Permalänk
Medlem

Krashad HDD

Tjena jag köpte nyligen en Synology DS411j och till den köpte jag 4 x SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB.

Nu har en av Hårddisken kraschat. Som tur är körde jag RAID 5 så jag (tror) kan återställa det som var på den disken.

Men jag är inte så kunnig inom detta område och undrar vad jag bör göra. all hjälp uppskattas.

Stort tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av hevar:

Tjena jag köpte nyligen en Synology DS411j och till den köpte jag 4 x SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB.

Nu har en av Hårddisken kraschat. Som tur är körde jag RAID 5 så jag (tror) kan återställa det som var på den disken.

Men jag är inte så kunnig inom detta område och undrar vad jag bör göra. all hjälp uppskattas.

Stort tack på förhand.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_5

Ersätt disken så kommer all data spridas över till den nya disken via ett program från Synology. Recover or something something.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Murphy alltid lurar kring hörnet, så tipset är att inte köra RAID:en så värst mycket tills du skaffat fram ersättningsdisken.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är disken trasig eller har den bara ramlat ur raiden ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Starta upp raiden degraded, och gör en backup av det du anser ej får gå förlorat innan du byter ut den skadade hårddisken.

Det farliga med raid-5 är ofta så har man köpt hårddiskarna vid samma tillfälle och dom ofta går sönder vid samma tillfälle. Om man skaffar sig en ny hårddisk och låter arrayen rebuilda till den nya disken så kommer man att belasta samtliga hårddiskar i en längre tid och det finns stora risker att ytterligare en hårddisk går sönder.

Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på Recovery.se på 020-12 10 08

Per Peman / Recovery.se

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tänk på att Murphy alltid lurar kring hörnet, så tipset är att inte köra RAID:en så värst mycket tills du skaffat fram ersättningsdisken.

hahah :), aa så sant som det är sagt men jag hoppas att de tänkt på att utveckla ett defensivt design!

Skrivet av mr_sQuinty:

Är disken trasig eller har den bara ramlat ur raiden ?

Den är trasig vad jag förstått (Står iaf Disk 2 has krached).

Skrivet av munktell:

Starta upp raiden degraded, och gör en backup av det du anser ej får gå förlorat innan du byter ut den skadade hårddisken.

Det farliga med raid-5 är ofta så har man köpt hårddiskarna vid samma tillfälle och dom ofta går sönder vid samma tillfälle. Om man skaffar sig en ny hårddisk och låter arrayen rebuilda till den nya disken så kommer man att belasta samtliga hårddiskar i en längre tid och det finns stora risker att ytterligare en hårddisk går sönder.

Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på Recovery.se på 020-12 10 08

Per Peman / Recovery.se

Tack för hjälpen Per, och er sida sommer förhoppningsvis inte behövas (men om det gör så kommer jag inte tveka och ringa er ett samtal)! Men det är inget heligt på hårddisken, lite filmer, musik och serier än så länge bara.