Mozilla Firefox 5 i skarp version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

dessutom ser den otroligt klumpig ut och med tanke på att jag sitter oftast vid min bärbara med 15" bildskärm så vill man ju ha så små menyrad och fönsterramar som möjligt

Mina menyrader (tabbar, adressfält, statusbar, knappar, bookmarks) är på totalt 35 pixlar. Har dessutom taskbaren vertikalt till vänster, så på min 15-tummare har jag 765 pixlar (800-35) höjd till själva webbsidan.

Skrivet av buddaz:

Vad menar du med fel?, FF6 och FF7 finns inom räckhåll, de kommer inte släppa FF5.0.1 om du tror det, utan Mozilla använder istället att köra nya så kallade version nummer istället, efter 5 kommer 6 och så vidare

De kan visst släppa 5.0.1 eller liknande. Buggar kan alltid hittas som behöver åtgärdas, och det åtgärdas inte genom att släppa en helt ny version (6) som kanske inte ens är klar än. 4.0.1 finns ju...

Permalänk
Medlem

Verkar som de har fixat de värsta minnes problemen. Nu ligger det på 500mb innan kunde det gå upp till 2,5gig xD

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Det går att ändra delayen i firefox 3.6 hur länge den ska vänta innan den ritar. Default är 250ms.

Vart ändrar man det då?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Mozilla har istället för att döpa 4.0.xxx som man gjorde för med version 3, så kommer det i fortsättningen bli 5, 6 och så vidare, istället hade FF5 kunnat ha hetat 4.0.2 - FF5, eftersom alla förändringar finns under skalet, på utsidan har det inte hänt något, FF6 och FF7 är under construction, aurora (FF6 just nu) är pre-beta, sedan i beta fixar man lite till och sedan i relase skall allt vara klart, Mozilla vill korta ner processen helt enkelt och få ut nya saker snabbare, lite nyttig info för den som vill läsa, http://blog.mozilla.com/futurereleases/ https://wiki.mozilla.org/Firefox/Roadmap https://wiki.mozilla.org/Features/Release_Tracking lite om kommande, scrolla ner, http://mozilla.github.com/process-releases/draft/development_... såhär ser deras nya schema ut för att skeppa nya Firefox, scrolla ner så hittar du mer info.

Permalänk
Medlem

Finns ett nytt team som skall ta hand om memory problem för Firefox, var på mozillawiki någon gång under föra veckan om jag mins rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker deras modell verkar rätt vettig ändå; inget ska in i master som inte är färdigt, och därmed behöver man inte långa beta-perioder för allting som hamnar i RCn ska vara ordentligt testat redan innan det hamnade i betan.
Att slänga in ofärdiga saker i master innebär bara att man måste stabilisera det innan man kan gå vidare till en RC, vilket innebär att någon måste finnas tillgänglig och ha tiden att fixa upp det inom rimlig tid oavsätt hur stort problem man springer in i, och backa en ändring är inte alltid så lätt när andra ändringar gjorts ovanpå.
Detta har oftast också nackdelen att andra, mindre ändringar som stabiliseras snabbare kommer få vänta längre eftersom de kanske måste vänta på code-unfreeze vilket oftast inte händer förrän nästa betacykel.
Och med en snabbare release-cykel får man dessutom koden snabbare till kunder innan stora förändingar baserats på den, och därför kan man mycket lättare backa.
Ta till exempel också något motsvarande OOPP (OutOfProcessPlugins) som kan ta lång tid att ta fram, lång tid att stabilisera, och som kanske till och med verkar stabilt ända tills den hamnar ute hos slutanvändarna som använder massa obskyra plugins som gör tillåtna saker, men saker som utvecklarna aldrig testade. Om nu detta slängs in i en utgåva som har massvis med andra stora nyheter, hur ska man lätt kunna skapa fixar och få ut dem, utan att riskera att bryta andra saker som bygger vidare på OOPP? Och detta bara för att nya versioner måste ha meterlånga featurelist som man bara blir trött i huvudet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Vart ändrar man det då?

