SSD, No bootable device

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

SSD, No bootable device

Hej,

Jag har precis bytat ut min hårdisk i min HP pavilion dv6 3045 till en corsair force 120 gb. Jag körde in dom utbrännda skivorna och installerade win7 igen. När den sedan skulle starta om så får jag "No bootable device". Är det någon som vet hur man kan lösa deta?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Har du kollat så den står med i bootordningen i BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Okej, vad ska man sätta överst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Apr 2008

Är det en Corsair Force 3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Nej, den vanliga force...

Väldigt skumt, jag har satt hardrive överst, men det tar den inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Finns det någon annan setting i bios som kan ställa till det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Ingen som har någon idé? Det kan inte bro på att man installerar från hp recovery skivorna? Kanske ska testa att köra in en normal win7 installation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
trollhättan
Registrerad
Sep 2002

Jag fick samma hos mig !!

Men jag har nog spårat fram till att det är BIOS som inte är kompatibel att boota på SSD.

Varför vet jag inte, men det är säkert så. Jag kör med ett Asus P5KC kort och har senaste bios, men det e bara att glömma.

Får bli nya prylar snart så att man kan få igång SSD:n som system partition.

/Niclas

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Nov 2001

Prova att boota en windows 7 skiva, välj "reparera..." starta kommandoprompten o skriv:
c:
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Kolla med getparted, finns som CD skiva man bränner, SSD ska ha 2 partioner en reserverad på 100mb samt systempartionen, kanske recovery skivorna bara skapar systempartionen men inte den reserverade, vilket då gör att det inte går att boota från SSD disken, i så fall funkar en normal win 7 disk detta, men tänk på att dra ur alla andra hårdiskar först

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Jag fick det till att fungera. Dock inte med dom utbrända HP skivorna. Jag var tvungen att köra en ominstallation med en äkta win7 skiva, då fungerade allt direkt! Dock tycker jag mina hastigheter vid benchmark är lite väl låga.

http://imageshack.us/photo/my-images/718/newbitmapimageuk.png...

Vad kan detta bero på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av EmiilM:

Jag fick det till att fungera. Dock inte med dom utbrända HP skivorna. Jag var tvungen att köra en ominstallation med en äkta win7 skiva, då fungerade allt direkt! Dock tycker jag mina hastigheter vid benchmark är lite väl låga.

http://imageshack.us/photo/my-images/718/newbitmapimageuk.png...

Vad kan detta bero på?

i BIOS, byt från IDE/SATA (IDE hade du ändå inte kunnat köra, så SATA) till AHCI

Före du gör det jag skrev ovan så måste du installera stöd för AHCI till windows 7

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Hej,

Tack! Var hittar jag nedladdning för detta stöd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Har googlat efter drivrutiner men hittar inget Har även kollat i bios och hittar inget om ahci där. Går detta att göra på en hp pavilion dv6 3045?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av EmiilM:

Hej,

Tack! Var hittar jag nedladdning för detta stöd?

Citat:

Slå till AHCI efter installation av Windows 7:

1. Först kolla så ert moderkorts BIOS verkligen stödjer AHCI. Var man slår till det kan skilja mellan olika kort, hos mitt Asus-kort finns valet i Main-menyn under Storage Configuration där man kan välja att köra SATA i IDE, AHCI eller Raid. Men ändra inget nu!
2. I Windows så skapa en återställningspunkt för säkerhets skull. Hur ni gör det skrev jag om här.
3. Avsluta alla program. Tryck på Windows-knappen och skriv in ‘regedit’ i sökrutan och tryck Retur. Kommer det upp en UAC-ruta som frågar om tillåtelse så tryck Ja.
4. I Registereditorn så leta upp och klicka på följande registerundernyckel i trädet till vänster:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. I den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
6. Skriv 0 (numerisk nolla) i rutan Data, och klicka sedan på OK.
7. Stäng Registereditorn genom att klicka Avsluta i Arkiv-menyn.
8. Starta om datorn och gå direkt in i BIOS. Slå till AHCI och spara ändringen.
9. Efter Windows 7 nu startar upp så kommer drivrutinerna till AHCI att installeras. Till sist så starta om Windows ytterligare en gång för att slutföra installationen.

Efter ändring till AHCI så kan det hända att er disk(ar) dyker upp under ikonen Säker borttagning av maskinvara. Det är helt normalt och inget att bry sig om.

Skrivet av EmiilM:

Har googlat efter drivrutiner men hittar inget Har även kollat i bios och hittar inget om ahci där. Går detta att göra på en hp pavilion dv6 3045?

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...
Är det denna? Står att den har e-sata o det funkar ju inge vidare utan ahci vad jag vet, så det bör finnas.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jan 2010

Hej jag var inne och tittade i regedit, den stod redan på 0. Dock hittar jag inget om ahci i bios Hmm, skumt!

Yes det är den dator du länkade till på onoff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Inte alls skumt. De flesta bärbara har ytterst begränsade inställningsmöjligheter i bios. Du kan därför i bios inte välja att stänga av AHCI.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara