Permalänk
Medlem

Köp utav Micro-ITX Chassi

Hejsan allihopa, jag hade tänkt köpa ett mini-itx/atx chassi då jag lanar en hel del med mina vänner på fritiden. Jag hade tänkt att fixa ett som man kan få plats i en väska. Jag undrar då om någon här kan vara så snäll och hjälpa mig med att räkna ut om min dators hårdvara kommer få plats i ett mini-itx chassi. Här är dem delar av i min dator som tar platsen och jag misstänker att mitt grafikkort är lite för stort för m-itx.

Jag tänkte köpa detta chassit (http://www.dustinhome.se/pd_5010373786.aspx), men om mina saker inte får plats i detta så köper jag nog ett m-atx istället. (http://www.dustinhome.se/pd_5010335386.aspx)

Jag kanske bara är ute och cyklar och inte förstår att man inte kan få plats med ett grafikkort i ett mini-itx chassi.

Tack på förhand!
MVH Terri

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på vilket grafikkort som går i den där burken, men jag är hyfsat säker på att ditt valda nätagg INTE gör det!
Den där burken kommer med en egen nätdel på 150W och den har helt andra mått än den fullstora ATX-nätdel du tänkte köpa till.

Det finns dock MiniITX-lådor med bättre flexibilitet:
Tex Lian Li PC-Q08 klarar vanliga ATX nätaggregat, så där bör dina komponenter passa. Det är dock ett lite större chassi.

Tex Silverstone SG05 kommer med ett 300W eller 450W nätagg som bör funka med dina valda komponenter. (nätagget är inte vanlig ATX-storlek, så du kan inte byta det mot vad som helst)

Silverstone SG07 är ett snäppet större alternativ, med standard ATX storlek på agget.

...

Äger du några av komponenterna i din lista redan, eller ska du köpa nytt? Om du ska köpa nytt finns det ju modernare delar att köpa...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Silverstone SG07 är verkligen något du bör kolla på!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag är inte säker på vilket grafikkort som går i den där burken, men jag är hyfsat säker på att ditt valda nätagg INTE gör det!
Den där burken kommer med en egen nätdel på 150W och den har helt andra mått än den fullstora ATX-nätdel du tänkte köpa till.

Det finns dock MiniITX-lådor med bättre flexibilitet:
Tex Lian Li PC-Q08 klarar vanliga ATX nätaggregat, så där bör dina komponenter passa. Det är dock ett lite större chassi.

Tex Silverstone SG05 kommer med ett 300W eller 450W nätagg som bör funka med dina valda komponenter. (nätagget är inte vanlig ATX-storlek, så du kan inte byta det mot vad som helst)

Silverstone SG07 är ett snäppet större alternativ, med standard ATX storlek på agget.

...

Äger du några av komponenterna i din lista redan, eller ska du köpa nytt? Om du ska köpa nytt finns det ju modernare delar att köpa...

Skrivet av PCFreak:

Silverstone SG07 är verkligen något du bör kolla på!

Jag tittade lite på dem chassin ni föreslått och jag måste säga att dem verkade vara några riktigt bra val. Helt okej storlek på dem alla, mycket utrymme för den storleken utav chassi. Jag äger alla delar i min lista och dem är ca 1-1½ år gamla. Men finns det något sätt man kan räkna ut så man är helt säker på att min dator klara av att drivas på detta 300W nätagg som man får med SUGO SG05an?

Tack för svaren, dem har hjälpt som bara den!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av terri:

Jag tittade lite på dem chassin ni föreslått och jag måste säga att dem verkade vara några riktigt bra val. Helt okej storlek på dem alla, mycket utrymme för den storleken utav chassi. Jag äger alla delar i min lista och dem är ca 1-1½ år gamla. Men finns det något sätt man kan räkna ut så man är helt säker på att min dator klara av att drivas på detta 300W nätagg som man får med SUGO SG05an?

Tack för svaren, dem har hjälpt som bara den!

Ja, nätagget räcker. Men du kan köpa http://www.inet.se/artikel/6900457/silverstone-sugo-sg05bb-sv... istället. Den har 450W.

Dit moderkort du har just nu har formfaktor M-ATX, och får således inte plats i ett mini itx chassi. Om du vill köpa ett nytt rekomenderar jag inte att du behåller processorn och köper ett 775 moderkort, utan köper båda ny processor och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dit moderkort du har just nu har formfaktor M-ATX, och får således inte plats i ett mini itx chassi. Om du vill köpa ett nytt rekomenderar jag inte att du behåller processorn och köper ett 775 moderkort, utan köper båda ny processor och moderkort.

Shit, det missade jag, det har du förstås rätt i.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.