Man går in i about:config, högerklickar och väljer ny integer. Döp den till nglayout.initial.paintdelay och ge önskat värde motsvarande ms. Te.s sätter man 16 så kommer den att börja rita efter 16ms.

Funkar tydligen i alla versioner utav firefox.

http://kb.mozillazine.org/Nglayout.initialpaint.delay

Själv är man helt fast i Firefox 3.6!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Fungerar inte för mig att ladda ned, får access denied. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Startsida knappen?
Finns att aktivera inne på inställningar.

Såg det nu. Dåligt att dom inte har det som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Fungerar inte för mig att ladda ned, får access denied. :/

samma här :s

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Ladda ner vad?

Permalänk
Medlem

Tacka vetja version 3.6 ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Någon annan som inte kan tanka ner via länkarna i artikeln?!

Får "550 Permission Denied"

Är det bara att tanka Betan från Firefox hemsida annars?

tackar

Visa signatur

mehp

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den version som är betan är samma som FF5 eftersom att FF6 är fortfarande i aurora, FF6 kommer i beta om ca 2 veckor, merge från aurora till beta är den 5 juli så under samma vecka kommer FF6 att gå över till beta. När du installerar Beta eller aurora innebär det att när det kommer en ny version på följande channel så uppdateras den automatiskt, innebär att dem som är på aurora FF6 kommer få FF7 när den går över till det stadium och så vidare.

Här hittar du följande versioner som är tillgängliga för oss som inte är developers. Tänk dock på att FF aurora behöver addon compability reporter för att addons skall fungera.
http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/channel/

Även Fenec 5 RC skall finnas ute för den som vill ha.

Permalänk

Dåligt att ni på Sweclockers inte fixar länkarna, det har gått snart ett dygn sedan länkarna blev korrupta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det bästa brukar vara att ladda ner från företagets/produktens hemsida, hur som helst realse-beta-aurora av firefox finns på den sidan som jag länkade till, det "roliga" är att IE behandlar FF aurora som skadligt, när jag hade återställt min dator och skulle installera Firefox, fick jag först hämta hem FF4, sedan via Firefox kunde jag installera FF aurora, IE är ett "skämt" , (lite synpunkter om det hela) , länkarna brukar komma från Firefox FTP, vad jag har läst sedan tidigare är att Mozilla föredrar att deras stabila program inte hämtas från FTP, kan förekomma problem. Tar du ner FF beta(kommer du få FF6 sedan när den går över till beta), det är tanken att när ny version kommer på varje channel så kommer det att updateras till nästa version, ca 6 veckor mellan varje ny version på varje channel.

Permalänk
Medlem

inget mer "svarar inte" med 5an :). riktigt snabbt och bra!

Permalänk
Medlem

FF är inte minimalistiskt nog. De borde göra om den fula oranga knappen till FF-loggan och flytta den till höger om sökfältet. Vad är syftet att ta upp onödig plats med Firefox-texten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheber:

FF är inte minimalistiskt nog. De borde göra om den fula oranga knappen till FF-loggan och flytta den till höger om sökfältet. Vad är syftet att ta upp onödig plats med Firefox-texten?

Om man vill kan man modda interfacet i Firefox rätt mycket. Aldrig satt mig in i hur.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Laddade ner FF5 nyss då jag fick ett meddelande om att den fanns tillgänglig. Ska jag vara ärlig så ser jag ingen som helst skillnad, varken i hastighet eller UI. Tycker denna version borde hetat 4.1, förstår inte vitsen med att pumpa ut sjuttiotolv nya versioner per år...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Finns en intressant sida, hittade en intressant kommentar om det hela, http://planet.mozilla.org/ scrolla ner, rubriken är Daniel Glazman — The faster release process of Firefox, på den här sidan kan man läsa allt om Firefox

Permalänk
Skrivet av cheber:

FF är inte minimalistiskt nog. De borde göra om den fula oranga knappen till FF-loggan och flytta den till höger om sökfältet. Vad är syftet att ta upp onödig plats med Firefox-texten?

