Hjälp! Synology DS211+ vs Qnap ts-219p+

Permalänk

Hjälp! Synology DS211+ vs Qnap ts-219p+

Hej!

Nu har jag på senaste tiden kikat en hel del NAS-servrar och har kommit fram till dessa två. Men har inte en aning på vilken jag ska införskaffa då jag inte använt en NAS tidigare.

Produktjämförelse här!

Jag har en stationär PC och en MAC laptop. Det jag vill göra är att lagra film, bilder, backups.
- Backupsen vet jag att man kan göra trådlöst från Macen till Qnapen iaf. (Går det med Synologyn också?).
- Vill använda mig av PS3 media server för 1080p filmer, möjligt utan problem(?)
- Om det är möjligt, går det även att se 1080p filmer från en extern HDD via USB?
- Prestanda mässigt verkar de vara ganska lika(?)
- Hur är det med användarvänligheten och MÖJLIGHETERNA?
- Lätt åtkomst och göra ändringar, tanka och ladda upp saker via nätet när man är borta?
- Vill enkelt kunna hantera olika rättigheter och sådan för polare/familj mm.
- Kan tillägga att jag har Iphone (någon extra möjlighet med den?)

Många frågor och jag ber er inte att svara på alla! Svara på den ni känner för
Tacksam för hjälp och diskussion!

MVH
Jocke

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D

Permalänk
Medlem

Ha! En mycket bra fråga. Jag stod också och valde mellan huvudsakligen dessa två när skulle köpa min NAS. Jag kan tänka mig att de två Taiwanesiska tillverkarna har bra koll på varandra då de båda tävlar i det "övre segmentet" av NAS:ar. Ingen slump mao. att de är både funktionsmässigt och prismässigt väldigt lika. Som du ser i min signatur så föll valet på DS211+ och jag ska försöka argumentera lite för mitt val. Någon QNAP ägare får komma och ge mig mothugg sen.

Hårdvarumässigt är de nästan helt identiska. Skillnaden är att jag tror QNAP brukar köra med mer aluminium och Synology huvudsakligen plastkonstruktioner, så en lite fördel QNAP i gedigenhet där kanske. QNAP brukar även ha hotswap bays i nästan alla sina enheter medan Synology mest på sina dyrare. I det här fallet är dock hotswap:en dold bakom en dekorativ frontpanel på DS211+. Hotswap ska jag nog ärligt talat säga är ganska onödigt på en hemma NAS där downtime inte är något problem, men det är ju aldrig en nackdel.

En faktor som du kanske inte har tänkt på men som faktiskt nästan var avgörande för mig i mitt val är att DS211+ har en vanlig 92 mm fläkt medan nästan alla andra 2-bay NAS:ar (ts-219p+ inkluderad) har en udda 70 mm fläkt. Du kan ju googla lite och se hur många ersättningsfläktar på 70 mm du kan hitta den dagen den inbyggda billiga kinesiska fläkten börjar låta illa. Jag kan avslöja att det i stort sett finns ett enda drägligt alternativ: Acoustifan Dustproof 70 mm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=214483
Men lycka till med att hitta den till försäljning.

Jag satte in en Noctua 92 mm som jag hade i byrålådan i min DS211+ direkt, även om den egentligen redan var tyst. Nu är den definitivt viskningstyst. Dessutom väldigt välventilerad eftersom Synology loggorna på sidorna är perforerade. Mina två (gröna) diskar blir aldrig varmare än ca 35 grader.

Den stora fördelen som Synology annars har är deras fina webgränssnitt. Jag tror att QNAP fortfarande har sitt gamla lite oflexibla gränssnitt medan Synology har något som väldigt mycket liknar ett multi-taskande operativsystem med fönster och "taskbar". Du kan t.ex. ha flera applikationer/fönster uppe samtidigt och växla mellan dem genom att klicka. Du kan säga åt NAS:en att den ska komma ihåg applikationerna och fönstrenas position och återställa dem vid varje inloggning av just den här användaren. Ett nöje att använda.

Ang. dina frågor:
* Jo, Time Machine ska funka med Synology också, fast jag har aldrig använt det själv:
http://www.synology.com/us/solutions/backup/time_machine/time...
* PS3: Har ingen PS3, men jag brukar streama 720p till min dator via DLNA (trådlöst) när jag tittar på film. 1080 är nog knappast något problem prestandamässigt för NAS:en. Hänger nog mer på nätverket.
* Extern hårddisk: En extern enhet som du "monterat" i NAS:en kan även delas ut via t.ex. Samba och accessas som vilken annan "shared folder" som helst. Begränsningen ligger eventuellt i hastigheten i USB 2, men du kan ju köra eSATA.
* Användarvänligheten: Redan besvarat. Jag vet inte riktigt hur många tilläggsappar som QNAP har men min uppfattning är att båda tillverkarna har mycket bra stöd med community som bygger 3:e parts tilläggspaket, så förmodligen oavgjort.
* Remote access till dina filer kan du ha genom att aktivera Audio station, Photo station eller File station. Det är webtjänster som kör på NAS:ens webserver. Du kan köra över https för kryptering om du vill. Du kan även logga in i det "ordinarie" webgränssnittet (också över https) och överföra filer där. Använder Java på din lokala maskin då. Samba shares tror jag du kan komma åt om du öppnar rätt portar i din brandvägg, men av säkerhetsskäl är det nog bäst att använda ett VPN om du vill accessa dina utdelade diskar på detta sätt.
* Användarrättigheter: Det finns många inställningar som jag inte har orkat utforska. Du kan åtminstone begränsa access (läs/skriv) till de olika "tjänsterna" och de olika "shared folders" som du skapar. Om du känner för det kan du t.ex. host:a email, websidor, bloggar och fotoalbum åt dina "användare/vänner".
* För telefoner så har Synology 4 officiella appar som finns till både iPhone och Android: DS photo+ (Photostation app), DS audio (Audiostation app), DS cam (Styra webkameror), och DS file (filhantering).

Det senaste jag gjorde var att installera det officiella VPN paketet som Synology lanserade häromveckan. Stöd för både PTPP och OpenVPN. Nu kan jag sitta på mitt nätverk med min laptop som om jag vore hemma även när jag är borta. Sweet...

Ok, QNAP ägare, er tur.

Permalänk

Tack

Så helsikes bra och utförligt svar. Tack så mycket!
Vore trevligt med svar från en QNAP ägare också

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D

Permalänk
Medlem

Säger även jag synology då jag har en synology ds411+II och är nöjd med den

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

En sak man måste tänka på att de flesta färdiga NAS-system använder sig av Netatalk för att få till AFP stöd till Mac.
Dock kör de med äldre inställningar vilket kommer bli ett bekymmer senare när Lion släpps.

Lösning finns redan i beta men anledningen till att det inte bara uppdateras är att det krävs mer av prestandan vilket kanske blir kinkigt för äldre modeller.

Då tänker jag först och främst på Timemachine-stödet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

En sak man måste tänka på att de flesta färdiga NAS-system använder sig av Netatalk för att få till AFP stöd till Mac.
Dock kör de med äldre inställningar vilket kommer bli ett bekymmer senare när Lion släpps.

Lösning finns redan i beta men anledningen till att det inte bara uppdateras är att det krävs mer av prestandan vilket kanske blir kinkigt för äldre modeller.

Då tänker jag först och främst på Timemachine-stödet.

Tack för den infon, bra att veta!

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D