Bios hittar inte min nya hårddisk. Hjälp

Permalänk
Medlem

Bios hittar inte min nya hårddisk. Hjälp

Jag byggde ihop en dator av överblivna delar som jag har sparat efter div. uppgraderingar.

Jag köpte däremot en ny Samsung 1 tb disk att ha operativet och allt annat tjafs på.
Men disken hittas inte på i Bios.
Provade att flytta disken till min andra dator där win7 redan är installerat på en annan Hd och den hittas inte på där heller. Jag har tittat i diskhanteringen men den finns inte där heller..

Är det fel på disken då eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Låter som att disken kan vara DOA (Dead on Arrival) och bara är att reklamera.
Men för att vara säker, har du testat mer än 1 kabel?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Sata igång i bios? Kopplat i strömkabeln?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du har en extern HDD kabinett som kör med USB så kan du alltid testa och se om datorn upptäcker den där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag körde på förslaget frånTiasE Provade olika kablar.

2 olika kablar mellan moderkort och hd som jag provat med var trasiga!. (hur stor sannolikhet är det? varav en var spritt ny och tidigare oanvänd!)

Tog en kabel från en av dom andra datorerna i huset som bevisligen fungerade och vipps då dök min nya hd upp i datorhanteraren.

Fasen va skönt.. Då återstår bara att få tag i ett grafikkort som är bättre än mitt ati 1950 pro. (kylaren är trasig).

Tack för alla tipps..