Det du vill göra med den orangea knappen finns det ett addon för som fixar https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/movable-firefo...

För ovrigt är denna knapp onödig, du når alla funktionerna genom att trycka på ALT-knappen på tangentbordet....

Själv har jag gjort en egen omdesign där bla denna knapp är helt dold tills man rör musen upp och klickar i vänstra hörnet, allt är dessutom transparent, flikarna har 3D effekt, och lite annat.
Med lite fingerkänsla kan du själv editera CSS-filen den bygger på om du vill justera något.
Du kan se ur det ser ut och ladda ned den här http://userstyles.org/styles/45089/glassfox-a-clean-theme - förutsätter att du har detta addon installerat https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/stylish/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheber:

FF är inte minimalistiskt nog. De borde göra om den fula oranga knappen till FF-loggan och flytta den till höger om sökfältet. Vad är syftet att ta upp onödig plats med Firefox-texten?

Det som gör firefox så bra är att det är så mycket man kan ändra om själv.
Om du vill göra den knappen mindre och flytta den till höger om sökfältet kan du göra det.

Dock så borde dom jobba med att göra det lättare att ändra om som man vill.
Så här har jag valt att min översta rad i firefox ska se ut:

Permalänk
Medlem

Visst, mycket går göra med FF-addons. Men känns onödigt att hålla på med det bara för att Mozilla tror det ser bra ut med en Firefox-knapp. Nu är väl inte det bara därför jag använder Chrome, men det är en av många anledningar.

Permalänk
Medlem

Dissade FF för ca 3 år sedan. Har använt Chrome sedan det kom och förstår inte vad det är alla saknar med den? Vore kul med en lista på allt som FF gör bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scanie:

Dissade FF för ca 3 år sedan. Har använt Chrome sedan det kom och förstår inte vad det är alla saknar med den? Vore kul med en lista på allt som FF gör bättre.

Diggar looken i chrome. Men adblock plus fungerar måttligt bra... när man kollar på filmer eller klipp från hemsidor så åker man på den där jävla reklamen när man kollar i chrome

Det gör man inte i Fx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scanie:

Dissade FF för ca 3 år sedan. Har använt Chrome sedan det kom och förstår inte vad det är alla saknar med den? Vore kul med en lista på allt som FF gör bättre.

För att sätta en punkt väldigt enkelt handlar det om möjligheten att anpassa browsern efter personliga behov där Firefox är helt överlägsen.
Om Chrome funkar till dom behov man har så är det en väldigt trevlig browser som jag ett tag använde primärt då jag tröttnade på Firefox 3.6s seghet, några andra irritationsmoment och Chromes fantastiska synkning av såväl lösenord, bokmärken och add-ons var viktigt då jag använde min laptop och min stationära väldigt mycket omvartannat.

Sen kom Firefox 4 och jag provade den lite för att se om det var värt att byta "tillbaka".
Trots att jag använde Chrome primärt i nån månad kände jag mig aldrig hemma eftersom jag inte kunde anpassa den som jag ville.

Dessutom var Chrome helt horribel när det gällde att visa sidor med många stora animerade gif-bilder eller andra stora bilder öht.
Chrome hade dessutom problem med kompatibiliteten på ett par sidor jag använde.
Vissa av dom sakerna har blivit bättre men inte lika bra som i Firefox.

Men så då till de personliga sakerna som för mig är väldigt viktigt och anledningen till att jag väljer firefox:

1. Att kunna bestämma själv hur flikarna ska användas. Jag blev helt galen över att inte kunna använda dom som jag ville. Hur saker ska öppnas i ny flik var och varför, inte öppna nytt fönster någonsin utan allt i ny flik och mycket annat. Jag fick krupp flera gånger om dagen i Chrome och enda möjligheten att ändra på det är att skriva om källkoden själv. Inga add-on klarar av att fixa det.
I Firefox är det en barnlek att få det som jag vill och det känns fantastiskt!

