Köpa grejer nu eller invänta Lliano för HTPC/filserver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fotbollsplanen
Registrerad
Sep 2002

Köpa grejer nu eller invänta Lliano för HTPC/filserver.

Är så att jag går i ett tämligen starkt köpbegär just nu och har kikat runt väldigt mycket senaste tiden. Jag ska alltså bygga en HTPC/Filserver/Torrentburk. Har varit väldigt inne på ett Asus E35M1-I Deluxe som går på 1275kr just nu. Sen har jag också tittat lite på en i3 2105 med ett tillhörande mobo. Men frågan är om det är mer kräm än jag behöver. Sen kom jag även att tänka på att Llano är strax här, vad kommer vi att se därifrån i samma prisklass? Minns jag rätt så verkar i3 slå den på fingrarna när det kommer till processorkraft, men hamnar efter i grafikdelen givetvis.

Till detta funderar jag på att köra ett Fractal Array R2, då jag blev lite förälskad i utseendet, och hur bra den skulle passa till och i min tvmöbel. Målet är att få den så tyst som möjligt, så ett Asus E35M-I ligger väl bäst till där då det dels är helt fläktfritt, och drar extremt lite ström. Tanken var då att kanske köpa R2 utan nätagg och köra ett AC-DC-kit? Har dock dålig koll hur dom fungerar. Men är nätagget i R2 ohörbart(vilket det borde vara på max 50w load) så kanske jag ska skippa den idéen. Jag har tänkt att ha 2xSeagate Barracuda Green 2tb till att börja med. En av anledningarna till R2-chassit är ju möjligheten till så många diskar, vilket dom flesta HTPC eller m-itx-burkar saknar.

Några tankar på detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Maj 2011

Skall du verkligen ha en dator i tv-bänken med massa diskar? Diskar genererar värme -> kräver fläktar -> tyst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Det kommer alltid finnas "senare", köp nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fotbollsplanen
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av d4M:

Skall du verkligen ha en dator i tv-bänken med massa diskar? Diskar genererar värme -> kräver fläktar -> tyst?

Massa diskar är kanske att överdriva, 2 till att börja med, upp till 4 senare. En Seagate Barracuda Green 2TB disk drar nog i snitt 6w. Två sånna att börja med ska nog inte göra det så varmt. Jag ska inte gömma in den i tvbänken där det knappt finns luft, den står antingen där det är öppet utåt eller på bänken, beroende på hur snygg den gör sig.

Skrivet av chrono:

Det kommer alltid finnas "senare", köp nu

Visst är det så, men nu är "senare" väldigt snart, då Llanos desktop-modeller kommer 30 juni. Det som är lite dumt är att E-modellerna inte har något satt datum än.

Sen när jag läste http://www.sweclockers.com/nyhet/14100-amd-a-och-e-serierna-k... såg jag att dom tre lägsta E-modellerna har ett 6310 på 500mhz och neråt. Är inte det precis samma som E350 idag kör med, ett HD 6310 på 500mhz? Man måste alltså köpa ett 450 för att få ett 6320 med högre klock, eller "värstingen", men då drar den 65w vilket gör att man lika bra kan köra på A-modellerna.

Är jag helt ute och cyklar här eller ligger det något i det jag säger?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...
Där står lite om vad som kan förväntas av A-modellerna. Tyvärr står inget om verklig strömförbrukning.

Sedan så är inte TDP samma sak som vad den drar i strömförbrukning. Den kanske inte behöver belastas så hårt (i % av max) för att utföra samma uppgift. Det intressanta är hur mycket drar den för att visa en film och hur mycket drar den i idle. Är den snabbare så bör tyngre uppgifter bli färdigare på kortare tid och den totala energiförbrukningen kanske inte blir så mycket högre. Jag kan tänka mig att en ganska stor andel av TDP-värdet står för grafikdelen och det är väl sällan man maxar 3D-grafiken i en htpc förutom om man spelar spel förstås. Tror inte de drar lika mycket när man tittar på film t.ex. Vi får väl vänta tills de släpps så får vi recensioner att titta på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2009

Om du bara ska ha den som en vanlig HTPC så duger E350 gott och väl. Dock Asus kortet bör du verkligen ha fläktar i chassiet för, för det blir varmt, 70-80 grader utan fläktar under last. Läs igenom denna tråden innan du köper med.

Är generellt nöjd med mobot, förutom det värdelösa stödet i Linux och ett oljud som kommer från mobot som låter som coil whine.

Sen skulle jag väl gissa på att Llano modellerna kommer augusti/september först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fotbollsplanen
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Nomies:

Om du bara ska ha den som en vanlig HTPC så duger E350 gott och väl. Dock Asus kortet bör du verkligen ha fläktar i chassiet för, för det blir varmt, 70-80 grader utan fläktar under last. Läs igenom denna tråden innan du köper med.

Är generellt nöjd med mobot, förutom det värdelösa stödet i Linux och ett oljud som kommer från mobot som låter som coil whine.

Sen skulle jag väl gissa på att Llano modellerna kommer augusti/september först.

Det kommer inte endast vara en HTPC, annars hade jag redan suttit med ett E350 här. Det kommer bli väldigt mycket rarande, agera filserver och möjligen mer framöver. Var först helt säker på en E350, men när man ser att en i3 är mil före E350 i allt blev jag lite orolig.

Dock verkar priserna på Llano se extremt bra ut om man tittar på dom som precis dykt upp på prisjakt.

Ronny: Nej visst är det så, TDP är ju inte direkt hela sanningen. Med tanke på att dom ska släppas 30 juni så bör riktiga reviews komma upp till veckan då, får ha lite is i magen och hålla tillbaka på köpbegäret lite.