TViX HD N1 vs. WD TV HD Live!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

TViX HD N1 vs. WD TV HD Live!

Hej!

Jag har kollat på ett antal mediaboxar och funnit två bra alternativ som passar min budget. Dessa är TViX HD N1 och Western Digital TV HD Live Media Player (http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=998157). Efter att ha kollat på specifikationerna och jämfört dem på Prisjakt så konstaterade jag att de var ganska lika.

Min fråga är vilken av dessa som är bäst praktiskt sett?

Jag vill strömma film från datorn till mediaboxen, det har jag tänk att göra via ett trådlöst USB nätverkskort som stoppas in i mediaboxen, både HD filmer (1080p) och filmer med mindre kvalité.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011

Båda såg ganska fina ut, så jag tycker det är en smaksak:)

Men personligen så skulle jag tagit tvix HD N1, men det är bara jag det;)

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Är TViX:ar bättre eller? :S Jag har för mig att de är mer kända inom mediaboxar, inte sant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011

Jag är ganska tveksam på hur kända dom är då jag inte har mega koll inom media boxar, utan läste bara lite snabbt om dom.
Så jag kan mycket väl ha fel...

Men jag läste också att man kan styra tvix med en smartphone, hur går den saken till tro? (läste det i ett omdöme):)

Kolla med lite fler människor också vad dom tycker:)

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Ok, tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Jag köpte en TViX HD N1 till mina föräldrar, men jag avråder dig. Tog ångerrätten efter bara 1 vecka, var extremt mycket strul med den.

Kan säga direkt att du absolut inte kommer kunna streama filmer, vi köpte den för samma syfte men det laggar något olidigt. Ren och skär marknadsföringslögn ifrån TViX.

Skaffade sen en riktig htpc med xbmc till dom, lite dyrare men mycket, mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2001

Har kört med en TViX HD N1 rätt länge, för mig har det fungerat klockrent. Streamar över nätverk helt utan hack. Jag kör mot en NFS utdelning på en Debian-burk och har inte testat mot SMB-utdelning. Jag kör dock inte trådlöst utan trådat 100MBit nätverk till tvixen.

Det enda negativa jag kan säga om tvixen är att det blir en fördröjning på 1-2 sekunder när man bläddrar från en sida till en annan i "cover-läge", samt att ljuduppspelningen kunde varit bättre, den är också långsam när man byter låt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Jan 2004

Har tvix:en och jag kan väl säga att den är värd pengarna och sväljer allt jag har kastat på den, inklusive hela BD-kopior. Den tar dock inte RAR-arkiv vilket är lite tråkigt, vet dock inte om WD-maskinen tar det heller dock.

Några negativa punkter är att medföljande fjärrkontrollen/mottagaren är fruktansvärt riktkänslig vilket är störande. Interfacet är inte särskilt attraktivt, jag har dock inte kört i cover-läget p.g.a att vad jag läst mig till så är det rätt bökigt med strukturen på mapparna.

Något som dock är bra att den har inbyggd "webb-server" för att styra maskinen via t.ex. smartphone, och det fungerar helt okej och gör att man bara behöver använda den medföljande fjärren till att starta maskinen.

Så summa summarum; för pengarna en riktigt skön maskin om man har en NAS/filserver ståendes.

//modd_king

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av stn1337:

Jag köpte en TViX HD N1 till mina föräldrar, men jag avråder dig. Tog ångerrätten efter bara 1 vecka, var extremt mycket strul med den.

Kan säga direkt att du absolut inte kommer kunna streama filmer, vi köpte den för samma syfte men det laggar något olidigt. Ren och skär marknadsföringslögn ifrån TViX.

Skaffade sen en riktig htpc med xbmc till dom, lite dyrare men mycket, mycket bättre.

Skämt eller?
Jag streamar till båda mina N1. Både med uPnP och fildelning på nätverket. Problemet med N1 är att fjärren nog är det sämsta jag använt (man måste rikta rakt mot tvixen för annars snappar den inte upp något - eller fel knapptryck..)
Rar arkiv går tyvärr inte spela upp på något annat än boxeebox och htpc's med typ xbmc...

Vilket är varför jag numera kör XBMC på lite gammal hårdvara jag hade hemma + GT220 gpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av facedark:

Skämt eller?
Jag streamar till båda mina N1. Både med uPnP och fildelning på nätverket. Problemet med N1 är att fjärren nog är det sämsta jag använt (man måste rikta rakt mot tvixen för annars snappar den inte upp något - eller fel knapptryck..)
Rar arkiv går tyvärr inte spela upp på något annat än boxeebox och htpc's med typ xbmc...

Vilket är varför jag numera kör XBMC på lite gammal hårdvara jag hade hemma + GT220 gpu.

Jag menar självklart streama genom trådlöst, som 'FasEtt' funderar på att göra.