DX11 och högupplösta texturer på väg till Crysis 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

denna nyhet är meh "rycker på axlarna"
sketer fullständigt i crysis 2 har redan spelat genom det
fasiken så mer sugen på bf3 än nån grafik lull lull updatering till crysis

Grejen är ju att vi som spelar på PC helst vill ha spel som utnyttjar plattformen och att spelet inte är exakt likadant som konsollvarianten. Så även om Crytek är sena är det bra att de uppdaterar spelet till en modern nivå på PC.

BF3 görs ordentligt från start med full PC-support, vilket förstås är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Avtal skrivs per produkt. Detta för att tillverkare vill kunna välja distributionskanal anpassat för just den produkten.

fast jag kan inte tänka mig att Crysis och Crysis Warhead inte finns på Origin

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Wow det var verkligen ingen skillnad grafiskt sätt tycker det ser lika bra ut på on eller off.. mycket hype för dx11 sen när det väl släpps en patch för det så märks det knappt.

Själv tycker jag att det är mycket bättre bild på "On", Smäller man på allt ögongodis tror jag att det blir stor skillnad!
Är glad att jag inte spelat spelet än, så man får uppleva lite ögongodis, alltid trevligare med fin grafik! Men personligen så är inte grafiken det viktigaste!
Men visst är det störande att spelen till pc börjar likna konsolspel! Och man saknar den tiden lite då datorn svettades lite, och man köpte bättre grafikkort och fick sin e penis lite längre och kände sig nöjd att man kunde maxa spelet !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

hmm tråkigt att jag redan spelat igenom spelet...fast en regning tråkig dag på semestern kanske man känner sig sugen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tror dom hade tjänat mer om dom släppte det med directx 11 från början. Själv hade jag nog köpt det då. Men nu är jag inte speciellt sugen längre

Edit: stavfel
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Har inget emot om du vill ha allt på Steam, det är ditt val.

Personligen tycker jag man låser sig lite, det finns andra downloadställen där spelet finns att köpa (dessutom billigare än Steam var fram till spelet togs bort). Det går att ladda ner hur många gånger man vill även på andra ställen förstås.

Nu är detta rätt så off topic, men ville bara klargöra vad jag menade.

fast efter som jag använder steam för att jag vill ha allt på ett ställe istället för byron/hyllan och jag inte direkt bryr mig över att jag inte köpt det.

skulle också vilja se vad det är för ändring i Steams terms som gör det omöjligt för EA att distribuera Crysis 2 via Steam för att dom har ett avtal med Origin (Som EA äger)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hmm...mycrysis är nere, i "Maintenance Mode". Undrar om det betyder något xD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ny är det spikat
27 juni kommer Patch 1.9, High Res Texture pack och DX11

Permalänk
Medlem

Någon annan som får felmeddelande vid installation? (Går att ladda ner både DX11 & High-Res-Pack via TechpowerUP)

Edit: Nevermind, krävs v1.9

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

fast efter som jag använder steam för att jag vill ha allt på ett ställe istället för byron/hyllan och jag inte direkt bryr mig över att jag inte köpt det.

skulle också vilja se vad det är för ändring i Steams terms som gör det omöjligt för EA att distribuera Crysis 2 via Steam för att dom har ett avtal med Origin (Som EA äger)

Jag fattar exakt vad du menar, hellre ett par kr mer med Steam än utan!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Hmm...mycrysis är nere, i "Maintenance Mode". Undrar om det betyder något xD

Lulz sec hade tråkigt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

hhmmm
shhhh

http://www.techpowerup.com/downloads/Games/Patches/

( men det krävs fort. senaste patchen)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

så nu ska äntligen patchen komma ut synd att ea har tagit bort spelet från steam får se om något på evga har lust att byga en stalker call of pripyat nyckel mot crysis 2

riktigt synd att ea tog bort spelet nu kan man inte ens köpa spelet när det också blir intressant har inte spelat det alls för att jag väntade

tack EA

Permalänk
Medlem

hm, hur stora ser era filer ut att vara när ni tankar?
ena hamnade på 500mb och den andra på 1.6gb, men båda ska ligga runt 5gb (enligt download)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Grejen är ju att vi som spelar på PC helst vill ha spel som utnyttjar plattformen och att spelet inte är exakt likadant som konsollvarianten. Så även om Crytek är sena är det bra att de uppdaterar spelet till en modern nivå på PC.

