SATA 6 Gb/s @ GA-P55A-UD4?

Permalänk
Medlem

SATA 6 Gb/s @ GA-P55A-UD4?

Hallå kära SweC:are!

Hade tänkt att införskaffa en SSD nu när det blir löning men jag är lite klyven angående SATA 6 och PCI-E linor och allt vad det heter så jag behöver er hjälp. Jag har ett Gigabyte GA-P55A-UD4 moderkort som alltså har SATA 6 Gb/s portar så jag ska kunna ha en SSD som använder sig utav det. Men av det jag läst så använder det moderkortet PCI-E linor för att använda sig utav SATA 6 och eftersom jag kör crossfire på detta moderkortet så körs PCI-E slotsen redan i x8 & x8.
De SSD;er jag kollat på är antingen Intel 510 120 GB eller Intel 320 160 GB.

Så hur kommer det bli med PCI-E platserna om jag ev. införskaffar Intel 510 och stoppar in den i en SATA 6 plats, kommer då mina grafikkort köras i x4 eller vad händer?

Om inte SATA 6 är att rekommendera på mitt moderkort är det då Intel 320 som gäller?

Tacksam för all hjälp och alla svar, är inte så "high" på detta ämnet.

Med vänliga hälsningar, Makarov.

Permalänk
Medlem

Integrerade kontrollers har redan linor tilldelade så det påverkar inte PCIe-portarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Integrerade kontrollers har redan linor tilldelade så det påverkar inte PCIe-portarna.

Jaså okej tack för svaret, då litar jag på dig och inhandlar en SATA6 disk.

Permalänk
Medlem

I handboken står det om BIOS-inställningar(Kap 2-6 sid 53) : Turbo SATA3 / USB3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controller)
Determines whether to set the PCIe speed of the Marvell 9128 or NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen
2. Please note that when only one graphics card is installed on the PCIEX16 slot, it will operate at up to
x8 mode if either one of the two controllers is set to PCIe Gen 2. The two controllers will be automatically
set to PCIe Gen 1 when two graphics cards are installed on the PCIEX16 and PCIEX8 slots.

Auto Lets the BIOS automatically configure this setting, depending on the device installed.
(Default)
Turbo SATA3 Sets the PCIe speed of the Marvell 9128 controller to PCIe Gen 2.
Turbo USB3.0 Sets the PCIe speed of the NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen 2.
Disabled Disabled forces the Marvell 9128 and NEC USB 3.0 controllers to PCIe Gen 1.

Så det verkar ju som PCIe påverkas om man väljer att köra i SATA 6 Gb/s genom denna kontroller, i ditt fall borde det ju inte spela någon roll eftersom dina grafikkort redan går i x8.
Funderar själv över frågan om man blir tvungen att använda Intel portarnas 3 Gb/s för att SSD:n ska fungera optimalt(väntar på leverans av Intels 510 120GB).

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4(Rev 1.0) -- Intel i5-760 -- Corsair 8GB(2 CMX4GX3M2A1600C8) -- ASUS R9280X-DC2-3GD5
-- 1 Seagate 500GB SSD Seagate ST480HM000-1G5162
2 Seagate 1TB(Baracuda 7200.12) i RAID0 -- 2 Seagate 2TB(Barracuda Green) -- Fractal Design Newton R2 650W -- Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardAl:

I handboken står det om BIOS-inställningar(Kap 2-6 sid 53) : Turbo SATA3 / USB3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controller)
Determines whether to set the PCIe speed of the Marvell 9128 or NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen
2. Please note that when only one graphics card is installed on the PCIEX16 slot, it will operate at up to
x8 mode if either one of the two controllers is set to PCIe Gen 2. The two controllers will be automatically
set to PCIe Gen 1 when two graphics cards are installed on the PCIEX16 and PCIEX8 slots.

Auto Lets the BIOS automatically configure this setting, depending on the device installed.
(Default)
Turbo SATA3 Sets the PCIe speed of the Marvell 9128 controller to PCIe Gen 2.
Turbo USB3.0 Sets the PCIe speed of the NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen 2.
Disabled Disabled forces the Marvell 9128 and NEC USB 3.0 controllers to PCIe Gen 1.

Så det verkar ju som PCIe påverkas om man väljer att köra i SATA 6 Gb/s genom denna kontroller, i ditt fall borde det ju inte spela någon roll eftersom dina grafikkort redan går i x8.
Funderar själv över frågan om man blir tvungen att använda Intel portarnas 3 Gb/s för att SSD:n ska fungera optimalt(väntar på leverans av Intels 510 120GB).

Hmm ja nu när du säger det så tog jag också fram handboken och man blir ju inte direkt klokare av att läsa den. :-S

Permalänk
Medlem

Du kommer förmodligen inte kunna få ut maximal fart med en Intel 510 PGA av att moderkortet har en Marvel controller som det har framkommit att det inte blir full fart med i tester. Du bör ha ett Sandy bridge med native Sata 6 Gbit för att kunna utnyttja gränssnittet fullt ut. Så jag skulle nog ta en Intel 320 eller byta moderkortet om man vill få ut max prestanda.

Sen så står det detta angående 2 grafikkort.
When dual graphics cards are used in 1st and 2nd PCIex16 slots, SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) will work at normal mode.

http://www.guru3d.com/article/ocz-vertex-3-pro-review/13

Permalänk
Medlem

Jaha så var det med det, blir till att inhandla en 320 då istället, för nytt moderkort hade jag inte tänkt köpa förrän nästa år. Tack så mycket för allt!
Trevlig helg på er.