"Impulsköp": Team Group Inc. 120 GB SSD - Bra köp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

"Impulsköp": Team Group Inc. 120 GB SSD - Bra köp?

Jag tänkte köpa denna: OCZ Vertex 2 SSD - 60GB
Men det blev denna istället efter lite kaos-fundering mitt i stan: Team Xtreem S1 SSD - 120GB

Det som avgjorde en del var dethär jag tog med till stan: Kjell & Co:s Test: Team Xtreem & OCZ

Så kan denna Team Xtreem S1 SSD - 120GB vara bra tro? Jag har själv inte hör talas om Team Xtreem förut. Därmed har jag heller inte hört något dåligt om dem. Finns ingenstans att köpa denna SSD verkar det som enl Prisjakt.nu

Men vad tror ni om denna som systemdisk? Kan det bli bra? Det jag oroar mig mest av allt för är om den håller sämre än OCZ ang diskkrash. Och hur man jämför denna mot Intels låga "disk-krash-frekvens".

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

2 stycken dekaltrimmare. Hårdvaran är högst sannolikt identisk. Prestandaskillnaden beror på olika firmwareversioner.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Vad är dekaltrimmare? Två helt lika dana nästan menar vi?
Och med firmware, menar vi att om man satt en nyare firmware i den på 60 GB så hade den blivit nästan lika bra som 120 GB:n?

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Dekaltrimmare, bara klistermärket skiljer dem åt.
Mindre diskar har färre minneskretsar och blir därmed långsammare. Det kan man inte förändra med firmware. Jag syftade på prestandaskillnaden mellan Vertex 2 och Xtreem S1. OCZ har kanske valt firmware med maximal prestanda medan Team väljer firmware med bättre kompatibilitet och lite lägre prestanda..

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Jaha så spännande!
Hur visste du detdär?
På vilka sätt blir TeamX... bättre kompatibel? Kan ju låta speciellt. För jag hörde att allting mest hängde på att det var SATA2 och inget annat spelade roll egentligen. Eller kanske helt enkelt andra olika faktorer som spelar en roll?

Var ser du att Team har lägre prestanda? Kanske vid läsningen? Men vid skrivningen är den ju nästan dubbelt så bra vid sekv. och slump. ser det ut som?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Review där både120 GB Vertex 2E och S1 finns med
http://www.tweaktown.com/reviews/3531/team_group_xtreem_s1_12...

Se OCZ som det fabriksklockade alternativet, medan Team är referensmodell.

Franska topplistan över returer som refereras till då och då är det enbart OCZ på de fem första platserna.
http://www.hardware.fr/articles/831-8/conclusion.html