Vilken väg ska jag montera nätagget för bästa möjliga kylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Vilken väg ska jag montera nätagget för bästa möjliga kylning?

Hej,

Jag har beställt ett chassi där man monterar nätagget längst ner istället för längst upp. I botten finns ett insugsgaller med dammskydd, så frågan är vilken väg jag bör vända nätagget?

Så att det suger in luft underifrån (och blåser ut igen där bak?)

eller

Så att det suger luft från mitten av datorn och ut där bak?

Alternativ två låter bäst tycker jag. Men det kanske ändå är bättre att nätagget bara behöver kyla sig självt med sval luft från golvet?

Vad säger ni experter? Alternativ ett eller två?

Mvh

/ hihi

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Sep 2008

Alternativ ett ska du ju självklart ta.

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pungpinan
Registrerad
Mar 2003

Det finns inga fördelar med alternativ två så kör på ettan.

- 8600K@Turbo - 2x8gb DDR4@3000mhz - 1060GTX 6gb@+150mz gpu/+700mhz mem med Accelero Twin Turbo II - Jonsbo U3 - AOC Agon AG271QG -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Som alla ovan säger, ditt alt. 1 är bäst.. Då får agget suga in frisk luft själv och blir inte känslig för temperaturen i resten av lådan. Men, jag hoppas du har chassi-fläktar som drar runt luften inne i chassit också, annars om nätagget är den enda fläkt du har i chassit så skulle jag sätta den med fläkten uppåt så du får nån form av rotation på luften inne i lådan..

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Funderade på detta och kom till slut fram till samma som er. Det måste vara bättre att precis som ni säger låta nätagget kyla sig självt med sval och frisk luft och låta mina 2st 200mm-fläktar sköta kylningen av resten av komponenterna. Annars blir det ju så att nätagget får andas varm och kvav luft när man belastar systemet.

Tack för era svar iallafall.

Mvh

/ hihi