Permalänk
Avstängd

Ljuddäpning?

Hej!

Jag undrar hur mycket ljuddämpning kan påverka temperaturer inne i chassit?

//Karl Henriksson

Permalänk
Entusiast

Ytterst lite då väldigt lite värme går genom chassiväggarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använder "Be quiet!" mattor i min låda, har aldrig reflekterat över att temperaturen skulle bli högre med ljuddämpning.

Tänk bara på att alla komponenter måste vara tysta, för ljuddämpningen gör inga under...

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du använder för material. En del dämpningsplattor som egentligen är till för musikstudios och fordon har även värmeisolerande egenskaper. Kit som de från be quiet! och Fractal Design lär dock knappast lida av detta.

Permalänk
Avstängd

Om man har ett chassi som är lite mer öppet, hur mycket dämpas ljudet då och frågan är om det är lönt då?

Permalänk
Medlem

Dämpas från att studsa gör det ju, men det läcker så klart ut där du har öppningar. Hur öppet är "lite mer öppet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Om man har ett chassi som är lite mer öppet, hur mycket dämpas ljudet då och frågan är om det är lönt då?

Jag har en Antec P180 odämpad och en P183 dämpad (se fabrikat ovan). Dämpningen var ett experiment och jag kan inte påstå att det påverkade ljudnivån nämnvärt - att köpa "rätt" komponenter är betydligt viktigare...

Ett "öppet" chassi torde dämpa mindre än ett mer "slutet".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scab:

Dämpas från att studsa gör det ju, men det läcker så klart ut där du har öppningar. Hur öppet är "lite mer öppet"?

Jag tänkte köpa nytt chassi och det lutar lite åt arc. Det behöver inte bli helt tyst men åtminstone så man hör processorfläkten/grafikkortsfläkten mindre när man varvar upp lite.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja ett Define istället i så fall, Arc är förmodligen helt hopplös att tysta med hela toppen öppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scab:

Jag skulle välja ett Define istället i så fall, Arc är förmodligen helt hopplös att tysta med hela toppen öppen.

Jag prioterar kylning framför ljudnivå. Jag undrar bara om det är lönt med ljuddämpning och om det kommer göra så mycket.