HTPC bygge, ser det här bra ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

HTPC bygge, ser det här bra ut?

Hej allihopa!

Det är så att jag tänkte bygga min första HTPC.
Och jag vore tacksam ifall någon skulle kunna dubbelkolla komponenterna så att de passar bra ihop med varandra. http://www.inet.se/kundvagn/visa/536604/htpc

Kommer den intergrerade grafiken från i3:an klara av att spela upp filmer i 1080p utan problem?
Jag har hört en del om den här Asus Fusion moderkortet med inbyggd CPU, hur är det jämfört med komponenterna jag har valt?

Hur tror ni kylningen kommer bli i chassit? Skulle föredra en ganska tyst dator men den ska ju samtidigt inte bli alltför varm.

Den kommer användas främst för XBMC men även för musik och internetsurfning.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Absolut är i3an mer än nog för 1080p.
Fusion fungerar även det utmärkt till uppspelning men man får väl tänka på att processordelen inte är lika högt klockad och därmed tar ju saker som kräver cpu lite längre tid, t ex packa upp filmer. Dina komponenter har ju å andra sidan högre TDP (mer värme som behöver flyttas)

För vad du ska använda den till tror jag att du skulle bli nöjd med en Fusion-platta istället, samt så tjänar du ju in en hel del pengar och kan ju t ex köpa en hdd till eller så.

Chassi... Mja det mesta är väl tyst sålänge man har tysta komponenter i lådan och lite motstånd på fläktarna. Jag skulle precis som du valt Array om man vill ha diskar i htpc'n också.

Till mjukvarudelen - ska du köra XBMC i linux är fusion inget du vill använda. Isf är i3an ett utmärkt val, och i Windows kvittar det.

Förövrigt är väl 8gb verkligen överdrivet om du nu inte tänkt skapa musik (och då skulle jag nog satsat på en kraftigare CPU än vad du valt just nu också)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Okej, nu har jag bättre uppfattning av det hela.
Jag är tacksam för det genomgående svaret!

Vi får se hur jag väljer moderkort och CPU men däremot så ska jag nog byta ut ram-minnena som du säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

http://www.inet.se/kundvagn/visa/538501/2011-06-19

Den kommer passa dig klockrent.

Om du nu har budget så kan du slänga in sex styckna 2TB för nästan samma pris som den du länkade.