Intrång hos Sega, över en miljon användaruppgifter ute i det fria

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Därför man ska kunna ha ett lösenord/komma in på kontot...? Jävligt korkad fråga.

Jävligt onödig att säga att en fråga är korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Känns som att det är steams tur på gång snart:O Lika bra tt göra sig av med skiten:P

Dina uppgifter ligger nog kvar på steam ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Dina uppgifter ligger nog kvar på steam ändå.

Skrivet av OllO:

Problemet är väl att du och dina uppgifter inte raderas bara för att du går ur. Eller?

Man kan väll ta bort sina bank uppgifter väll? Jag har gjort detta en gång tidigare vet jag.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Sega har gått ut med det till sina användare. (Fick ett mail för 3dagar sen av dom)

Visa signatur

Ryzen 7 3700X @ 3,6GHz |ASUS ROG B450 | 16GB (2x8GB) Corsair 2666Mhz | Msi GTX 1070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

LulzSec gjorde INTE den här hacken, och de vill dessutom ha tag i de som gjorde det.

Verkar ligga mer politiska anledningar än prestige just nu

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Hur kan alla ha så undermålig säkerhet? Det är vad som stör mig mer än något annat, att detta inte bara händer en gång, utan överallt hos en massa stora företag. Ska man inte känna sig säker när man skapar ett konto någonstans längre?

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

Hur kan alla ha så undermålig säkerhet? Det är vad som stör mig mer än något annat, att detta inte bara händer en gång, utan överallt hos en massa stora företag. Ska man inte känna sig säker när man skapar ett konto någonstans längre?

Fick mail häromdagen från SEGA om detta. Antar att andra fått det också?

Hur vet du att dom har undermålig säkerhet? Eller du drar den slutsatsen för att dom blir hackade? Då har Pentagon också dålig säkerhet för det har också blivit hackat.

Undra om alla som tyckte det var rätt åt Sony att dom blev hackade känner likadant nu när det sprids mot andra? Jag tycker detta är riktigt trist.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Själv ser jag inget problem med att spelbolag får lite stryk, hela spelmarknaden har ju fallerat totalt i olika pengakåta trender och efterblivna spionprogram som installeras i smyg med nya spel. Dock sackar mitt stöd efter lite när olika gäng bara tycks gå på måfå hellre än att panga lite på företag som verkligen behöver tas ned på jorden lite.

Sony var ett prima mål av många anledningar. Men just PlayStation Network för att Sony skickat kreditkortsinformation mer eller mindre på baksidan av vykort och stämt privatpersoner som "jailbreak:at" systemet. Jag ser hellre att hackarna organiserar sig och stressar EA, Activision och Ubisoft lite mer om det någonsin handlat om att ge igen för bolagens övertramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Man kan väll ta bort sina bank uppgifter väll? Jag har gjort detta en gång tidigare vet jag.

Ja, man behöver inte spara sina uppgifter på Steam. När man köper finns det en kryssruta (den är ikryssad som standard) som man kan ta bort för att inte spara dem, t.ex. kortinformationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja, man behöver inte spara sina uppgifter på Steam. När man köper finns det en kryssruta (den är ikryssad som standard) som man kan ta bort för att inte spara dem, t.ex. kortinformationen.

Jag kommer inte ihåg om jag har gjort det, men kan man göra det i efterhand tror du?
Shit, nu röker upp mitt semester sparande xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Hackers kommer *alltid* ligga före. Det går i princip inte att skapa ett 100% säkert system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Hackers kommer *alltid* ligga före. Det går i princip inte att skapa ett 100% säkert system.

källa på det. lol.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag hade inga sparade på steam som tur var:P

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

Jag kommer inte ihåg om jag har gjort det, men kan man göra det i efterhand tror du? Shit, nu röker upp mitt semester sparande xD

Man borde kunna göra det, kolla upp det med Steam support annars. Hoppas dock att de har bra säkerhet.

Det allra säkraste är nog att antingen ha ett speciellt nätköpkort, banker erbjuder sånt. Jag är lite slapp och har inte skaffat det själv, men börjar fundera på det nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krutovs:

Jag sa inte att dom gjorde den hacken och jag vet att dom inte gjorde det -.- ditt svar var inte så relevant på min kommentar, jag menade på att det är hackers, och dom har många följare.. Dom hackade in på CIA och tog massa info där i från.

De hackade sig inte alls in på CIA. Allt de gjorde var att DDoSa CIA:s hemsida i kanske en kvart, bara för att visa att de kunde. Ingen har hackat CIA sedan typ 1996, när ett gäng svenskar gjorde det senast.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

De hackade sig inte alls in på CIA. Allt de gjorde var att DDoSa CIA:s hemsida i kanske en kvart, bara för att visa att de kunde. Ingen har hackat CIA sedan typ 1996, när ett gäng svenskar gjorde det senast.

Jaja, de DDoSade CIA:s hemsida.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

källa på det. lol.

