Hårddiskar dyker ej upp i Bios eller Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007

Hårddiskar dyker ej upp i Bios eller Windows

Uppdaterade min server genom att byta moderkort och chassi. Det vart ett Asus E35M1-I och ett Fractal Array R2.

Nu till det konstiga. Jag har 4 hårddiskar i burken och av någon anledning så har två av dom "försvunnit".
Systemdisken och en annan visas som vanligt men dom andra två dyker som sagt inte upp i varken bios eller windows.
Jag har provat att byta satakontakt men alla 6 kontakter fungerar för systemdisken och den ena hårddisken fungerar vilken kontakt jag än sätter dom på. Jag har provat byta sata kabel och där är det inga fel. Jag har tagit ut batteriet på moderkortet och nollställt allt men inget resultat där heller.

Vad är felet?

Märkte precis att när jag slår på AHCI istället för IDE så vägrar datorn starta, får blåskärm strax efter att det står "Startar Windows" och det går inte att starta datorn i felsäkert läge heller. Men så fort jag sätter tillbaka på IDE så fungerar det som det ska igen.
Kan mitt fel ha med det att göra på nåt sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örkelljunga / Ljungby
Registrerad
Aug 2010

Bios update?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Madmoremax:

Bios update?

Har redan nyaste versionen av Bios

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Min gissning är att moderkortet bara stöder två diskar i IDE-läge, det är inte helt ovanligt. Däremot måste du installera om Windows när du byter från IDE till AHCI - det är helt andra drivrutiner.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007

Fast då borde någon utav dom andra hårddiskarna fungera, det är bara systemdisken och en till som fungerar hur jag än kopplar.

Testade att köra in Win7 installationsskivan men inte ens där hittade den diskarna. Även om jag körde på AHCI.

Nu börjar jag bli lite smått irriterad, testade båda diskarna som inte dök upp på servern i min stationära och voila! Där dök dom upp och fungerade utan problem.

Nu har jag även provat att installera om Windows men utan framgång...

Så vad i helskotta är felet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007

Ingen som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Knepigt, verkar som moderkortet inte riktigt gillar AHCI läget av nån anledning.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Nov 2008

Jag har fått precis samma problem med en av mina hårddiskar. Jag hade lite mer otur då just denna hårddisk, en Corsair SSD 32GB, hade operativsystemet på den. Jag antog att hårddisken var sönder, och installerade om Windows på en annan hårddisk.
Skulle precis returnera hårddisken, men den här tråden gav mig lite hopp om att det inte bara är hårddisken som felar. Har dock inte testat att köra disken i en annan dator, får göra det nu.