HAF X - Skruv huvud åkte av!

Permalänk
Medlem

Om du har tur, så kanske en polygrip funkar, om man trycker ihop som f*n, medans man skruvar.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte skridit till verket?

Så som ni resonerar skulle ni alltså vid ett motorstopp i bil ge strunta i att ens öppna huven och se vad problemet kan vara? Sitta inne i kupén och fundera fram olika scenarion?

Om ni tar loss moderkortet vilket inte är särskilt mödosamt kommer ni finna att distansen sitter som den ska, men med gäng-delen av skruven som drar moderkort mot distans kvar i distansen. Med andra ord inga problem att använda vanlig tång för att skruva ur distansen. Den avdragna skruven bör sticka upp tillräckligt mycket för att kunna skruvas ur med vanlig tång alt polygrip, såvida den inte är helt sned-gängad ner i distansen.

Metoden med att limma på skallen igen är på tok för riskabel, största faran där är att istället limma fast moderkortet, och för det andra lär den inte sitta tillräckligt bra för att orka skruva ur skruven.

Tänk på att om skruven inte är sned-gängad finns inget moment efter skallen släppt så den skall gå att skruva ur utan problem. Sålänge den inte är dragen snett ner i distansen då. Om så är fallet är det lika bra att ta ny distans och skruv.

Permalänk
Medlem

Hahaha Dagens problem? En annan klia sig i huvudet när bultarna till stora mijdelagret gick av på skogsmaskin som väger 24ton. Men att ni ska behöva fundera och starta en tråd om detta känns ju lite väl löjligt?

Ring Inet och fråga vettja! Så gör ni deras dag!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ScopeXify:

Snabbskrivet låt mig omformulera mig.
Hoppas en bit av distansen har kommit ut från bakplåten annars är det kört.

Tack, då förstår jag. Varför tittar ni inte efter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det låter som att vi har att göra med ett par teoretiker som inte tar till handling och löser problemet.
Återigen, skruva bort moderkortet och lösgör distansen med passande verktyg. Det låter faktiskt löjligt enkelt och jag förstår inte vad som hindrar er och får er att sitta o "googla" på lösningar? Det lär ju inte finnas något annat svar än; använd bondförnuft!

Vad kommer härnäst? Googla på hur man steker köttbullar?

Haha, klockrent svar!

Permalänk
Medlem

Att göra en höna av en fjäder lr vad är det man säger ^^ ..

Men för att för att försöka komma med något lite mer konstruktivt....

Om ni nu mot förmodan inte skulle lyckas klura ut en lösning så går det alldeles utmärkt att montera moderkortet och köra datorn med en distans mindre.

Permalänk
Medlem

Frågor:
1. När han bröt av distansen.. Skruvade han den rakt eller va det lite snett.. Du vet att en distans kan man skruva med fingrarna (har jag alltid gjort)
2. Man lär sig aldrig trimma moppe om man inte har kollat hur det ser ut i motorn. Inte heller lär man sig ta loss en skruv om man tittar på den.
3. Om ni inte kommer åt den någonting från varken fram- eller baksida så borrar du ett LITET hål i den. tex 1 (har för mig att skruven är m3)
4. Köp en gängtapp storlek m1 och gänga den.
5. Skruva nu i en m1 skruv från baksidan av moderkortsplåten och låt den gå halvvägs av skruven.
6. Sen skruva du i en m1 skruv från framsidan och vips så har du skruvat ut den.

.. Att överhuvudtaget mecka med våld är idioti. Varken med bil, moppe, möbler eller dator.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Mitt råd är, precis som andra redan har påpekat, att först och främst plocka bort moderkortet. Därefter kan ni använda den nödvändiga mängden våld/teknik/tur för att få bort den trasiga distansen. Att borra sönder den låter som en bra idé om ni nu ändå inte kan komma åt den med exempelvis en skiftnyckel.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScopeXify:

Hoppas bara inte distansen inte har kommit ut bakifrån isåfall har vi problem lol.

Skrivet av MultiMan:

Finns det någon vänlig själ som kan förklara vad det betyder?

Klart som korvspad!
Det går inte att ta bort den mytomspunna distansen om den redan ramlat av, därav problemet?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jag förstår som inte pratet om skiftnycklar...hur ska den hjälpa när föremålet är runt? Och visst polygrip är en lösning men då om den är snegängad så kan ju gängen var paj i chassit. Borra ut skiten och sätt helocoli. Det blir bättre än nytt Och ta bort moderkortet. Man kan inte bara sitta och titta in i hålet. En annan sak man kanske kan göra är nog att ta en gummi bit lr liknande och limma på chassit så den funkar som distans. Vet inte om det kan funka men det var bara en ide som jag fick.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScopeXify:

Vi vet verkligen inte hur vi ska göra just nu... Inet hade ingen garanti på något sådant som vi trodde.
Det vi tror kommer funka är att superlimma en liten skruvmejsel på den brutna distansen och sedan prova att skruva ut den.

