Permalänk
Medlem

Sprayfärga ett moderkort möjligt?

hej

Jag såg i ett av Laines bildgallerier att han hade sprayfärgat i princip hela moderkortet svart men det framgick aldrig ur tråden om det verkligen fungerade att använda mobot efteråt.

Jag hade velat prova på något inte fullt så radikalt, att färga om några ramslottar och pci-lanes. Min fråga är om det är möjlgit att göra utan att kortsluta/förstöra moderkortet? Om det är möjligt hur gör man? Skyddar ingångarna och sprayar? Målar för hand?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet att jag sett någon spraya hela sitt moderkort svart här i galleriet, kan dock inte hitta galleriet just nu. Han sa iallafall att efter en dryg timmes testning så hade inget slutat fungera eller lukta bränt eller så.

Kan dock tänka mig att det kan bli mycket svårt at maskera allting ifall man ska måla med sprayfärg, och på grund av den anledning så skulle mitt råd till dig bli att måla för hand med hobbyfärg, liten pensel och mycket stadig hand.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Provat för något år sedan att spraya med någon matsvart grundfärg på en gammal Athlon 64, den rullar än idag

Täckte endast för de portar och kontakter som skulle behövas.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Är väl bara att se till att man har färg som inte leder, utan metall i alltså. Men borde inte färgen förändra värmedissipationen? Göra mobot varmare eller kallare?

Permalänk
Medlem

känns som om mobot kommer bli varmare med ett tjockt lager färg som värmen måste ta sig igenom..men kanske är sån liten skillnad så man inte bryr sig..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Men borde inte färgen förändra värmedissipationen? Göra mobot varmare eller kallare?

Skrivet av Andyah:

känns som om mobot kommer bli varmare med ett tjockt lager färg som värmen måste ta sig igenom..men kanske är sån liten skillnad så man inte bryr sig..

Läs vad han har skrivit. Han vill måla på RAm slottarna, och PCI kontakterna. De avger inte värme.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Läs vad han har skrivit. Han vill måla på RAm slottarna, och PCI kontakterna. De avger inte värme.

Får ta och läsa igenom allt nästa gång jag postar då

Men utav curiosity, Hur blir det med värmen om man sprayfärgar hela mobot?

Permalänk
Medlem

Det som blir varmt på ett mobo är väl i så fall nordbryggan. Men där har man ju kylflänsar, och dem ska nog inte lacka i vilket fall.
Andra chip så som ljudkort är annars det som jag kan tänka mig blir varmt när man täcker det med färg. Men jag väldigt tveksam till det.

Målar du bara på själva slotten på korten (som är i plast) händer det inget. Men det kan nog bli svårt att få snyggt!! Färgen ska ju gärna komma kant i kant med kretskortet osv.
Vill du ha en annan färg är det nog lättare att köpa nytt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det som blir varmt på ett mobo är väl i så fall nordbryggan. Men där har man ju kylflänsar, och dem ska nog inte lacka i vilket fall.
Andra chip så som ljudkort är annars det som jag kan tänka mig blir varmt när man täcker det med färg. Men jag väldigt tveksam till det.

Målar du bara på själva slotten på korten (som är i plast) händer det inget. Men det kan nog bli svårt att få snyggt!! Färgen ska ju gärna komma kant i kant med kretskortet osv.
Vill du ha en annan färg är det nog lättare att köpa nytt moderkort

Tvivlar på att interna ljudkretsar blir varma Eller menade du riktiga ljudkort?

Tror nog det kan bli riktigt svårt att måla ram/pci-e portarna. Mycket pill, sen vetefan hur bra det är med färg där kortet ska sitta?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Läs vad han har skrivit. Han vill måla på RAm slottarna, och PCI kontakterna. De avger inte värme.

får skylla på solen att man missuppfattade vad han ville:P men ´det man skrev är ju lite allmän undran samtidigt endå till alla här inne som kanske kan svara på det.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Tvivlar på att interna ljudkretsar blir varma Eller menade du riktiga ljudkort?

Tror nog det kan bli riktigt svårt att måla ram/pci-e portarna. Mycket pill, sen vetefan hur bra det är med färg där kortet ska sitta?

Det var mest bara för att nämna någon krets som exempel.
Jag tvivlar med på att någon krets blir varm. MoBo tilverkaren sätter väl kylflänsar på det som behöver kylas tycker man....