BF3 görs ordentligt från start med full PC-support, vilket förstås är det bästa.

jo ja kan förstå din synpunkt
men det känns som dom skulle ha gjort det ifrån början
fast det var väl det hela den "stora" crysis 2 tråden handlade om
nu var ju det här bara min åsikt om just denna nyhet

tillägg

jag spelar också dom flesta spelen på PC då jag i stort sett bara spelar fps spel
personligen tycker jag inte att fps spel någonsin har funkat på konsol
förutom då möjligt vis BLACK på ps2 vilket var ett brilljant single läge spel
väldigt snyggt och väldigt underskattat
hade verkligen velat sett det till PC
men nu har ja vandrat off topic lite känns det som så vi ger oss här

//pumba

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Hälften av deras försäljning lär väll vara till folk som jobbar med att testa grafikkort. Tror inte så många köper crysis för att spela

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Hälften av deras försäljning lär väll vara till folk som jobbar med att testa grafikkort. Tror inte så många köper crysis för att spela

Intressant. Jag tyckte att Crysis och Crysis warhead var påfrestande för min dator rig då än Crysis 2 är nu. Dem flesta dx11 spel fungera ypperligt på mellan/hög inställning på min nuvarande rig. I för sig flesta dx11 spel är inte 100 % dx11. Bara den rysk spel .....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så nu ska äntligen patchen komma ut synd att ea har tagit bort spelet från steam får se om något på evga har lust att byga en stalker call of pripyat nyckel mot crysis 2

riktigt synd att ea tog bort spelet nu kan man inte ens köpa spelet när det också blir intressant har inte spelat det alls för att jag väntade

tack EA

återigen inte EAs beslut att ta bort . har skrivits flera gånger i tråden

Permalänk
Medlem

27:e Juni kommer patchen!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, kanske?
Annars räcker ju Witcher gott om man vill se riktigt snygg grafik, till dess BF3 släpps. Bojkottar Crysis då de inte ens bemödade sig med att göra en vettig PC version

Permalänk
Medlem

Återstår bara att se ifall DX10/10.1 kommer stödjas...Skulle inte förvåna mig ett dugg ifall det är ännu ett spel som låser dessa kort till DX9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bättre sent än aldrig, kanske?
Annars räcker ju Witcher gott om man vill se riktigt snygg grafik, till dess BF3 släpps. Bojkottar Crysis då de inte ens bemödade sig med att göra en vettig PC version

Tämligen korkad bojkott då det bara kommer visa utvecklarna att spelet säljer sämre till PC än konsoll och fortsätta med fokus på just sistnämnda.

Permalänk
Medlem

768MB grafikminne står det att det behövs på texturepack (GTX460 768MB borde alltså räcka)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

768MB grafikminne står det att det behövs på texturepack (GTX460 768MB borde alltså räcka)

lär vara riktigt kassa texturer om det skulle räcka med 768mb, annars skulle jag inte räkna med speciellt bra flyt. dock om spelet använder dynamisk texturhantering eller streamar så kanske de närmaste texturerna blir skarpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

lär vara riktigt kassa texturer om det skulle räcka med 768mb, annars skulle jag inte räkna med speciellt bra flyt. dock om spelet använder dynamisk texturhantering eller streamar så kanske de närmaste texturerna blir skarpa.

Vad grundar du det på? De flesta moderna grafikkort klarar dessutom komprimerade texturer,

En Xbox 360 har 512MB minne som ska räcka både till spelmotor och vara texturminne.
Hur mycket minne tror du den vanliga versionen av Crysis 2 använder?

Lovar att det är bra mindre än vad du tror.

