Installera ny SSD i ny bärbar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2011

Installera ny SSD i ny bärbar

Jag har precis införskaffat en ny Acer Aspire 7750g tillsammans med en OCZ Vertex 2 120GB SSD och har ikväll läst på lite om SSD och hur jag ska installera den. Jag känner mig rätt osäker på vad som är bäst att göra.

Ska jag starta upp datorn först och försöka klona hårddisken till SSDn när Windows är igång eller ska jag byta hårddisken direkt och försöka hitta Windows Home Premium någon annanstans? Vad jag förstått sitter produktnyckeln på OEM etiketten och jag antar att Windows ligger på en partition på den medföljande hårddisken. Kanske kan jag skapa en återställnings dvd med medföljande Acer programvara, byta hårddisk och använda DVD-skivan?

Hur tycker och tror ni att jag ska göra? Hel lösning vore nice men det räcker om ni pekar mig i rätt riktning

Fractal Design Define R5 | MSI Z370-A Pro | Intel i7 8700K | Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced | 16GB Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz | Samsung 960 EVO 256GB | Be-Quiet Pure Rock | Corsair RM750X 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2011

Nähäpp, inga svar? Vad var det jag skrev som var otydligt eller som gjorde att ni inte ville svara? Jag behövde ju bara lite tips på hur jag skulle gå tillväga så att det blev bra? I alla fall, det gick hyfsat smärtfritt. Så här gjorde jag:

1) Startade datorn och skapade återställningsskivor med det medföljande programmet från Acer. (Detta räddade mig!)

Följande steg borde fugerat, men jag var för otålig eller så hände något:

2) Följde guiden på http://ssdtechnologyforum.com/threads/604-Clone-Windows-7-fro...
(Minska os partitionen till mindre än SSD disken, skapa systemavbildning med windows inbyggda backupprogram, skapa sedan en windows reparationsskiva, starta om och reparera med skivan och skivabildningen. Allt verkade fungera bra men allt stannade på "Återställer från backup". Det stod så i en timma utan att något hände så jag avbröt.

3) Fick byta boot ordning till 1.DVD,2.SSD

4) Satte i återställningsskivan jag skapade med Acers program. Där kunde jag välja att återställa normal, men hårddisken var för liten. 100GB krävdes och jag hade bara 99,7GB (egentligen 120GB men utan hjälp kommer man inte åt utrymmet över 100GB?). Som tur väl var fanns ett annat alternativ där jag kunde återställa utan de extra partitionerna för ominstallation och enbart köra på Windows.

Kontentan av det hela var att jag fick en helt ren maskin på SSD och utan de onödiga partitionerna för ominstallation som brukar hänga med. Bara positivt om du frågar mig. Kanske lite jobbigt att göra så här om man vill ha kvar sina program men mi dator var helt ny så fanns inget att spara...

Fractal Design Define R5 | MSI Z370-A Pro | Intel i7 8700K | Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced | 16GB Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz | Samsung 960 EVO 256GB | Be-Quiet Pure Rock | Corsair RM750X 750W