Permalänk
Medlem

HTPC och ojordat elutag

Har nyligen flyttat till en ny lägenhet där det inte finns jordade utag. Jag har sökt runt lite på internet och även här på swec eftersom jag hört att det kan bli olika jordpotential.

Min fråga är helt enkelt, om jag ansluter både TVn och HTPCn till ojordade utag och kopplar samman dessa med en HDMI kabel, finns det någon risk för att datorn eller TVn tar skada?

Som jag förstått det så blir det "bara" farligt när man ansluter tvn till antenn/kabel-tv, men att detta kan avhjälpas med en galvanisk avdelare?

Någon som också bara har ojordade utag där hemma och kör tv + htpc?

Permalänk
Medlem

Kör och har alltid kört med ojordat (har inte ens jordat i köket - gammal lägenhet). Aldrig haft några problem. Se till att komponenterna inte är på när du ansluter bara - bör funka.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har inte tänkt på det förut men nu så slog det mig... varför ska det vara jordade uttag i köket, eller i våtutrymmen i allmänhet när de allra flesta apparaterna ändå saknar anslutning för jord? Det är europakontakt på alla våra apparater i köket.

Hmm vi har iallafall jordade kablar på micron, kaffebryggaren, brödrosten, vattenkokaren och mixern - dvs allt som kopplas in i väggen och inte är fast monterat.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har inte tänkt på det förut men nu så slog det mig... varför ska det vara jordade uttag i köket, eller i våtutrymmen i allmänhet när de allra flesta apparaterna ändå saknar anslutning för jord? Det är europakontakt på alla våra apparater i köket.

Vissa apparater har dubbla isoleringar, vilket innebär att höljet på apparaten inte ska kunna bli strömförande och därför finns det inga jordbläck på kontakten från apparaten i fråga. Om du kollar på en apparat utan jordbläck ska det finnas en fyrkantig symbol med en fyrkant i sig själv. Alltså en kvadrat med en till kvadrat i sig, så ser symbolen ut

Permalänk