Permalänk
Medlem

Är min processor paj?

Tjena!

Jag har mycket problem med min nya dator. Den får bluescreen vid inloggningar, fryser fast så man får starta om med jämna mellanrum, grafikkortsdrivrutinerna dör så man får starta om spelet man kör. Jag körde ett 3DMark 06 test idag, för att se vad som är snett. På testet fick jag en skrämmande syn, på två av processortesten fick jag 1 FPS och 2 FPS. På resten fick jag allt emellan 70-140 FPS.

Ni kan se testet här: http://3dmark.com/3dm06/15818482?show_ads=true&page=%2F3dm06%...

Jag är helt nybörjare, och har INGEN koll om det är felet på mina problem, om det är bugg i OS, om mitt nätagg strular, med mera. Men det lär vara processor med de låga resultaten? Eller vad säger ni?

Det jag har i burken är:
Internminne: 8,00 GB RAM
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon 6950 HD 1GB Windforce
Hårddisk: Samsung 1,5TB
Moderkort: MK Asus P8P67 LE Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0
Tillbehör: Revoltec Lysrör Twin-set Röd
Nätagg: PSU Corsair CX 600W V2 Builder series 80+

Eftersom det bör gå på garantin, hör man bara av sig till Inet och skickar tillbaka så reparerar dom eller skickar tillbaka en ny produkt. Eller vad tipsar ni att jag borde göra? Ska jag köra ett Processortest, för att vara 100% på att det är fel på processorn?

Som sagt, totalt nybörjare, så ni får förklara noggrant ;);)

MVH
/Krille

Permalänk
Medlem

Testa ladda ner RealTemp samt TaT, orthos eller liknande. Övervaka temperaturerna och kolla om processorn räknar fel när du kör linpak. Det är väldigt ovanligt att man får en trasig CPU (om du inte lyckats ha sönder något ben), men du kan ju alltid undersöka saken.
Man brukar få låg fps på CPU-testen.

Permalänk
Medlem

Du ska inte kika på FPS när det kommer till CPU'n.

Har du någon aning om vad det står för fel när du får bluescreen? Installerat om grafikdrivare? Testa köra 1 minne i taget också. Eller testa minnena i memtest eller vad det heter

Visa signatur