HDD hittas bara i BIOS

Permalänk
Medlem

HDD hittas bara i BIOS

Hej!

Jag skulle flytta över två hårddiskar från en dator till en annan och ville ha tag i lite filer först innan jag gör detta! Det fanns två hårddiskar i datorn jag skulle flytta från då den ena går att öppna i min dator och hämta filer problemfritt men när jag kommer till den andra så finns det ett problem.

Den syns i bios men inte på något annat stället (R-studio,Killdisk,GDB, enhetshanteraren, diskhanteraren)
Jag vill alltså kunna få tag på filerna som ligger på den utan att gå miste om det.. någon som har några idéer om hur jag ens ska kunna hitta hårddisken till att börja med och om det inte går på ett vanligt vis , hur jag skulle kunna säkra mina filer!

Oehört tacksam för hjälp och jag har letat runt på google och här på sidan men hittar inget!

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Provat att gå in i: Control Panel > Administrative tools> Computer managment (skriver på engelska så alla förstår)? Om det ligger en windows partition på den hårddisken kan det vara anledningen (hade det själv men det var IDE diskar).

Vad du kan prova om du har möjligheterna till det så kan du alltid prova att ta en USB dockstation och koppla in den i eller en annan dator och sedan föra över med en USB-sticka.

1. Du kan även kolla om hårddisken snurrar genom att lägga handen på den och känna efter, eller lyssna på den (när datorn väl är inloggad i Windows).

2. Pröva att byta uttag för SATA/IDE för disken. Kan bero på prioriteringsordning(?).

Filerna är säkra tills det att du har tillgång eller slår sönder disken men en USB docka bör räcka för att komma in men det kan kosta en liten slant

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Provat att gå in i: Control Panel > Administrative tools> Computer managment (skriver på engelska så alla förstår)? Om det ligger en windows partition på den hårddisken kan det vara anledningen (hade det själv men det var IDE diskar).

Vad du kan prova om du har möjligheterna till det så kan du alltid prova att ta en USB dockstation och koppla in den i eller en annan dator och sedan föra över med en USB-sticka.

1. Du kan även kolla om hårddisken snurrar genom att lägga handen på den och känna efter, eller lyssna på den (när datorn väl är inloggad i Windows).

2. Pröva att byta uttag för SATA/IDE för disken. Kan bero på prioriteringsordning(?).

Filerna är säkra tills det att du har tillgång eller slår sönder disken men en USB docka bör räcka för att komma in men det kan kosta en liten slant

Hej!
Ursäkta för segt svar men inte haft tid pga. midsommar och fint väder ute osv. men nu har jag pillat lite!
1. Disken snurrar (den vibererar)
2. Testat att byta uttag utan resultat..

Det känns som hela booten blir jätteseg med disken inkopplad (testat på två system och samma på båda) och när jag skulle köra in windows xp hittade den disken och försökte ta bort partitionen men fick då ett medelande att det inte gick och gick inte röra den mer... kanske blir lite klokare på denna information. Behöver INTE komma åt data nu utan bara få disken att fungera igen normalt!

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Pata eller Sata diskar?

testa om någon live cd av någon linux dist och se om de dyker upp där. (bör ligga i /dev/hd* eller /dev/sd*)

Permalänk
Medlem

Är sata! Sitter med det nu och windows typ segar i uppstart som bara den när disken är inkopplad och när man får starta i säkert läge osv. så låser sig tiden som räknar ner tills den automatiskt väljer (xp) och detta sker endast när disken är inkopplad...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är hårddisken fysiskt skadad?

Enda förslaget jag kan komma på för att du ska kunna se om den ens kan bli hittad är genom antingen en slag av hårddisk analys program eller möjligtvis via en SATA > USB docka.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Är du säker att den inte finns längst ned i diskhanteraren?
Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så borde du se den längst ned.

Jag antar att du bara testa att ha problem disken och Windows disken kopplad ifall den skulle bråka med en av de andra.

Det låter som om den håller på att gå sönder.

Permalänk

Du skrev inte vilket märke det är, så jag gör en gissning här nu och säger att det är Seagate. Även om det kanske inte är Seagate hårddisk så kan du i alla fall titta närmare på dessa verktyg och speciellt problemlösningsassistenten här nedan.

SeaTools
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTo...

DiscWizard
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscW...

Seagate File Recovery
http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

Troubleshooting Assistance
http://www.seagate.com/www/en-us/support/troubleshooting_assi...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Få se bara så att jag har fattat rätt. Du hade 2 fullt fungerande SATA hårddiskar i en stationär dator. Den ena var bootbar med Windows XP på och den andra var icke-bootbar lagringsdisk. När du har flyttat över och installerat dessa 2 diskar i en ny dator så hittar du inte den disken som var bootbar med XP på, men du hittar den andra.

Har jag förstått rätt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111