Permalänk
Medlem

Är min processor paj?

Tjena!

Jag har mycket problem med min nya dator. Den får bluescreen vid inloggningar, fryser fast så man får starta om med jämna mellanrum, grafikkortsdrivrutinerna dör så man får starta om spelet man kör. Jag körde ett 3DMark 06 test idag, för att se vad som är snett. På testet fick jag en skrämmande syn, på två av processortesten fick jag 1 FPS och 2 FPS. På resten fick jag allt emellan 70-140 FPS.

Ni kan se testet här: http://3dmark.com/3dm06/15818482?show_ads=true&page=%2F3dm06%...

Jag är helt nybörjare, och har INGEN koll om det är felet på mina problem, om det är bugg i OS, om mitt nätagg strular, med mera. Men det lär vara processor med de låga resultaten? Eller vad säger ni?

Det jag har i burken är:
Internminne: 8,00 GB RAM
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon 6950 HD 1GB Windforce
Hårddisk: Samsung 1,5TB
Moderkort: MK Asus P8P67 LE Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0
Tillbehör: Revoltec Lysrör Twin-set Röd
Nätagg: PSU Corsair CX 600W V2 Builder series 80+

Eftersom det bör gå på garantin, hör man bara av sig till Inet och skickar tillbaka så reparerar dom eller skickar tillbaka en ny produkt. Eller vad tipsar ni att jag borde göra? Ska jag köra ett Processortest, för att vara 100% på att det är fel på processorn?

Som sagt, totalt nybörjare, så ni får förklara noggrant ;);)

MVH
/Krille

Permalänk
Medlem

Testa ladda ner RealTemp samt TaT, orthos eller liknande. Övervaka temperaturerna och kolla om processorn räknar fel när du kör linpak. Det är väldigt ovanligt att man får en trasig CPU (om du inte lyckats ha sönder något ben), men du kan ju alltid undersöka saken.
Man brukar få låg fps på CPU-testen.

Permalänk
Medlem

Du ska inte kika på FPS när det kommer till CPU'n.

Har du någon aning om vad det står för fel när du får bluescreen? Installerat om grafikdrivare? Testa köra 1 minne i taget också. Eller testa minnena i memtest eller vad det heter

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Jag blev varnad att detta kunde hända om man hat ram minnen som är på över 1.5v med sandy bridge, så kontrolera detta ocu byt minnena om de är över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Avstängd

Har du kollat hur varm din processor är? Jag har samma processor och har inga problem.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

3 snabba..

1: Kolla processor fläkten hur den sitter kan leda till överhettning..
2: Installera alla drivrutiner till Graikkort, Moderkort, Nätverkskort etc.
3: Testa ta ut ram minnen kör med ett 1 taget..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nätagget är mer än det som krävs så väljer bort den.
Sitter alla kablar fast ordentligt? Hdd, grafikkort, 8 och 24pins kontakterna dårå.
Har hårddisken en trevlig plats? (Bra fästen som motverkar vibration och en chassifläkt som sitter nära)

Har du prövat köra Prime95 i drygt 10-15 min och kollat värden på temp och cpu frekvens?

Permalänk
Hedersmedlem

3dmark 06: Det finns 2 ställen där det är normalt att få 1-5fps.
Om du ser videon här: http://www.youtube.com/watch?v=C1EFxdRgs-Y&feature=related
3:34 börjar ett CPU test och där är det normalt att få sjukt låga fps, typ 1-2 bilder per sek.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kolla processorns men även övriga komponenters temperatur med hwmonitor. Bluescreenviewer kan läsa loggfilerna från bluescreens. Ta hjälp av google tillsammans med infon.
Kolla ram-minnena med memtest86+. Du bränner ut/installerar på ram-minne det och bootar från skivan. Prova minnena i alla möjliga olika konfigurationer och se vilka konfigurationer som ger fel. Skulle du få fel när en "individ" är med är jag rätt 100% på att det är den som är trasig. Får du fel i en viss konfiguration tror jag mer på cpu/moderkort. Blir det alltid fel får du prova i en annan dator för att se om minnerna är friska eller det är cpun/moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har i7-2600K processor och 8 Gb 1,5v minnen och samma moderkort. Nu hade jag inte precis samma fel, men min kraschade eller bios slog av och startade om dator, i mitt fall var det när datorn gick i turbo läge (går alltid när man är inne i spel), så höjde moderkortet volten till minnen till 1,65 v. När jag ändrade den i asus programmet för inställning av turbo läge till 1,5 v, så har datorn varit hur stabil som helst. Kan ju vara värd att kolla. Om du har 1,5 v minnen.

Edit: Läste nu att du får bluescreen vid inloggning, då är det knappast samma fel, eftersom den går inte i turbo läge då. Jag fick aldrig bluescreen, datorn frös, eller bios stängde av datorn och startade om den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Steg 1: Resetta bios, detta kan du göra genom att ta ut batteriet och vänta ca 1 minut.

Steg 2: Tryck på memOK! knappen.

Steg 3: Läs ut vad som står i dump-filen. Detta kan du göra genom att ladda ner win dbg (windows debugger) http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463009 sedan leta upp .dmp filen. Den hittar du vanligtvis under c:\windows\minidump dra in den filen i windbg och leta efter vad det är som orsakar problemet. Brukar stå något i form med probably caused by xxxx.sys eller dylikt.

Återkom ifall det inte löst sig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av martin-96:

Jag blev varnad att detta kunde hända om man hat ram minnen som är på över 1.5v med sandy bridge, så kontrolera detta ocu byt minnena om de är över

Skickades från m.sweclockers.com

Kvittar om de är specificerade för 1.65v exempelvis. I annat fall kan man ändå ändra till XMP-profile utan några problem om man inte är helt körd i skallen.

Kör LinX i någon timme. Det ska inte komma några errors om allt är som det ska.