Permalänk
Medlem

Batteriet blir väldigt varmt.

Hej!

Rotade fram en gammal Latitude D620 och provade att starta den. Det gick inte så jag tryckte på batterimätaren på batteriet (som alla Dells har) och den visade inget så jag tänkte batteriet är väl antingen tomt eller dött.

Så jag tog ur batteriet och pluggade i laddaren, datorn startade. Sen satte jag i batteriet och den laddade normalt. Jag lät den ladda till 75% avstängd sen startade jag den och använde den på batteri i en timme ungefär.

Då tog batteriet slut och jag började ladda den igen medan den var avstängd och senare på natten såg jag att LED:en på datorn slocknat, alltså färdigladdad. Jag drog ur laddadaren och kände på batteriet. Det var SUPERVARMT, inte så att jag brände mig men det gav obehag, kanske 55C på ytan?

Det har legat helt urladdat i säkert ett år, bios rapporterade inga fel på det och det var inte alls varmt första gången jag laddade det till 75%.

Kan överladdningsskyddet vara sönder? Eller är det normalt?

Mvh Gustaf

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hej!

Rotade fram en gammal Latitude D620 och provade att starta den. Det gick inte så jag tryckte på batterimätaren på batteriet (som alla Dells har) och den visade inget så jag tänkte batteriet är väl antingen tomt eller dött.

Så jag tog ur batteriet och pluggade i laddaren, datorn startade. Sen satte jag i batteriet och den laddade normalt. Jag lät den ladda till 75% avstängd sen startade jag den och använde den på batteri i en timme ungefär.

Då tog batteriet slut och jag började ladda den igen medan den var avstängd och senare på natten såg jag att LED:en på datorn slocknat, alltså färdigladdad. Jag drog ur laddadaren och kände på batteriet. Det var SUPERVARMT, inte så att jag brände mig men det gav obehag, kanske 55C på ytan?

Det har legat helt urladdat i säkert ett år, bios rapporterade inga fel på det och det var inte alls varmt första gången jag laddade det till 75%.

Kan överladdningsskyddet vara sönder? Eller är det normalt?

Mvh Gustaf

Litium-jon batterier tar skada om de blir helt urladdade, så kanske cellen håller på att kortslutas och därav värmen? Spekulerar bara, men du bör nog vara uppmärksam. Innan man lägger undan Li-batterier ska de laddas till 75% ungefär (inte helt fullt helst), då kan de lagras längst och bäst. Lägg aldrig undan ett helt urladdat batteri.

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i...

"Do not recharge lithium-ion if a cell has stayed at or below 1.5V for more than a week. Copper shunts may have formed inside the cells that can lead to a partial or total electrical short. If recharged, the cells might become unstable, causing excessive heat or showing other anomalies. Li-ion packs that have been under stress are more sensitive to mechanical abuse, such as vibration, dropping and exposure to heat."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter precis som det du beskriver och särskilt den citerade texten. Jag visste att total urladdning inte var bra men inte vad det kunde orsaka.
"Do not recharge lithium-ion if a cell has stayed at or below 1.5V for more than a week"
"Copper shunts may have formed inside the cells that can lead to a partial or total electrical short."
"causing excessive heat"

Det fungerar säkert fortfarande men jag bör kassera det och skaffa ett nytt? Dell har en funktion i sina batterier som visar batteriets hälsa om man håller inne knappen i 3 sekunder. Om 0 dioder lyser är allt bra, sen ju fler desto sämre. På detta lyser 4 av 5.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade fortsatt använda det, men varit väldigt uppmärksam på värmeutvecklingen. Tyvärr kan det och har inträffat bränder när Li-batterier kortslutit.

Edit: Det kan ju också vara en bra idé att kolla så ditt batteri inte tillhör någon av partierna som de återkallat, just pga brandrisken. Vissa perioder har det handlat om stora mängder och drabbat många tillverkare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej ska kolla upp serienumret för skojs skull, men jag köper nog ett nytt batteri, för att jag har sett vad som händer med litium batterier vid olyckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kollat Dells listor nu och mitt batteri ingår inte där men det har trots allt legat i ett år utan att ha laddats och var helt slut när jag tog fram det. Får bli ett nytt!

Visa signatur