Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Är Coil Whine farligt?

Hej!

Jag sitter med ett Corsair CX430W som "piper och tjuter" litet. Det märks i stort sett bara när datorn är avstängd och det är tyst i rummet. Grejen är den att jag redan har bytt ut ett CX430W i burken för den hade
en komponent som låg lös. Så om det inte är någon akut fara för de övriga delarna - kan jag behålla det här nätagget? Jag orkar inte åka in till Webhallen och hämta ut ett tredje nätagg om det inte är så att jag absolut måste. Jag stör mig inte så mycket på (o)ljudet. Jag har också testat att ha det i ett jordat uttag men det låter när det är anslutet till det också.

Tack på förhand

Daniel

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Det beror på. Kvalitetsnätagg med bra komponenter kan ha coilwhine utan att det är något fel.

Nätagg med dåliga eller åldrade komponenter kan börja pipa eftersom kondensatorernas värde hamnat långt utanför det korrekta och då är det ett tecken på allvarligt fel och risk för skador.

CX430 är tyvärr ett extrembudgetbygge, men eftersom det är nytt är det troligen "vanligt", oskadligt coilwhine. Dock, eftersom CX-serien är byggt med billigast möjliga grejer skulle jag klagat på coilwhinet och försökt byta till något bättre.
T ex http://www.webhallen.com/hardvara/124154-antec_powersupply_hi... som är mycket bättre.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Jag har coil whine från grafikkortet i vissa spel till ex Crysis 2 och Minecraft (bara i menyn).
Antar att det tyder på att kondensatorerna på gpun är väldigt varma?

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Memon:

Jag har coil whine från grafikkortet i vissa spel till ex Crysis 2 och Minecraft (bara i menyn).
Antar att det tyder på att kondensatorerna på gpun är väldigt varma?

Det kan bero på att värmen påverkar komponenterna, men troligast är det den ökade belastningen (större ström genom komponenterna) som är orsaken. Men de båda följs ju normalt sett åt.

Just i menyerna brukar bero på att det inte är fps-begränsat utan kortet kör absolut max, vilket ger oljud och värme. Många spel har inte det problemet, så det varierar hur det är gjort.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MultiMan:

Det beror på. Kvalitetsnätagg med bra komponenter kan ha coilwhine utan att det är något fel.

Nätagg med dåliga eller åldrade komponenter kan börja pipa eftersom kondensatorernas värde hamnat långt utanför det korrekta och då är det ett tecken på allvarligt fel och risk för skador.

CX430 är tyvärr ett extrembudgetbygge, men eftersom det är nytt är det troligen "vanligt", oskadligt coilwhine. Dock, eftersom CX-serien är byggt med billigast möjliga grejer skulle jag klagat på coilwhinet och försökt byta till något bättre.
T ex http://www.webhallen.com/hardvara/124154-antec_powersupply_hi... som är mycket bättre.

Jag får väl lämna tillbaka det igen. Härligt kvalitetstänk tillverkarna har nuförtiden...