Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

HTPC/Server

Tänkte att jag skulle slänga ihop en HTPC/Server nu till sommaren. Läste några trådar och kom fram till följande inköpslista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/554436/htpc
Kraven jag har på datorn är att kunna spela film i 1080p, surfa och användas som hemmaserver samt att den ska vara extremt tyst då den kommer stå på i stort sett 24/7. Jag är rätt säker på att den klarar de förstnämnda kraven med bravur men ljudnivån är jag lite osäker på om man eventuellt ska trycka in lite ljuddämpningsmaterial i chassit? Sen tänkte jag hur mycket ljudnivån kommer påverkas när jag i framtiden sätter in lite fler hårddiskar? Och om processorn behöver någon extra kylning?

Hur tycker ni det ser ut? Är det något som behövs läggas till, tas bort eller bytas ut?

Tack på förhand
/Pontus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Prisvärdare nätagg eftersom det har bättre kvalité http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w
Skulle gå på en intel sandy bridge då de har lägre strömförbrukning än amd processorerna eller ett passivt amd-fusion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

Dual Channel på RAM?
Ser att du har en enkelt 4 gb sticka i ditt paket, fundera på 2x2 gb istället.
Rekommenderar Fusion.

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Så bytte ut processorn och moderkortet mot ett fusion kort som såg rätt schysst ut. Fick även ner prislappen lite, däremot ramen är jag lite osäker på eftersom det fusionkortet jag valde hade sina begränsningar. Har ni några förslag? Här är den nya listan förresten: http://www.inet.se/kundvagn/visa/561884/htpc-v1-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Bjorkpinnen:

Så bytte ut processorn och moderkortet mot ett fusion kort som såg rätt schysst ut. Fick även ner prislappen lite, däremot ramen är jag lite osäker på eftersom det fusionkortet jag valde hade sina begränsningar. Har ni några förslag? Här är den nya listan förresten: http://www.inet.se/kundvagn/visa/561884/htpc-v1-1

Flera grejer.

1. moderkortet och chassit passar inte. chassit stödjer ATX och mobot är ett mini-ITX. Om du vill ha ett desktop chassi får du ta ett annat chassi eller mobo som stödjer varandra. Kan tipsa om detta, där får du dessutom med nät-agg som räcker till allt du kan stoppa i det chassit som är m-ITX. Jag kör det med mobot nedan tillsammans med 4 diskar + SSD och det fungerar perfekt.
2. Om du ska köra med m-ITX är detta mobot riktigt fint, kör det själv. passivt kylt så ingen tjutande fläkt.

3. Minnen, tycker du ska köra med 2x2 gb. så du drar nytta av dual-channel. Exempelvis dessa, eller likvärdiga.

Här är min server som jag ska sätta som HTPC snart också. Har allt utom kontrollerkortet för SATA i just nu.
Behöver du mer hjälp kommer jag in igen någon gång under dagen imorgon

Malcolm

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Inet säger att det bara stödjer ATX men när jag kollar på prisjakt stod det att chassit stödjer mini-ITX (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=337811) Vad ska man gå efter, inet eller prisjakt? Valde detta chassi just eftersom fanns möjlighet att trycka in fyra hårddiskar, och att det är desktopmodell, men har du förslag på liknande referenser och samma prisklass så är det absolut välkommet.

Kollade upp minnena och det m-ITX du rekommenderade och de såg riktigt bra ut just med den passiva kylningen så kör på det.

Så nu är det i stort sett bara hårddisken och nätagget som låter så skulle det bli någon märkbar skillnad om man kör ljuddämpningsmatta eller liknande, vad tror ni?

Listan ser nu ut som följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/563310/htpc-v1-2

Tack alla för hjälpen jag fått hittills!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Bjorkpinnen:

Inet säger att det bara stödjer ATX men när jag kollar på prisjakt stod det att chassit stödjer mini-ITX (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=337811) Vad ska man gå efter, inet eller prisjakt? Valde detta chassi just eftersom fanns möjlighet att trycka in fyra hårddiskar, och att det är desktopmodell, men har du förslag på liknande referenser och samma prisklass så är det absolut välkommet.

Kollade upp minnena och det m-ITX du rekommenderade och de såg riktigt bra ut just med den passiva kylningen så kör på det.

Så nu är det i stort sett bara hårddisken och nätagget som låter så skulle det bli någon märkbar skillnad om man kör ljuddämpningsmatta eller liknande, vad tror ni?

