Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallstahammar
Registrerad
Aug 2010

Delay i BIOS - Asrock x58 Extreme3

Hej.

Har haft ett och annat problem med mitt moderkort sen jag köpte det.
Det senaste jag märkt efter att ha varit i BIOS och kollat är att det känns segt, som att jag skulle ha låg refresh rate.
Alla inställningar "skrivs" in segare än vanligt när man byter sida(tillräckligt att man märker det iaf).
När jag går upp och ner eller åt vänster och höger med piltangenterna så kan jag lyfta fingret och den fortsätter av sig själv en till två rader.

Även i spel(fps shooters specifikt) så kan jag trycka framåt/bakåt eller höger/vänster snabbt och släppa, så kommer reaktionen efter(även här liten delay men märks). Och nej, det har inte med bredbandet o göra.

Nordbryggan blir riktigt varm, värmen känns redan flera centimeter ifrån och antar att detta inte är bra för komponenter runt den.

Har provat annat grafikkort, kört prime95, memtest osv utan att hitta nå fel på dom komponenterna.

Saker som att surfa och så går utmärkt på datorn(även fast jag upplever microstutter i flash filmer/reklam eller bara vanliga filmer).

Men iaf, Är det nån här som vet vad fasiken det är frågan om? Jag förstår att dessa är små saker men för mig är det riktigt irriterande. Man köper ju nya saker för att dom funkar.

Uppskattar all hjälp och ursäktar om det är lite rörigt men klockan är ju vad den är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Börjar med att fråga om fullständig spec på din dator:

Moderkort: Asrock x58 Extreme3
Minne: ?
Grafik: ?
Hdd: ?
Nätagg: ?

Det jag skulle kolla är nätagg och minnen till att börja med, testat att resettat bios osv?

Vad händer om du sätter en extra kylfläkt på chipsettet att kyla det mer, dessa brukar kunna bli riktigt varma...

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallstahammar
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Hagis2k:

Börjar med att fråga om fullständig spec på din dator:

Moderkort: Asrock x58 Extreme3
Minne: ?
Grafik: ?
Hdd: ?
Nätagg: ?

Det jag skulle kolla är nätagg och minnen till att börja med, testat att resettat bios osv?

Vad händer om du sätter en extra kylfläkt på chipsettet att kyla det mer, dessa brukar kunna bli riktigt varma...

Intel i7 930
6gb 1600 corsair ram
Samsung spinpoint f3 hårddisk
Gigabyte geforce gtx 460 768mb
Modxstream pro 700w nätagg

Har provat annat nätagg och även provat varje minnessticka för sig och ja, har resettat bios.
Har inte provat med en extra fläkt på chippet. Kan en varm nordbrygga ha sån effekt på datorn?:o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallstahammar
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Jeetk:

Intel i7 930
6gb 1600 corsair ram
Samsung spinpoint f3 hårddisk
Gigabyte geforce gtx 460 768mb
Modxstream pro 700w nätagg

Har provat annat nätagg och även provat varje minnessticka för sig och ja, har resettat bios.
Har inte provat med en extra fläkt på chippet. Kan en varm nordbrygga ha sån effekt på datorn?:o

Ghettomodda en fläkt på kylaren och den blev svalare men tror inte den riktigt hjälper. Var in på moderkortets baksida och där bränner man sig på 2 sekunder :S

Det är kylflänsen med x58 Extreme3 på ( http://www.asrock.com/mb/photo/X58%20Extreme3%28m%29.jpg ) , precis den arean på moderkortet är stekhet.
Har en känsla av att den inte får riktigt kontakt med chippet... Kan det vara boven?