Fractal Design Define R2. Flertal frågor om kylning(fläktar) och uppgradering.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2. Flertal frågor om kylning(fläktar) och uppgradering.

Goddag o ärade allvetande sweclockers! Jag kan stolt säga att denna post bryter härmed min "sweclockers-oskuld" då jag behöver hjälp med min dator. Hoppas ni tar er tiden att läsa min vad för mig är en enormt stort post!

Beklagar om mina frågor är komplicerade att besvara på då jag inte ställer dem en efter en.

Inleder med att posta min hårdvara först och främst.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Fractal Design Define R2, Svart
Corsair HX 750W 80+
PowerColor Radeon HD5850 1GB
Intel Core i7 860, 2.80GHz
640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Asus P7P55D EVO

Allt ihopbyggt av inet.

Jag införskaffade min dator i Februari förra året och den har aldrig svikit mig(det gör den inte nu heller)
men fläktarna har börjat gå upp i högvarv när processorn(mer spec kärnorna) når 60+ i load.
Inser att detta inte är speciellt höga nummer men då jag planerar att uppgradera min hårdvara och eventuellt klocka min processor vill jag gärna förbereda mig med bättre kylning i datorn eftersom jag inte tror att mina 2 medföljda fractal-fläktar inte kommer räcka.

Mina frågor är då dessa (gällande kylning)

1. Är min dator dåligt placerad när den står i ett hörn i mitt rum? Inbillar mig att varmluften datorn ska spruta ut bara ligger där i det jävla hörnet och cirkulerar och därav ökar tempen på min dator.

2. Gjorde jag ett bra val när jag tog loss 3 ljudisolerande plattor(vid fläktutrymmen, 2st på toppen och en på sidan) i min burk, hjälper detta datorn att kyla när jag släpper in mer luft?

Fläktarna jag planerar att köpa är dessa
2st http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...
1st http://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12...

3. Som jag förstått är insug/utsug beroende på vilken sida fläktarna är placerade åt?
Planerar att ha 2st fractal 120mm fläktar fram som insug
1st scythe 1450rpm på botten insug
1st scythe 1450rpm på toppen utsug
1st noctua 140mm på baksidan utsug
Samt att jag lägger tillbaka en av mina ljudisolerande plattor(kan inte korrekta benämningen) på toppen

4. Kommer alla dessa fläktar låta för mycket?
5. Finns det något bättre alternativ när det gäller placering samt inköp av fläktar?
6. Passar scythe samt noctua fläktarna i mitt chassi?

Nu till mina uppgraderingsfrågor. (Säg gärna till om dessa ska placeras i en annan del av forumet, tänkte att jag slår ihop mina frågor till en stor post för att underlätta)

7. Ska jag köpa ett till PowerColor Radeon HD5850 1GB och köra på Crossfire eller kommer det ta för mycket plats/generera för mycket värme/ta för mycket ström för mitt nätagg?
Alternativet jag tänkte mig är att jag köper detta grafikkortet men priset är lite för saftigt för mig. https://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-...
Sen ska jag även försöka forska vidare lite på vilket grafikkort som är bäst för mig, men jag ställer dem frågor jag har nu eftersom jag ändå skriver denna post

8.
Tänkte uppgradera mig till 8gb RAM-Minne. Är detta överflödigt/Behövs det ens?

/Benjamin Andreasson