Men det är för riskfyllt, lyckas vi inte sitter det en skruvmejsel fast där och då blir det att köpa ett nytt case.
Jag antar att han skruvade in den snett så att den inte gick in hur mycket tryck han än la på, till slut så gick den av.

Jag har tagit en bild för att visa vad som har hänt mer tydligt!

http://img269.imageshack.us/img269/407/problemvp.png

Som ni ser så är distansen väldigt liten, och hela huvudet på den har gått av så endast den LILLA kroppen av den återstår.

Faktum ät att moderkortet sitter bra på övriga skruvar. Det kan däremot vara bra att staga upp moderkortet så att det inte riskerar att få kontakt med plåten under. Därför tar du den avbrutna distansen och placerar under moderkortets fästhål där distansen skulle sitta. Sedan tar du passande skruv från moderkortets ovansida och skruvar fast i distansen. Distansen kommer nu enbart vara fäst i moderkortet. Problemet löst på ett enkelt sätt och du kan glömma bort hela händelsen..

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av zillio:

Frågor:
.. Att överhuvudtaget mecka med våld är idioti. Varken med bil, moppe, möbler eller dator.

IKEA möbler är ett undantag!

Skrivet av Hardware guy:

Faktum ät att moderkortet sitter bra på övriga skruvar. Det kan däremot vara bra att staga upp moderkortet så att det inte riskerar att få kontakt med plåten under. Därför tar du den avbrutna distansen och placerar under moderkortets fästhål där distansen skulle sitta. Sedan tar du passande skruv från moderkortets ovansida och skruvar fast i distansen. Distansen kommer nu enbart vara fäst i moderkortet. Problemet löst på ett enkelt sätt och du kan glömma bort hela händelsen..

Precis!

Eftersom moderkortet redan sitter på plats av de övriga 5-6(?) distanserna så kommer inte moderkortet flytta på sig(rotera). Gör som Hardware guy säger och sätt bara dit det trasiga distanshuvudet under moderkortet och skruva fast skruven från ovansidan. Du har nu en distans som ligger mellan moderkortet och chassit. Den är inte "förankrad" på något vis men det behöver den inte vara då alla andra skruvar håller moderkortet på plats!

Bästa lösningen i tråden om man inte kan leva med att köra utan just den skruven (vilket jag skulle gjort).

Permalänk
Medlem

Om moderkortet sitter fast bra utan den trasiga distansen förstår jag inte problemet. Kör på och se glad ut, det är ju inte så att datorn kommer att gå sönder för att det fattas en distans...

Permalänk
Medlem

ta ur moderkortet helt och kolla om det sticker upp en bit av skruven som ni eventuelt kan få tag i med en tång och skruva ur
ta av sidoplåten på baksidan och kolla där också

man kan inte säga vilken lösning som är bäst när ni inte ens tagit ur moderkortet och kollat

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Här får ni ett omständigt, överdrivet, onödigt förslag som ingen nämnt tidigare.

Kräver:
Svets
Vinkelslip
Plåt
Gängtapp
Borr
Skruvdragare
Sprayfärg

Montera ur alla komponenter ur chassit.
Kapa sedan ut en bit cirka 5x5 cm stor kvadrat runt den trasiga distansen.
Klipp/Kapa till en ny plåtbit ala 5.5x5.5 cm.
Svetsa fast den nya plåtbiten i hålet.
Slipa svetsarna fina.
Borra ett hål där distansen ska vara.
Gänga hålet.
Lacka plåten med samma färg som resten.

Sen är det så gott som nytt, om man gjort det bra!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Om möjligt fila in ett spår i själva "kroppen" på skruven. Sen skruva ur med en platt mejsel.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Faktum ät att moderkortet sitter bra på övriga skruvar. Det kan däremot vara bra att staga upp moderkortet så att det inte riskerar att få kontakt med plåten under. Därför tar du den avbrutna distansen och placerar under moderkortets fästhål där distansen skulle sitta. Sedan tar du passande skruv från moderkortets ovansida och skruvar fast i distansen. Distansen kommer nu enbart vara fäst i moderkortet. Problemet löst på ett enkelt sätt och du kan glömma bort hela händelsen..

Utmärkt lösning. Och vill du tvunget att distansen ska sitta fast i chassit och det inte går att komma åt att skruva ut den avbrutna delen så borra ur den med ett litet borr. Skulle gängerna få så pass mycket stryk att en ny distans inte fäster så lödar du helt enkelt fast den från baksidan sen är problemet ur världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Se33:

Här får ni ett omständigt, överdrivet, onödigt förslag som ingen nämnt tidigare.