Ofta källa på något så uppenbart. Människan är ingen ofelbar gud, o de är trots allt endast människor som knåpar ihop dessa system. Såklart att det är omöjligt att tänka på precis Allt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

EDIT2: Men DDoS attacker kan man väll inte skydda sig mot? Det är ju bara anrop eller?

Jo, man kan skydda sig, finns produkter i den högre prisskalan som kan skydda på allsköns vis. Inget som normalföretag skaffar, och man bör (måste) blanda in sin ISP i det också helst. (Eller så är man en ISP )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Skrivet av iXam:

Ett system utan internetanslutning och inga USB-portar. Samt att det drivs hela tiden och inte går att starta om.

Går ju att "krasha" det genom att dra kabeln ur väggen men...

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Ska "War on hackers" starta nu? ^^

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur vet du att dom har undermålig säkerhet? Eller du drar den slutsatsen för att dom blir hackade? Då har Pentagon också dålig säkerhet för det har också blivit hackat.

Undra om alla som tyckte det var rätt åt Sony att dom blev hackade känner likadant nu när det sprids mot andra? Jag tycker detta är riktigt trist.

Självklart är det en brist på säkerhet när det företagen hackas en efter en.

Att inte kryptera kortnummer (visa t.ex) är väl "hyffsat" dålig säkerhet. Eller kallar du det professionellt?
Att Pentagon har dålig eller bra säkerhet är ändå ganska dumt då den viktigaste informationen ligger internt (intranät) och inte på en server i afrika.

Likadant om du ska hacka polisen.. Det går inte att hacka deras brottsregister om du tror det.
Men Sega och Playstations "idé" är att ALLA ska ha åtkomst till deras konton.

Sen så är större företag så J**LA dåliga på att lyssna en hackers ord.

Ni har massa kryphål där och där.
- Jasså?
- *nu ska jag bevisa det*
- VI HAR BLIVIT HACKADE ?!?!!??!

Om dom nångång kunde lyssna på vad duktiga kodknackare har att säga så skulle kanske crackandet skulle upphöra

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Corran:

Jo, man kan skydda sig, finns produkter i den högre prisskalan som kan skydda på allsköns vis. Inget som normalföretag skaffar, och man bör (måste) blanda in sin ISP i det också helst. (Eller så är man en ISP )

Förstår att "normalföretag" inte skaffar det men tex EvE eller HoN, varför har de inte det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Tar det med en nypa salt... Men jag menar inte att systemen ska vara 100% säkra iheller, buggar kommer alltid att finnas i mjukvara. Men man kan kryptera saker och ting, anstränga sig lite och tänka efter hur man agerar om det värsta skulle inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Ska "War on hackers" starta nu? ^^

Hoppas de gör en dokumentär om det!

Visa signatur

Games!

Permalänk

även sony online entertainment blev attakerade i mars tror jag det va

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

även sony online entertainment blev attakerade i mars tror jag det va

Näääh? Ja det har varit nere ett tag, haha.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

källa på det. lol.

Är väl lite svårt att få en källa på ett sådant påstående men ta detta som exempel http://www.myce.com/news/security-expert-offers-10k-reward-fo...
Siten är uppställd så säker dom kunde göra med en belöning till den som hackar den ... och hackad blev den.

Nåja stängar man av datorn och stänger av WOL så borde man vara säker

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Förstår att "normalföretag" inte skaffar det men tex EvE eller HoN, varför har de inte det?

Pengar styr. Att ha system som med kombinationer av brandväggar, throttling, routing, BigIPs och gud vet allt kan hantera rejäla DDoS-attacker står ju och gör ingenting 99.99999% av tiden. Plus att det inte är enkelt att "misshandla" IP, BGP, lastbalanserare, servrar, QoS och annat som krävs så att man får som man vill ha det. Redundantpipor och extra hw... tekniker som förstår hela skiten... en bra arkitektur... månadsavgifterna för de MMORPG'erna blir nog inte låga.

Man får ju inte glömma att programmen i sig måste vara stenhårt skrivna. Inga snabbhack i .Not inte.

Oh, inte glömma heller att det här är ju ändå bara en liten del. Säkerhetstänket med krypteringar och blockar och paketinstpektion och sånt tillkommer ju och är säkert inte alltid kompis med såna här skydd. Nä fy fan, sånt här vill jag inte vara admin för...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Njae dålig säkerhet vet jag inte men pentagon har blivit "hackat" ca 600 gånger varav 5% lyckats...
source: http://wiki.answers.com/Q/How_many_times_has_the_Pentagon_bee...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Man behöver inte spara lösenordet på ett sådant sätt så att det går att återskapa, kallas hashning.

Är inte det hugget som stucket? Om lösenord sparas som hashade "jox" istället för som lösenord så måste ju login-modulen läsa av varje inloggning mot databasen med hashade lösenord, och om en hacker kommer åt login och hashade lösenord är väl chansen stor att de kommer åt hashnyckeln också så att de kan "reversa" de hashade lösenorden eller utnyttja dem på annat sätt?

Eller? (Vet inget, frågar bara.)