Listan ser nu ut som följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/563310/htpc-v1-2

Tack alla för hjälpen jag fått hittills!

Du hade rätt chassit stödde visst m-ITX. Du får tänka på att du behöver minst EN fläkt som blåser över moderkortet annars kan det bli riktigt varmt.

För att få ner ljudnivån när du använder den som surfdator och inte kollar på film eller liknande så kan en SSD hjälpa. De är ju rätt dyra så du får känna om det är värt det. Annars är det inget vidare och köra OS på en 5400-rpm disk. De tenderar till att vara rätt slöa, bäst är att åtminstonde köra på en 7200-rpm.

Moderkortet har 5 st SATA-slots vilket gör det idealt att ha en OS-HDD utöver lagringen, eventuellt kan du ha den 5e disken i 5,25" platsen om du inte ska ha en optisk enhet?

Klart att det kan hjälpa med ljuddämpning men om du sitter några meter ifrån datorn vilket jag antar att du kommer göra så kommer du knappast höra någonting. Om du dessutom kollar på film kommer du inte märka den alls.

Funderar du på nåt mer så citera mig
Malcolm

|Citera För Svar|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Det är hårddiskarna som kommer låta mest. Det är viktigt att du väljer bra diskar och framförallt ett bra chassi!

2,5" diskar låter och vibrerar mycket mindre än 3,5" så klarar man sig på såna är det fördel att välja dem. Det är också lättare att vibrationsdämpa dem. Vill man ha 3,5" så välj Samsung Ecogreen eller Western Digital Green men då får man ta att de låter mer. I en HTPC/Server kan man minimera antalet fläktar så diskarna kommer stå för i princip allt oljud.

Det är ofta inte diskarnas egen ljudnivå som är det enda problemet utan även dess vibrationer som får chassit att låta. Några tumregler:
- Välj ett chassi med stålkonstruktion och inte tunna aluminiumväggar.
- Se till att hårddisk-ställningen sitter bra men samtidigt erbjuder vibrationsdämpning.
- Har du många 5,25" platser kan man hänga hårddiskar där i elastiska band.

Kolla reviews på www.silentpcreview.com
T.ex tipsade Fractal Design Array fick dåligt betyg pga dess hårddiskvagga
http://www.silentpcreview.com/article1041-page1.html

I slutändan är det dock subjektivt hur mycket oljud du kan stå ut med och det är kanske där man måste börja innan man gräver ner sig för långt i obskyra chassilösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av usilusken:

Det är hårddiskarna som kommer låta mest. Det är viktigt att du väljer bra diskar och framförallt ett bra chassi!

2,5" diskar låter och vibrerar mycket mindre än 3,5" så klarar man sig på såna är det fördel att välja dem. Det är också lättare att vibrationsdämpa dem. Vill man ha 3,5" så välj Samsung Ecogreen eller Western Digital Green men då får man ta att de låter mer. I en HTPC/Server kan man minimera antalet fläktar så diskarna kommer stå för i princip allt oljud.

Det är ofta inte diskarnas egen ljudnivå som är det enda problemet utan även dess vibrationer som får chassit att låta. Några tumregler:
- Välj ett chassi med stålkonstruktion och inte tunna aluminiumväggar.
- Se till att hårddisk-ställningen sitter bra men samtidigt erbjuder vibrationsdämpning.
- Har du många 5,25" platser kan man hänga hårddiskar där i elastiska band.

Kolla reviews på www.silentpcreview.com
T.ex tipsade Fractal Design Array fick dåligt betyg pga dess hårddiskvagga
http://www.silentpcreview.com/article1041-page1.html

I slutändan är det dock subjektivt hur mycket oljud du kan stå ut med och det är kanske där man måste börja innan man gräver ner sig för långt i obskyra chassilösningar.

Det du säger stämmer.

Däremot tycker jag att de har fel angående HDD-vaggan. I slutsatsen kritiseras hur man skruvar fast den. De säger att man skruvar från sidan och måste hålla upp den samtidigt. Det är fel! Man kan hissa ner den och låta buren vila på stöd som man sedan skruvar fast buren i.

Jag har systemet jag länkade till ovan och jag hör inte mycket från den. står jag en meter ifrån gör jag ett svagt brummande, inte mer. Jag tyckte att det var mycket trevligt om än lite trångt med kablar osv. men inget annat går och förvänta sig från ett m-ITX chassi med plats för 6 + 1 HDD.

Malcolm

|Citera För Svar|