Förstår ej varför Raid diskar ej syns i Windows !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2006

Förstår ej varför Raid diskar ej syns i Windows !

Ursäkta men jag förstår ej detta problem, så jag behöver hjälp av rådiga forums medlemmar.

Jag har Nyligen satt in två exakt likadana hdd´s och har nu "raidat dessa i 0-raid (2x500Gb)
Operativsystemet är på C: = separat disk (300Gb)
samt jag har ytterligare en hdd internt (500Gb) + 1 extern (2Tb)

Windows 7 hittar samtliga ( där de 2raidade har blivit 1st Raid500 ) men endast under enhetshanteraren.
Men när jag tittar i windows under "min datorn" så finns ej de två raidade (1st Raid500) med !
(jag har nu tittat i forumet och använt mig av den fix som finns för att kunna starta systemt ifall man skapar dessa raid hdd´s i efterhand // vilket gjorde att nu datorn startar som den ska./ då jag hade problem att få windows att starta med ändrade inställningar i Bios.)

Problemet är då varför de 2, numera 1st Raid500 hdd ej syns,
Någon som vet varför och vad som behöver göras ?

T.

Thomas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Formatera och ange enhetsbeteckning i diskhanteraren! Frågan kommer upp varje vecka du är inte ensam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2006

Tack, Enda problemet nu är att Visst ser jag den i diskhanteraren, men där är den som en disk och vill inte användas som striped, !!! !!!

Tack II a) jag glömde säga att jag använde mig av WD eget raid program, vilket skapade denna raidade (stripade hdd) Men !
detta gjorde också så att windows ej själv kunde hantera denna så vad jag gjorde och som nu löste problemet var att jag
a1) gjorde som du sa ! (vilket ej i sig själv löste problemet, eftersom det ej fanns några sådana alternativ!)
b) blev desperat och då kom ihåg att det fanns ett verktyg som kunde Reversera processen, vilket jag gjorde.
c) åter igen gjorde som du sa... och då fungerar det som det skall !
Slutsats, använd Windows7 egen programvara, så ordnar det sig (med lite hjälp och stöd ifrån forums kompisar!)

Tack åter igen, kvällen, natten är räddad !

Thomas.