Permalänk
Medlem

Krångel med ny dator

Tjenare! Jag har en fråga. Min dator, har krånglat sedan jag fick i hop den, för en vecka sedan, med diverse saker. Ett problem är att den inom loppet av fyra timmar fryser fast, så man får trycka på "Reset" så datorn startar om. Går jag in på "Strömsparläge" så datorn går i vila, och jag startar och försöker logga in blir det Bluescreen, låter jag datorn vara på över natten så är den avstängd eller blir det bluescreen.

Två gånger samma dag har även drivrutinerna för Grafikkortet crashat, så man får starta om spelet. Jag har också en STARK känsla av att min dator inte kan ge 100%. Jag kör ett Webbläsarspel som kräver endel på processor. Min kompis kan ha max FPS (50) i de mest tätbefolkade ställena, och han har en i5 2,66 GHz processor med GTX 570 grafikkort, det vill säga, en sämre dator än min. Jag kan bara ha 30-40 FPS i samma ställen.

Startar jag Fraps kan FPS i tomma områden sjunka till 30, och det börjar smålagga. Jag menar, min dator borde väl klara spelet utan lagg även med Fraps (recording program) på? Jag har lite funderingar på vad det kan vara. Dels så ligger nätagget på absolut max. Sätter jag in en till fläkt eller mina två neon slås datorn av direkt av överbelastning. Kan det vara där problemet är? Att delarna inte får tillräckligt med ström för att ge 100%? Har också funderat om det inte kan vara bugg i OS? Vad tror ni?

Jag kan ju skriva mina settings, så ni kan bedöma vart problemet sitter. Som sagt, denna dator borde klara spelet på 50 FPS även med Fraps på i befolkade områden, utan problem. Men det gör den verkligen inte. Känns som att mina prylar inte kan ge 100%, vad ska jag göra?
Ett nytt nätagg är redan beställt, 700MW, räcker det, eller ska jag ta kraftigare? Jag lirar på en 26" skärm.

MK Asus P8P67 LE Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0
HD1.5TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM, F2EG
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3
CPU Core i5 2500K
Cooler Master HAF X ATX
PSU Corsair CX 600W V2 Builder series 80+
Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222AB/BEBE
Gigabyte Radeon HD6950 1GB Windforce OC
Revoltec Lysrör Twin-set Röd

Jag är en helt nybörjare. Min kompis både byggde ihop, och valde ut delarna åt mig. Vad är felet? Tacksam för alla svar

MVH
/Kr1lle

Permalänk
Medlem

Det här hjälper dig inte, men det är just derför jag rekommenderar alla nya att låta inet.se bygga ihop datorn, strular det har man garanti på hela datorn.
Efter snart 20 år som jag har montert datorer ihop(privat), vet jag att det alltid är någon dator som inte fungerar riktigt som den ska, något det verkar som om många yngre ser ut till at tro när dom nestan alltid rekommenderar andra att montera ihop själv då gärna för at dom själv har monterat ihop en dator för första gången, och det kanske fungerade 100%.

OT: vad jag gör när jag startar en modern dator i dag är, uppdaterar bios, sänn gör jag alltid en 'load setup defaults' -> 'Save and exit', inn i bios igen och kontrollerar alltid alla inställninger i bios at dom verkar korrekt, ram kör jag nästan alltid manuelt till specificasjon(volt, timings etc) och i det här fallet till 1333MHz. Om datorn är stabil kan man forändre inställningar till kanske 1600MHz etc.

Jag tycker väl at du borde ha ström nog om du inte kör OC. Om du har en PSU som är för svak, risikerer du att forstöre någon eller flera komponenter i din dator!

En annan grej, hur är det med kylpasta och kylfläns till CPU?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon direkt idé vad jag ska göra?