SSD Hänger sig vid omstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

SSD Hänger sig vid omstart

Hej har en intel 510 120 gb, som jag fick utbytt när min corsair disk drogs tillbaka(ssd), Den hade ett samma fel som jag har nu nämligen, för när man startar om datorn så hänger den sig och jag kommer inte längre fram en den informationsruta som visar vad datorn inhåller.(bios?) Men om jag dödar den med knappen och sen startar igång datorn igen så funkar det utmärkt? Hur gör jag för att lösa detta problem?

SSD 970 EVO 500GB, Intel 120GB 510, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 5 1600 RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTGTX 970 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Hampusofsweden:

Hej har en intel 510 120 gb, som jag fick utbytt när min corsair disk drogs tillbaka(ssd), Den hade ett samma fel som jag har nu nämligen, för när man startar om datorn så hänger den sig och jag kommer inte längre fram en den informationsruta som visar vad datorn inhåller.(bios?) Men om jag dödar den med knappen och sen startar igång datorn igen så funkar det utmärkt? Hur gör jag för att lösa detta problem?

Grundtipsen vid denna typ av problem ska väl vara dessa:

Pröva med en annan sata-kabel.
Pröva på en annan sata-port på moderkortet.
Kolla om det finns någon ny version av bios till ditt moderkort.

Är du förresten säker att det är ssd:n som ligger bakom problemen?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Säker är jag inte men eftersom problemet uppstod när jag bytte från en vanlig hårddisk med sata 3 till ssd så antog jag att detta var felet, hur uppdaterar jag bios?

SSD 970 EVO 500GB, Intel 120GB 510, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 5 1600 RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTGTX 970 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|