Japan och Fujitsu i ledning på Top-500

Permalänk
Melding Plague

Japan och Fujitsu i ledning på Top-500

Sommarens upplaga av superdatorlistan Top-500 visar varken AMD eller Intel i toppen, utan istället processorn SPARC64 VIIIfx från Fujitsu.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Klarar den... Nejdå, jag ska inte, jag lovar. Men fan, slår nästa fem tillsammans, mycket imponerande. Alltid schysst med utveckling, även om det inte är något vi vanliga dödliga kommer i närheten av.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem

satan inte illa!

Permalänk
Hedersmedlem

Heja SPARC!

Permalänk
Medlem

Imponerande, vad används en sådan här best till (såg att det stod forskning, men mer specifikt då)?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Men, vad hände med Cray XK6 då? eller är den inte färdigbyggd än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 BE 3,2 Ghz | XFX HD 6970 | Corsair 4GB DDR3 1333 Mhz | Corsair VX 550W | Crucial RealSSD 64 GB | Samsung Spinpoint F3 500 GB | Antec 902

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlizzTard:

Men, vad hände med Cray XK6 då? eller är den inte färdigbyggd än?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inte ute än, skulle komma ut andra halvan i år. (Tror jag)

Oj oväntat att det inte var AMD eller Intel som hade prollar i denna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Enligt: http://www.sweclockers.com/nyhet/14033-cray-xk6-nar-50-petafl... ska den första XK6 vara klar i höst.
Många kärnor...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlizzTard:

Men, vad hände med Cray XK6 då? eller är den inte färdigbyggd än?

Skickades från m.sweclockers.com

Cray XK6 är inte en specifik superdator, utan en modell från Cray. Den är modulär, så man kan själv välja hur mycket prestanda man vill ha. Att den har en teoretisk max-prestanda på 50 petaflops är faktiskt inte särskilt intressant, utan någon måste också vara intresserad av att köpa en. Om någon faktiskt kommer köpa en Cray XK6 som tar ledningen i Top-500 återstår fortfarande att se.

Permalänk
Medlem

En sån Super Data räcker för mig: http://www.youtube.com/watch?v=VOXULQVonCI
Med 2st Intel CPU, 2st GTX590, 2st nätagg från Seasonic, 48GB RAM-minne och värför inte 20-30st SSD i RAID xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Inaktiv

Heh..bra koll man har.
Visste inte ens att fujitsu gör processorer

Permalänk
Avstängd

Undrar hur många petaflops man får om man slänger ihop alla processorer i världen?
allt från mobiler till servrar

Permalänk
Medlem

but will it blend?
Nää men vad använder man såna datorer till? Vet att det är beräkningar men lite mer specifikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

but will it blend?
Nää men vad använder man såna datorer till? Vet att det är beräkningar men lite mer specifikt

Avancerade simuleringar av läkemedel, rymdfarkoster, kosmiska händelser, flygplan, mm.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

5an på den listan är ju mest intressant... Lägst strömförbrukning och lägst antal cores, ändå krossar den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra hur många år det kan ta innan man sitter med en jämnlik dator under skrivbordet.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Skrivet av sh4dy_05:

Undra hur många år det kan ta innan man sitter med en jämnlik dator under skrivbordet.

Historiskt sett så tar det inte så lång tid som man kanske tror. Här är en ganska intressant tråd från forumets retrodel. http://www.sweclockers.com/forum/73-retro/1014187-cray-2-idag...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant är faktiskt att 4 av topp 5 inte står i USA som brukar dominera listan. 2 i Japan och 2 i Kina.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom hårdvaran är det ju också intressant att Linux troligen tappar för första gången på länge, nämligen 5 kluster mindre. Den som tar mest är Unix, som går upp 4 kluster.

Permalänk
Medlem

om man skulle jämföra en SR-2 med värsting CPUer, hur skulle den stå sig?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

om man skulle jämföra en SR-2 med värsting CPUer, hur skulle den stå sig?

En 980X har en teoretisk maximal kapacitet på 107 gigaflops enligt wikipedia. Så två såna i ett system så har du ca 215 gflops. Vilket väl skulle innebära att du behöver ungefär 20000 sådana system för att komma upp mot 4,3 petaflops. Om jag räknar rätt.