2. Att kunna göra och hantera knappar och dylikt som jag vill.

goo.gl knappen, downloads, greasemonkey, google toolbar osv.
I Chrome kan jag inte få det som jag vill och jag kan verkligen inte få det att bete sig som jag vill.

3. Jag föredrar utseendet och känslan

4. Adblock fungerar mycket bättre

5. Flera andra add-ons finns inte till Chrome eller fungerar sämre eller har sämre funktionalitet än Firefox. Som olika saker för att ladda hem saker från sidor automatiskt.

6. Hur ctrl-f fungerar

7. Hur man söker bland sina sparade lösenord

8. Lite andra småsaker som jag inte kan sätta fingret på riktigt.

9. Andra småsaker som jag inte kommer ihåg specifikt nu då jag inte använt Chrome så mycket sedan Firefox 4 kom ut.

10. Sidorna är användbara så fort de ser färdigladdade ut.

11. Hur smartbaren, alltså att man skriver bara ett par bokstäver för att få fram hela adressen man är ute efter i adressfältet, fungerar. I Chrome blir det rätt ofta inte alls som jag vill medan det i Firefox nästan alltid blir som jag vill och dom gånger det inte blir som jag vill så kan jag enkelt rätta till det i Firefox till skillnad från Chrome där jag liksom inte kan göra någonting åt det.

12. Jag både surfar på en del sidor med tunga bilder som Chrome helt enkelt inte klarar av.

13. Jag gör en del sidor som Chrome inte klarar av. Det kändes liksom fel att försöka optimera olika saker i mina animerade bilder när det ändå var helt oanvändbart i Chrome och jag fick byta till Firefox och IE för att se resultatet.
När min primärbrowser inte ens klarar av att visa det jag skapat känns det liksom fånigt.

Saker som jag tycker Chrome gör bättre än Firefox:

1. Synkronisering av add-ons!

2. Chome är oftast snabbare på det mesta, vare sig det handlar om uppstart av webbläsaren i sig, öppna ny flik, ladda färdigt en sida eller något annat.
Och det är oavsett vilken dator jag sitter vid, från gammal laptop med Celeron 1.4 GHz eller stationär med i7-860 2.8GHz med SSD och lite andra datorer där emellan.

Jag hoppas du förstår lite bättre varför jag föredrar Firefox nu.

Det är olika behov, olika preferenser, olika användningsmönster och helt enkelt olika smak.
För mig är Chrome helt otänkbart i dagsläget. Firefox är så mycket bättre på dom sakerna som berör mig mest.
Och för andra är det tvärtom, att Chrome är så mycket bättre på allting som berör dom mest.
Eller IE9 för den delen som jag tycker är en underskattad browser.
Eller Opera som jag dock inte har erfarenhet av på senare år men som jag funderat på att ge en chans.
Men är så fullständigt nöjd med Firefox just nu så det får nog vänta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gisele:

Såg det nu. Dåligt att dom inte har det som standard

Tror det är för att man inte använder någon "startsida".
Sidan du använder är den som kommer upp vid "ny flik".
Alltså klicka på "+" eller Ctrl+T. (:

Permalänk
Medlem

En så länge har Firefox valt vit sida när man öppnar tabbar,vilket jag tycker är underbart, tycker inte om det så kallade speed dial, finns addon till foxen för den som gillar det, vit tom sida, känns som att man öppnar en helt ny tabb och kan göra vad man vill utan att det dyker upp massa "shit", firefox startsida är den vita bakgrunden, med loggan centrerad över google searchbar, på min är det en gula aktig jordglob och inte loggan med räven på, eftersom jag använder aurora. Annars är det bara att gå in options, sedan allmänt och ändra startsidan till vilken adress som helst, svårare än så är det inte.