Kräver:
Svets
Vinkelslip
Plåt
Gängtapp
Borr
Skruvdragare
Sprayfärg

Montera ur alla komponenter ur chassit.
Kapa sedan ut en bit cirka 5x5 cm stor kvadrat runt den trasiga distansen.
Klipp/Kapa till en ny plåtbit ala 5.5x5.5 cm.
Svetsa fast den nya plåtbiten i hålet.
Slipa svetsarna fina.
Borra ett hål där distansen ska vara.
Gänga hålet.
Lacka plåten med samma färg som resten.

Sen är det så gott som nytt, om man gjort det bra!

Haha!! Klockren Exakt så ska det gå till ^^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrqaffe:

borra o helicoil eller borra stort o en stansnitmutter, eller en ny plåtbit som ni gör en ny fästgänga i och sedan kapar ut en bit i befintlig plåt o sedan fäster den med blindnitar, funkar fint industriellt
www.collycomponents.se/cache/assets/2187.pdf

Skrivet av Se33:

Här får ni ett omständigt, överdrivet, onödigt förslag som ingen nämnt tidigare.

Kräver:
Svets
Vinkelslip
Plåt
Gängtapp
Borr
Skruvdragare
Sprayfärg

Montera ur alla komponenter ur chassit.
Kapa sedan ut en bit cirka 5x5 cm stor kvadrat runt den trasiga distansen.
Klipp/Kapa till en ny plåtbit ala 5.5x5.5 cm.
Svetsa fast den nya plåtbiten i hålet.
Slipa svetsarna fina.
Borra ett hål där distansen ska vara.
Gänga hålet.
Lacka plåten med samma färg som resten.

Sen är det så gott som nytt, om man gjort det bra!

Men jag var väldigt nära o lite före

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Här får ni ett omständigt, överdrivet, onödigt förslag som ingen nämnt tidigare.

Kräver:
Svets
Vinkelslip
Plåt
Gängtapp
Borr
Skruvdragare
Sprayfärg

Montera ur alla komponenter ur chassit.
Kapa sedan ut en bit cirka 5x5 cm stor kvadrat runt den trasiga distansen.
Klipp/Kapa till en ny plåtbit ala 5.5x5.5 cm.
Svetsa fast den nya plåtbiten i hålet.
Slipa svetsarna fina.
Borra ett hål där distansen ska vara.
Gänga hålet.
Lacka plåten med samma färg som resten.

Sen är det så gott som nytt, om man gjort det bra!

Svårare än så är det inte. Haha

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa det är moderkorts distansens "gängade" del som sitter kvar nere i moderkorts plåten ?

Om du tar bort sido plåten bakom moderkortet, kommer du då inte åt den lilla biten som är idragen? ta tex en dremel och kapa ett snitt i skruven
bakifrån och ta sen en liten mejsel och skruva ur den bakifrån det är väl upp till er o plocka ur moderkortet och allt annat innan ni börjar plocka
med detta, det skulle jag ha gjort iaf.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Kommer inte tillföra någots som inte sagts redan men denna tråd gjorde min dag, kan inte sluta garva xD (jo jag vet att det är taskigt men det är fortfarande bland det roligaste jag läst på länge)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Låt mig gissa det är moderkorts distansens "gängade" del som sitter kvar nere i moderkorts plåten ?

Om du tar bort sido plåten bakom moderkortet, kommer du då inte åt den lilla biten som är idragen? ta tex en dremel och kapa ett snitt i skruven
bakifrån och ta sen en liten mejsel och skruva ur den bakifrån det är väl upp till er o plocka ur moderkortet och allt annat innan ni börjar plocka
med detta, det skulle jag ha gjort iaf.

Det var lite klyftigt.

Skrivet av tellus82:

Kommer inte tillföra någots som inte sagts redan men denna tråd gjorde min dag, kan inte sluta garva xD (jo jag vet att det är taskigt men det är fortfarande bland det roligaste jag läst på länge)

mm.. men jag blir även irriterad även om man skrattar åt en del...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Lite "demontera popnit" över denna.
(internt skämt på en annan site http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81000)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Lite "demontera popnit" över denna.
(internt skämt på en annan site http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81000)

Skitkul! inget bättre för dig än att återkomma till en gammal tråd?

Problem solved kan någon mod låsa tråden nu?

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ScopeXify:

Problem solved kan någon mod låsa tråden nu?

1. Vi låser normalt sett aldrig trådar som följer reglerna eftersom det kan finnas anledning att för dig eller andra att återkomma till tråden vid ett senare tillfälle.

2. Det anses som dålig netikett att inte berätta hur problemet löstes. SweClockers är till för alla och er lösning kan andra ha hjälp av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro