Kommer SATA 3 börja flaskhalsa hos SSD:er inom snar framtid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2011

Kommer SATA 3 börja flaskhalsa hos SSD:er inom snar framtid?

En tanke slog mig, SATA 3 är precis på väg in ordentligt som standard på marknaden. Samtidigt har vi redan vissa SSD som börjar nosa sig uppåt 550-600 MB/s i sekventiella läsningar. Det är väl inte helt orimligt att tro att de kommer spränga den barriärer om en inte allt för lång tid. Någon ny SATA-standard är väl inte att vänta på några år åtminstånde.

Nu kommer då frågan, hur tror ni att problemet kommer lösas? Kommer optimeringarna istället att rikta sig på att få upp hastighet på slumpvisa läsningar/skrivningar? Kommer vi se flera PCIe-baserade lösningar i framtiden, där finns ju bandbredd upp till 16GB/s om du använder alla 16-banor. Eller överskattar jag helt enkelt SSD-tillverkarnas utvecklingstakt?

Personligen tror jag faktiskt på PCIe lösningen. Men det blir trist att ha ytterligare ett expansionskort att tampas om kortplatserna och strömmen på moderkortet. Det kommer nog krävas för oavsett om en tillverkare klämmer fram något som kör 4K R/W i 600MB/s så kommer ett kort som stoltserar med 1.5GB/s R/W att sälja, oavsett om den är sämre i slumpmässig.

Diskutera!

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banan Låda
Registrerad
Jan 2011

Frågan är väll om det behövs snabbare än 600mb/s ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2010

SATA3 kommer snart vara flaskhalsen ja. SATA 2 klarar ju teoretiskt 375 MB/s medan SATA 3 klarar 750 MB/s. Frågan är dock om läs/skrivhastigheter är intressanta att pusha högre? Datan måste ju komma någonstans från vid skrivning och måste skrivas ner någonstans vid läsning, och redan idag är väll Ethernet / Internet, USB, eller CPUn vid upp/ner-zippning för det mesta flaskhalsen? Det är väll nästan bara när man kopierar filer som man har nytta av den fulla överförningshastigheten?
Dock går det ju att köra raid 0 med flera diskar på flera olika SATA 3 portar för att öka överförningshastigheten va? Kan tänka mig att företag kanske till och med börjar utnyttja detta och släpper diskar med flera SATA 3 anslutningar och en intern raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Drawmly:

Kan tänka mig att företag kanske till och med börjar utnyttja detta och släpper diskar med flera SATA 3 anslutningar och en intern raid 0.

Snarare fortsätter dom med PCI-E baserade diskar; där man har upp till 16x PCI-E lanes tillgängliga, och desutom där PCI-E 3.0 snart släpps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av conluceo:

En tanke slog mig, SATA 3 är precis på väg in ordentligt som standard på marknaden. Samtidigt har vi redan vissa SSD som börjar nosa sig uppåt 550-600 GB/s i sekventiella läsningar.

Oj, det var inte illa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av s0sdaf:

Oj, det var inte illa

Mehh, det var sent.

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis