kommer gammal hårddisk funka med nya delar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2009

kommer gammal hårddisk funka med nya delar?

Hej!

Det är så att jag måste uppgradera moderkort, processor och minnen. Men vill behålla min gamla hårddisk. Kommer detta gå med tanke på att hårddisken har drivrutiner från gammalt moderkort och processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Cyran:

Hej!

Det är så att jag måste uppgradera moderkort, processor och minnen. Men vill behålla min gamla hårddisk. Kommer detta gå med tanke på att hårddisken har drivrutiner från gammalt moderkort och processor?

Att behålla disken är inget problem (så länge den inte är "IDE" gammal). Men att formatera den och installera om OS:et är nog det smidigaste m.a.p driverrutiner etc..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2009

Det är en sata disk. Problemet är att jag bara har en partition på den, skulle jag formatera försvinner massa saker jag skulle vilja spara. Kommer jag inte ens komma in i Windows med den? Vet inte hur mycket klydd de gamla drivrutinerna kommer ställa till med de nya delarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Du kommer garanterat vilja formatera och installera windows på nytt när du byter delar. Det är dumt att bara ha 1 partition även om du bara har 1 disk så man vill inte he gammalt skräp kvar när man installerar windows på nytt.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2009

mm vet nu när jag tänker efter :/ dumt av mig... men finns det nått sätt man kan koppla in hårddisken på och spara all viktig data,bilder,filmer etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Formatera är överskattat. Installera utan att formatera. Din gamla windows-, program- och user-mappar hamnar i windows.old så att du kan plocka ut vad du behöver. När du är klar raderar du restan.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara