Bästa chassi för luftkylt system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Bästa chassi för luftkylt system

Funderar lite på framtiden när ivy bridge kommer ut ect.

Så behöver lite tips på Fulltower chassi som har bäst luft genomströmning för cpu/grafik kort.

Hade kollat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823345 då jag tycker det ser jäkligt läckert ut.

ZEROtherm Nirvana NV 120 kommer troligen att vara cpu kylaren och hoppas den får plats i chassis självklart.

Sen måste jag bara hitta ett moderkort när tiden kommer som rymmer den kylaren för 1x eller 2x MSI twin frozen 580 gtx kort + minnen så de ej tar i kylaren.

Kollat även på haf x och 800d , raven3 men tycker att chassit i länken ser helt enkelt så jäkla nice ut.

/Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2010

Bara att köra på Antec Twelve Hundred chassit det har bra kylning, bra byggkvalité och så gillar du utseendet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Vet inte hur kylningen är (äger inte) men skulle jag köpa nytt fulltower idag skulle jag köpa denna utan att tveka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=736101

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

En undran passar alla cpu kylare i Antec chassiet så man ej har problem med höljden på dem så de ej tar i sidoplåten om man har en sido chassi fläkt dock så kanske den ej behövs när man tänker på fläkten i take och 2 där bak och 2-3 där fram.

Tänkte mest på

Noctua NH-D14 och

Corsair H100 Hydro Series

/Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Pappy:

Vet inte hur kylningen är (äger inte) men skulle jag köpa nytt fulltower idag skulle jag köpa denna utan att tveka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=736101

Har det chassit fast i silver, se mitt galleri. Antec har bättre kylning men 2120 har mer än tillräckligt för mig då jag kör tyst system. Förövrigt ett chassi som är bland det bästa som finns kvalitétsmässigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av MindRipper:

En undran passar alla cpu kylare i Antec chassiet så man ej har problem med höljden på dem så de ej tar i sidoplåten om man har en sido chassi fläkt dock så kanske den ej behövs när man tänker på fläkten i take och 2 där bak och 2-3 där fram.

Tänkte mest på

Noctua NH-D14 och

Corsair H100 Hydro Series

/Markus

De kylarna ska inte vara några problem, man kan ha H100 bak i Antec chassit.

Se Sweclockers recension om chassit härhttp://www.sweclockers.com/recension/6117-antec-twelve-hundred/1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Antec 1200 har väll bra luftkylning. Men det är ett jävla piss chassi i övrigt.
Värdelösa HD fästen, idiotiska lösning, sämst kabeldragning, fult så ända inni helvete, led fläktar som man får rycka bort direkt etc etc.

Sitter på ett antec 1200 nu och avskyr det Men köpte det när man tyckte det var fräckt med lampor och ett gräsligt utseende.
Det får leva med till nästa uppgradering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Eftersom man måste köpa till ett nätagg som har nog långa kablar eftersom det är monterat i botten på chassiet på twelve hundred v3..

Någon som har något bra att rekommendera ? funderar på gold cert och eftersom det blir nog msi 580gtx och sedan i framtiden ett till så vill jag ej att det är för dårlig kräm om man nu vill klocka lite oxå så jag antar 850w+? kanske tom 1000w

Men eftersom jag har ingen aning om hur man vet vilka nätagg som ens passar pga längden på kablaget så är man i en liten tung sits..

Tacksam för svar angående detta.

Sen om man köper hydro 100 monterar man då de dubbla fläktarna där uppe i bakdelen av chassiet ist för de
2x120mm fläktarna som kommer med chassiet sitter.?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Köpa ett agg enbart pga långa kablar är rätt korkat
Det är bara 8-pin kontakten som inte når upp. Köp en extender.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Är det bara den som ej kommer att nå eller 24 pin oxå för kort.. antar det är beroende vilket moderkort.

Sen vilket märke/watt på nätagget borde leta mig till tänkte mest eftersom det sitter i botten på chassiest så måste man väll sätta de upp och ner så insugs fläkten är uppåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Att ingen nämnt Silverstone? Överlägsen luftkylning och kvalitét i tex Fortress FT02. Raven är också grymt bra för luftkylning fast i en lägre prisklass.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | Varmilo VA88M Gateron Blacks w/ Dyesub Thick PBT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Stealthbomb:

Att ingen nämnt Silverstone? Överlägsen luftkylning och kvalitét i tex Fortress FT02. Raven är också grymt bra för luftkylning fast i en lägre prisklass.

FT02 är bra men överlägsen luftkylning har den inte mot till exempel HAF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Tack för alla svar angående chassi.. blev en Antect twelve hundred v3 till slut.

Dock ligger ja nu som sagt i valet och kvalet angående nätagg. har ingen aning om vilka märken som ger bäst och stabilast kvalitet eller runt vilka watt jag ska ligger på..

Som sagt i framtiden så blir de nog 580 gtx sli och antar load ska va runt 80% av aggets kapacitet..

Kan inte säga till 100% de delar som systemet kommer bestå av men ivy bridge och bra moderkort skulle jag tippa någon typ av asus men det kan ändras framöver. 8gb+ ram ect

1-2 tb lagrings hdd och en 120gb vertex 3 maxiops ssd som jag redan har.

Kommer nog även att köra 3d stöd framöver

Hoppas det hjälper

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Har inte haft några problem med 24 pinnaren i mitt antec 1200 med 2 olika nätagg och 2 olika moderkort (dragit på baksidan)
8 pinnaren går ej att dra på baksidan dock utan förlängning (Så är det på typ alla Fulltowers dock)
Går att dra på framsidan dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Ahh jag förstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Funderar på OCZ ZX-series1000W/1250W 80+ GULD ,
eller Corsair AX 1200W 80+ GOLD

frågan är de jäkligt overkill även med 2x MSI 580gtx twin frozen/lightning graffe i SLI och nya ivy bridge cpu

eller kommer det att krävas vid en del överklockning ect. ? behöver lite hjälp i detta ärende..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuråker
Registrerad
Aug 2008

Som man kan se här: http://www.sweclockers.com/artikel/13048-geforce-gtx-580-i-fu... (3DMV: http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...) drar 580 SLI ~820W (~680W) från VÄGGEN, vilket i Swec fall kan multipliceras med 0,9 (dom kör guldagg) vilket betyder ~740W (~620W) som komponenterna drar från PSUn. CPUn dom kör är ju en överklockat 1366-i7a och IB borde inte dra mera, snarare mindre i så fall. Så 1000W eller tom 850W räcker, med 850W kanske man ligger lite nära max men hade jag valt nätagg till en speldator skulle jag nog tagit 850W med kvalitet.

Edit: Dock kör ju dom inte SLI och överklockat vad jag förstått och med överklockat kort kan förbrukning dra i väg över 100W mer per kort än vid standardfrekvens (baserat på kort i single), så kanske ett 1000W är vettigt iaf. Sen ska man ju ha moderkort som klarar att förse ström till två st överklockade 580s också...

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 2x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Linux Mint 17 & Windows 10