SSD-Åtkomst nekad!

Permalänk

SSD-Åtkomst nekad!

Så ja köpte min SSD idag, en Intel 320 serie 40Gb.

Jag har satt i alla kablar korrekt och allt är som det ska,
Men när ja ska gå in i SSD "filen" så kommer det upp en text "Q:/ Är inte tillgänglig, Åtkomst nekad."

Jag har försökt att Formatera den, men då står det "Du har inte tillräckligt med rättigheter för att utföra denna egenskap"

Jag har vart i BIOS och jag tror jag har satt allt som det ska vara, om ja lyckades enligt beskrivning som medföljde i kartongen, samt att jag är Admin på datorn.

Ska säga att jag inte alls är kunnig inom detta ämne så alla punkter ni kan komma på är troligtvis till hjälp samt en enkel och nogran beskrivning.

//Skräcken

Permalänk
Medlem

Hur har du gjort för att få den till Q?

Ska du inte installera operativsystemet på den?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har då ingen aning, drog sata kabeln från min gamla HD till SSD, och drog i brist på SATA sladd den från DVD-rom till gamla HD ist vilket fortf funkar,( att dra från DVDn sa en polare att det borde funka)

Har som sagt inte så mkt koll, har gjort det som står på den lilla lappen man fick med i kartongen.

Vad står annars "Q" för just?

och jo ska sätta Operativsystemet på den senare tillsammans med ett visst spel, det ända ja spelar mer eller mindre, men ville få igång den först, se så att det funkade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Den borde fått första lediga bokstav. Q innebär är ovanligt högt.
Öppna diskhanteraren och se vad den berättar om disken. Högerklicka dator och välj hantera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hittar ingen som står att det är just den, men det finns en på 37.7Gb, som står "Disk 0, okänd inte initialiserad," sedan också i rutan bredvid "inte allokerad"

Den ända HDD jag har är standard på "C" sedan också en på "E" som dock inte är inkopplad

Permalänk

Nu hittade jag den i Systemverktyg/enhetshanteraren-"Namn-Dator"/ Diskenheter-IntelSSDSA2....

Enhetstyp: Diskenheter
Tillvärkare:Standardsikenheter
Plats: Plats 0 (Channel 0, Target 0, Lun 0)

Enhetestatus: "Den har enheter fungerar korrekt"

Sedan i Taben "Volymer" står alla kollumner men står inga svar i dem.

Permalänk
Medlem

Låter som du behöver skapa en partition på SSDn först innan du kan formatera. Jag brukar använda PartitionMagic men det ska finnas något i Windows som du kan nyttja, någon annan kanske kommer på vad det heter..

Permalänk

Skulle va superfint med en liten kort förklaraing av vad det är, vill inte göra nåt som ja inte har en aning om vad det är för något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skräcken:

Hittar ingen som står att det är just den, men det finns en på 37.7Gb, som står "Disk 0, okänd inte initialiserad," sedan också i rutan bredvid "inte allokerad"

Den ända HDD jag har är standard på "C" sedan också en på "E" som dock inte är inkopplad

Nu är du på rätt väg. Till vänster, samma ruta där disk 0 står, där högerklickar du och jag vill minnas att alternativet initialisera finns. Får du en följdfråga, välj GPT om valet finns.
Alldeles till höger finns det ett stort tomt grått fält. Högerklicka och skapa (primär) partition. Sedan högerklick igen och formatera du och tilldela enhetsbokstav. Kanske kommer formatering upp som följdfråga efter skapandet av partitionen.

Det mystiska är vad Q:\ är/var i din dator?

Skrivet av Ricken:

Låter som du behöver skapa en partition på SSDn först innan du kan formatera. Jag brukar använda PartitionMagic men det ska finnas något i Windows som du kan nyttja, någon annan kanske kommer på vad det heter..

Partition magic är en styggelse. Det var bra en gång i tiden, men skall inte användas till något nyare än XP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

man kan döpa om enheter ju, vi hade en fråga på ett prov, du har 5 HDDs i din dator och en optiskläsare, du vill byta enhetesbeteckning på din optiskaläsare hur gör du?

kanske är något som Skräckan har gjort, om det nu enhetsbeteckningen byts då du stoppar in ny HDD/SSD vet jag inte

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3onz:

man kan döpa om enheter ju, vi hade en fråga på ett prov, du har 5 HDDs i din dator och en optiskläsare, du vill byta enhetesbeteckning på din optiskaläsare hur gör du?

kanske är något som Skräckan har gjort, om det nu enhetsbeteckningen byts då du stoppar in ny HDD/SSD vet jag inte

I diskadministratorn läste han "Disk 0, okänd inte initialiserad,"
Då har den inte någon enhetsbokstav så Q: var något annat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag lyckades få den till GPT men sedan när ja ska högerklicka i den grå rutan, som det förövrigt står 37.7Gb, Inte Allokerat. så finns bara alternativer
"Ny enkel Volym", "Egenskaper" samt "Hjälp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skräcken:

Jag lyckades få den till GPT men sedan när ja ska högerklicka i den grå rutan, som det förövrigt står 37.7Gb, Inte Allokerat. så finns bara alternativer
"Ny enkel Volym", "Egenskaper" samt "Hjälp"

Formatera inte SSDn i Windows pga att den inte alignar partitionerna vilken i sin tur kommer sänka prestandan.

Windows Install alignar men inte disk hanteraren i Windows ni som undrar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köra os'et på den så koppla ur alla diskar och koppla in cd/dvd'n och installera från din windows skiva om du kör med det, kör du med usb sticka så installera med det.
Att formatera den i windows nu gör ingen nytt då du ändå kommer får göra om disken(man måste inte) för att installera OS'et.
Så det du försöker med nu är bortkastad tid helt enkelt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Okay men om den inte funkar nu, på något sett, varför skulle den då funka om ja kopplar ur den andr aoch installerar windows på SSD?
som sagt kan inte alls mkt om detta så för mig e allt ni säger ganska nytt

Permalänk
Medlem

för när du kommer in i installationen kan du skapa patitioner av enheten och även formatera den

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk

Allright, men me tanke på allt annat strul med bokstavering och massa annat skräp i datan kanske man bör bllåsa ur hela burken ist och installera om allt?