Är denna bra? : Samsung EcoGreen F4 2TB 32MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Är denna bra? : Samsung EcoGreen F4 2TB 32MB

hej.

Jag tänkte köpa en snabb lagringsdisk som jag sätter i en extern kabinett.
Denhär funderar jag på:
Samsung EcoGreen F4 2TB 32MB

Jag hörde ju att F3an var väldigt snabb. Och att denna kunde vara snabbare. Men jag har inte hittat några tester riktigt (då jag är lite nybörjare på sånt ^^)

Så alltså, vad tror ni om denna disk? Vad har den egentligen för prestanda? Sekventiell och 4K m.m.
(Och är den hållbar? Så det inte blir hårddiskkrash efter några månader/ett par år.)

Någon som kanske även har denna disk och har testat själv hur snabb den är t ex?

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Den e grön=lagringsdisk å duger bra till femmor, Googla efter tester!

Skaruha sysdisk->kolla tråden breve om Elgigantens rea på externa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Då det är en green är den ju inte särskilt snabb, men för en lagringsdisk behöver du å andra sidan inte så mycket fart.
Men för prestanda på den är det ju bara att kolla länken du gav..

Rotationshastighet 5 400 RPM
Genomsnittlig accesstid 14.4 ms
Genomsnittlig söktid 8.9 ms

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2007

ja sitter på en sån och tycker den fungerar alldeles utmärkt som lagringsdisk

[ be quiet! DB 900 ] [ be quiet! DP Pro 11 850W ] [ i7 7700K ] [ Asus ROG STRIX Z270E ] [ Gigabyte AORUS 1080 Ti ] [ Corsair 32GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance ] [ Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 850 EVO 500GB ] [ Corsair Hydro H80i v2 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Jaha oj så F4an är tydligen inte snabbare än dendär förra F3an alltså?
För jag skulle ha den som jättesnabb extern backup och köra med eSATA t ex.

Finns det hårddiskar likvärdiga och lika snabba som den gamla 2TB F3an? (som blev brist på )

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha oj så F4an är tydligen inte snabbare än dendär förra F3an alltså?
För jag skulle ha den som jättesnabb extern backup och köra med eSATA t ex.

Finns det hårddiskar likvärdiga och lika snabba som den gamla 2TB F3an? (som blev brist på )

Det är lite olika hastigheter som det pratas om. Eftersom F4:an snurrar i 5400 RPM till skillnad mot F3:an som snurrar i 7200 RPM så har F4:an lite långsammare accesstid, vilket mest spelar roll om du ska ha den som systemdisk. Däremot så har F4:an säkert ungefär samma eller bättre överföringshastighet, vilket är det viktiga för en lagringsdisk. Eftersom F4:an snurrar saktare så drar den också mindre ström, är svalare och tystare. Så F4:an kommer nog passa ypperligt som extern disk.

Edit: Eller just ja, F3:an fanns ju också som 5400 RPM:are. Då är F4:an bättre på alla punkter skulle jag gissa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av perost:

Det är lite olika hastigheter som det pratas om. Eftersom F4:an snurrar i 5400 RPM till skillnad mot F3:an som snurrar i 7200 RPM så har F4:an lite långsammare accesstid, vilket mest spelar roll om du ska ha den som systemdisk. Däremot så har F4:an säkert ungefär samma eller bättre överföringshastighet, vilket är det viktiga för en lagringsdisk. Eftersom F4:an snurrar saktare så drar den också mindre ström, är svalare och tystare. Så F4:an kommer nog passa ypperligt som extern disk.

Edit: Eller just ja, F3:an fanns ju också som 5400 RPM:are. Då är F4:an bättre på alla punkter skulle jag gissa.

Jaha så F4an är lika snabb eller snabbare än den föregående F3an?

Men vissa säger ju:

Skrivet av TiasE:

Då det är en green är den ju inte särskilt snabb, men för en lagringsdisk behöver du å andra sidan inte så mycket fart.
Men för prestanda på den är det ju bara att kolla länken du gav..

Rotationshastighet 5 400 RPM
Genomsnittlig accesstid 14.4 ms
Genomsnittlig söktid 8.9 ms

Och här sägs det att F4an borde vara snabbare:

Swec. forum: Brist på Samsung F3 2TB? / När kommer Samsung F4 2 TB?

Så undrar hur det kan vara egentligen.

Måste hitta någon test någonstans känner jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Alltså det beror ju lite på vad du menar med snabb
Enstaka stora överföringar, så kommer du ligga runt 80MB/s.
Många små överföringar hela tiden så kommer disken halsa lite eftersom den bara är på 5400RPM och hög accesstid.
MEN, som jag även sa i mitt inlägg längre upp så duger den alldeles utmärkt som lagringsdisk.

Letade inte så noga men ett par tester jag hitta var http://www.silentpcreview.com/article1076-page3.html http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_f4eg_review_hd... , där har du prestanda när det gäller filöverföringar (bland annat)

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Som systemdisk är f3 1TB väldigt bra, den är kanske den snabbaste mekdrive som finns, den enda riktiga konkurrenten är velociraptorn men den är inte prisvärd eller att man shortstrokar nån annan drive, observera att det gäller F3 1TB inga andra storlekar, de är betydligt slöare, som lagringsdisk är F4 suverän, har en drös själv o de funkar fint, de är även helt ok som os drivar, det som är viktigt för en os drive är accestiden, och det är där 5400rpm drivar tappar, men de har ofta minst lika hög datahastighet, och som lagringsdrive så kör på med f4or de är bra.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.