Antagligen laddar man bara in de som behövs för "mappen".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad grundar du det på? De flesta moderna grafikkort klarar dessutom komprimerade texturer,

En Xbox 360 har 512MB minne som ska räcka både till spelmotor och vara texturminne.
Hur mycket minne tror du den vanliga versionen av Crysis 2 använder?

Lovar att det är bra mindre än vad du tror.

Antagligen laddar man bara in de som behövs för "mappen".

Det finns många spel som överstiger 1GB vram idag, det finns referenser i trådar här på swec.
Om inte anant så vore det pinsamt om crysis 2 på pc har lika kassa texturer som på 5 år gamla konsoller, 1GB kort har varit standard i många år, och 2GB blir mer & mer vanligt, till&med mina 4890 har 2GB per kort. Så om crysis 2 inkl texture pack endast behöver 768mb så är det pinsamt, har bara startat spelet för den delen så har ingen aning om hur kassa texturerna är. I vilket fall, vill man köra något högre upplösning och speciellt med aa så lär inte 768mb räcka på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Tegelstenarna tycker jag blev fulare, annars är det väldigt välkommet!

Men detta kommer nog inte bli lika bra som Frostbite 2 eller Unreal 3 som bygger på DX11 från grunden. (om jag förstått det rätt)

Tessselation verkar bara göra en så kallad mesh smooth vilket innebär att datorn själv exempelvis dubblerar antalet polygoner på objektet. På en rund boll fungerar det till 100% men på nånting som ska vara skarpt finns det risk att den blir för rund istället. Men jag kan ha fel om tekniken också.

POM gav rätt mycket mer djup i den annars rätt platta mark. SSR såg ut att bjuda på lite reflektioner. SSDO on gör ljuset mörkare?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Tessselation verkar bara göra en så kallad mesh smooth vilket innebär att datorn själv exempelvis dubblerar antalet polygoner på objektet. På en rund boll fungerar det till 100% men på nånting som ska vara skarpt finns det risk att den blir för rund istället. Men jag kan ha fel om tekniken också.

Jag har inte använt dx tesselleringen själv, men vanlig tesselering gör som du säger, ökar antalet polygoner genom att dela på dom till mindre, dvs tiles som bygger modellen eller polygonen. Lite fel ord kan man tycka då subdivision kanske är mer korrekt. Grejen är att med fler polygoner kan dom också göra en mer korrekt offset på vertexpunkter, dvs göra platta ytor ojämna med hjälp av djuptexturer eller liknande, till skillnad from bumpmap eller parallax som bara får ytan att "se" ojämn ut från vissa vinklar så gör tessellation ytan så på riktigt och alla beräkningar sker korrekt. Funktionen funkar dock inte helt optimalt vad jag kan se, sidorna som inte "finns" har ofta blurriga utdragna texturer. För få polygoner gör lätt ytan väldigt konstig, kantig eller inte kantig, beroende på hur det skall vara tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har inte använt dx tesselleringen själv, men vanlig tesselering gör som du säger, ökar antalet polygoner genom att dela på dom till mindre, dvs tiles som bygger modellen eller polygonen. Lite fel ord kan man tycka då subdivision kanske är mer korrekt. Grejen är att med fler polygoner kan dom också göra en mer korrekt offset på vertexpunkter, dvs göra platta ytor ojämna med hjälp av djuptexturer eller liknande, till skillnad from bumpmap eller parallax som bara får ytan att "se" ojämn ut från vissa vinklar så gör tessellation ytan så på riktigt och alla beräkningar sker korrekt. Funktionen funkar dock inte helt optimalt vad jag kan se, sidorna som inte "finns" har ofta blurriga utdragna texturer. För få polygoner gör lätt ytan väldigt konstig, kantig eller inte kantig, beroende på hur det skall vara tänkt.

Tessellation funkar lite som Displacmentmap så det kommer se konstigt ut ända tills dom fixar Tesselation som funkar som 3D displacment och mer polygons. Jag är dock riktigt imponerad av den tesselation som dom redan använder (:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com