Samma wikipedia-artikel anger att hela folding@home projektet motsvarar ca 5,9 petaflops sammanlagt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

En 980X har en teoretisk maximal kapacitet på 107 gigaflops enligt wikipedia. Så två såna i ett system så har du ca 215 gflops. Vilket väl skulle innebära att du behöver ungefär 20000 sådana system för att komma upp mot 4,3 petaflops. Om jag räknar rätt.

Samma wikipedia-artikel anger att hela folding@home projektet motsvarar ca 5,9 petaflops sammanlagt.

tackar för de! var för lat för att leta själv idag

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

5an på den listan är ju mest intressant... Lägst strömförbrukning och lägst antal cores, ändå krossar den.

Jag håller med. En anledning till att den ha så pass mycket färre kärnor kan vara därför att GPU:erna inte räknas på samma sättsom system med endast CPU:er. GPU:er ÄR trots allt bättre på parallella beräkningar än CPU:er.

Permalänk
Medlem

Woho SPARCtar revansch!!!

Permalänk
Medlem

Installera folding@home på den där

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

5an på den listan är ju mest intressant... Lägst strömförbrukning och lägst antal cores, ändå krossar den.

Precis... Det intressanta är väl flops/kärna eller per mängd energi som behövs...

Det är väl inte just SPARC64 VIIIfx i sig som gör placeringen, utan att dom tryckt i 548352 cores.
Jag menar, stoppa dit ett par miljarder p3:or så lär du ju teoretiskt sätt vinna listan likaså..

Tyvärr gör just den där listan inte mig alls så imponerad, handlar ju bara om vem som har mest stålar att släga ut på ny hårdvara...
Som sagt, kom tillbaks när ni börjar räkna effektivitet per kärna, eller nått liknande, istället....

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av usilusken:

5an på den listan är ju mest intressant... Lägst strömförbrukning och lägst antal cores, ändå krossar den.

Skrivet av andelf:

Jag håller med. En anledning till att den ha så pass mycket färre kärnor kan vara därför att GPU:erna inte räknas på samma sättsom system med endast CPU:er. GPU:er ÄR trots allt bättre på parallella beräkningar än CPU:er.

Skrivet av BasseBaba:

Precis... Det intressanta är väl flops/kärna eller per mängd energi som behövs...

Det är väl inte just SPARC64 VIIIfx i sig som gör placeringen, utan att dom tryckt i 548352 cores.
Jag menar, stoppa dit ett par miljarder p3:or så lär du ju teoretiskt sätt vinna listan likaså..

Tyvärr gör just den där listan inte mig alls så imponerad, handlar ju bara om vem som har mest stålar att släga ut på ny hårdvara...
Som sagt, kom tillbaks när ni börjar räkna effektivitet per kärna, eller nått liknande, istället....

Fast nu är ni väl lite negativa..

Femman på listan, TSUBAME 2.0, använder ungefär 1,17 kW per petaflops (1398/1192). Fujitsu K får ungefär 1,21 kW (9898/8162). Skillnaden är alltså inte jättestor om man ser i förhållande till beräkningskapaciteten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

min cpu har fyra kärnor! på god väg!!!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Alltså, är FLOPS samma sak som HZ? Vi har ju processorer som räknas i Hz. Är 8.16 petaflops samma sak som petahz, alltså enligt mega, giga, tera, peta-modellen?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zidious G:

Alltså, är FLOPS samma sak som HZ? Vi har ju processorer som räknas i Hz. Är 8.16 petaflops samma sak som petahz, alltså enligt mega, giga, tera, peta-modellen?

Nu blandar du ihop begreppen. En processors frekvens har ingen absolut koppling till dess beräkningskraft. Hertz är en sak och FLOPS en annan.

FLOPS (sök på Internet för utförlig förklaring) handlar om det mest intressanta, alltså beräkningskraften. Problemet med FLOPS är att det måste grundas på en vettig bas av benchmarks.

Du har däremot rätt i att mega, giga, tera, peta kan läggas till båda, men det kan man ju i allt som har med matematik och mängd att göra.