Permalänk

Något kortsluter moderkortet?

Hej Sweclockare!

Nu är det som så att jag har ett problem. För drygt ett år sen startade jag datorn, helt normalt, och som jag kommer ihåg det så stängde den av sig efter några sekunders bootande med ett dovt "puff". Jag öppnade datorn och och försökte lista ut vad som hade hänt.

Jag tryckte på startknappen och då snurrade både nätaggregats- och processorfläkten igång, men bara för ett ögonblick. Jag tog ett annat nätagg och testade med det, med samma resultat. I brist på pengar och tid förpassades datorn till källarens mörka vrår, där den har legat tills igår (rim!)

Idag hade jag fått hem ett nytt moderkort på posten och kvällen har spenderats med att flytta över alla andra komponenter till den nya mammaplattan. Spänningen var hög när jag tryckte på startknappen och allt snurrade igång på ett positivt manér! När jag för ett ögonblick kastade ett öga mot skärmen för att se om BIOS laddade så stannade datorn och jag noterade en viss rökutveckling, antingen från nätaggregatet eller från moderkortets processorregion (det här är ett chassi där PSUn sitter i toppen). Försök att starta den igen var lönlösa, nu visades inga livstecken alls. Mitt byte av nätagg gjorde inte heller mycket skillnad. Fortfarande dött.

Nu undrar jag vad det kan vara? Det verkar som att det är samma komponent som dödat båda moderkorten, eftersom time of death var ett par sekunder efter startknappstryckning vid båda tillfällena. Vore jättetacksam för alla förslag, man vill ju inte gärna wastea ett moderkort till genom villrådiga försök till återuppståndelse...

Mitt system ser ut:
Ursprungligt moderkort: Något från MSI
Nytt moderkort: http://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-P5B-DE--2225506.html
Minne: http://www.webhallen.com/hardvara/56921-corsair_xms2_xtreme_2...
Processor: http://www.webhallen.com/hardvara/77811-intel_core_2_duo_e655...
Nätaggregaten jag testat med är ett Tagan 580W och ett Zalman 600W

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

använde du distanserna till moderkortet ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

samma chassi båda gångerna?
låter som chassit kortsluter moderkortet
antingen genom nånting som tex
får kontakt på baksidan av moderkortet
eller chassit's strömknapps anslutning
kolla alla kablar som är inkopplade efter slitningar eller brott

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Entusiast

Jag misstänker att i samband med att ditt "första" moderkort kortslöts och dog, drog den processorn med sig.
Nu är det den kortslutna processorn som drog med sig det nya moderkortet ifråga.

I regel när den här typen av fel uppstår, brukar både moderkort, processor, och i vissa fall även minnena stryka med.

Du skulle ha undvikit att använda den gamla processorn.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Okey! Det var värdefulla tips! Det blir nog till att byta både chassi, moderkort, minnen och processor. Tror ni att det är safe att använda grafikkortet och sata-enheterna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ca.agrell:

Okey! Det var värdefulla tips! Det blir nog till att byta både chassi, moderkort, minnen och processor. Tror ni att det är safe att använda grafikkortet och sata-enheterna?

Grafikkortet är det bra att avvakta med.
Har du ett alternativt sätt att få bild, Till exempel ett annat grafikkort eller integrerad grafik på moderkortet?
Testa sedan ditt grafikkort först när du vet att resten av systemet är okej och fungerar utan att det ryker lite mystiskt i någon hörna.

Se också till att testa ditt nätagg innan du kopplar in det:
http://www.youtube.com/watch?v=u0OKmIuNtmI&feature=related
Koppla gärna in lite "belastning" i from av någon gammal hårddisk eller två samt nån fläkt eller flera när du testar nätagget.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)