Nytt chassi i 1000kr klassen, dammfilter prio!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Nytt chassi i 1000kr klassen, dammfilter prio!

Hejsan, mitt chassi (HAF 922) samlar på sig en hel del damm pga. brist på dammfilter lite varstans. Eftersom jag inte orkar med att köpa tryckluft på burk en gång i månaden så vill jag nu införskaffa ett nytt chassi.

Det jag har kollat på hittills är Silverstone Raven RV03 och min fråga är då; finns det något bättre chassi i samma prisklass som detta? Det jag prioriterar är framtidssäkerhet och dammfilter.

Tack på förhand!

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-140mm-f...

Det kanske? Dammfilter vid nätagget, fram och på toppen.

Och riktigt gott med plats också!
Finns även plats för en hel del 140mm fläktar(har 6 st i mitt, 2 fram, 3 uppe och 1 bak. Finns plats för 2 st under också)

/Asus P8P67 PRO B3/Intel i7 2600K@4.6ghz/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16 gb Corsair vengeance 1600mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av THEBADGUY:

Finns även plats för en hel del 140mm fläktar(har 6 st i mitt, 2 fram, 3 uppe och 1 bak. Finns plats för 2 st under också)

Ser ju rätt lovande ut, är det dammfilter över hela perforerade ytan både uppe och nere?

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Wedes:

Hejsan, mitt chassi (HAF 922) samlar på sig en hel del damm pga. brist på dammfilter lite varstans. Eftersom jag inte orkar med att köpa tryckluft på burk en gång i månaden så vill jag nu införskaffa ett nytt chassi.

Det jag har kollat på hittills är Silverstone Raven RV03 och min fråga är då; finns det något bättre chassi i samma prisklass som detta? Det jag prioriterar är framtidssäkerhet och dammfilter.

Tack på förhand!

Kolla på NZXT H2 ifall du vill ha en tyst(-are) dator.

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Wedes:

Ser ju rätt lovande ut, är det dammfilter över hela perforerade ytan både uppe och nere?

Jajamensan!

Väldigt lätt att ta väck och rengöra också :).

/Asus P8P67 PRO B3/Intel i7 2600K@4.6ghz/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16 gb Corsair vengeance 1600mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av THEBADGUY:

Håller med ovanstående. Underbart chassi för den prislappen!

Skrivet av LoTex94:

Kolla på NZXT H2 ifall du vill ha en tyst(-are) dator.

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Stöldmärkt:

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Konstrukitv man kan vara då? Skriv istället vad som är dåligt med chassit för att skrika och klaga som en tonåring

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Sergeant44:

Konstrukitv man kan vara då? Skriv istället vad som är dåligt med chassit för att skrika och klaga som en tonåring

Lol'd.

Finns mycket dåligt med chassit. Det mesta tas upp i de flesta recenssionerna på nätet.

Har själv upplevt att chassit's frontfläktar slutat fungera helt random. Fick aldrig någon förklaring till det heller.. Därför råder jag folk att hålla sig undan.

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Stöldmärkt:

Nu tar du väl i... NZXT H2 är ett chassi jag skulle tänka mig att ha i mitt rum. Stilrent, snyggt och enligt recensionen här på sweclockers, även väldigt bra invändigt.

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

Hahahah jaså, så du...har mer rätt än de 10+ datorsidor som rekommenderar detta chassit pga hög kvalitet och bra funktioner? inklusive Swec? Svårt att tro faktiskt, skriv vad som är problemen isf?

Och ang. De problem med chassit tycker jag att du...inte har mycket bakom ryggen, då jag inte sett en enda dålig recension om detta chassit (H2), och jag har kollat många då jag ska köpa ett H2 när jag tröttnar på min lilla burk

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av simonwellander:

Nu tar du väl i... NZXT H2 är ett chassi jag skulle tänka mig att ha i mitt rum. Stilrent, snyggt och enligt recensionen här på sweclockers, även väldigt bra invändigt.

Ja, det är väldigt snyggt och stilrent. Men kvaliten är fortfarande väldigt dålig.

Jag köpte chassit tack vare recensionen på Sweclockers. Visades sig inte stämma enligt deras uppfattningar. Men men.. Kör på Fractal istället. De gör stilrena, snygga och väldigt bra chassin. Gör inte så ont i plånboken heller.

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av LoTex94:

Hahahah jaså, så du...har mer rätt än de 10+ datorsidor som rekommenderar detta chassit pga hög kvalitet och bra funktioner? inklusive Swec? Svårt att tro faktiskt, skriv vad som är problemen isf?

Och ang. De problem med chassit tycker jag att du...inte har mycket bakom ryggen, då jag inte sett en enda dålig recension om detta chassit (H2), och jag har kollat många då jag ska köpa ett H2 när jag tröttnar på min lilla burk

Finns många sidor som också avråder från detta chassi. Så det är ju bara skitsnack.

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

Finns många sidor som också avråder från detta chassi. Så det är ju bara skitsnack.

Ge mig 3?

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av LoTex94:

Ge mig 3?

http://www.vortez.net
TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Stöldmärkt:

TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Asså det skulle ju vara lättare för oss om du länkade själva recensionerna

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Hur som, jag tror det blir att välja mellan Arc och Raven R3. Designen på Raven chassit känns ganska lockande men Arc kanske är något mer stilren... Finns det några andra fördelar/nackdelar med vardera chassi ni kan komma på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Aldrig hört talas om dem...då liter jag nog mer på Swec

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Hur drar man USB 3 kabeln i Fractal chassit? Jag gillar hur man kan dra den helt osynligt på Raven chassit då moderkortsuttagen är dolda då toppskärmen är på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

Ja, det är väldigt snyggt och stilrent. Men kvaliten är fortfarande väldigt dålig.

Jag köpte chassit tack vare recensionen på Sweclockers. Visades sig inte stämma enligt deras uppfattningar. Men men.. Kör på Fractal istället. De gör stilrena, snygga och väldigt bra chassin. Gör inte så ont i plånboken heller.

Håller med att H2 inte är mycket att ha men att säga att Fractal gör väldigt bra chassin är väldigt lite kunskap om bra chassin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009

Fractal Design, Silverstone och CoolerMaster... Alla dom gör bra chassin för det mesta iallafall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Pöjk:

Håller med att H2 inte är mycket att ha men att säga att Fractal gör väldigt bra chassin är väldigt lite kunskap om bra chassin.

Dom gör bra chassin. För prislappen! Långt ifrån Lian Li, men det är en helt annan dimension.

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Lutar mot Fractal Design Arc chassit, har bara 1 fråga: Sitter det ett dammfilter i den stansade ytan på sidan också? Annars lär man väl klämma dit en fläkt som blåser ut luft så datorn inte blir dammfylld.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rottne
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Wedes:

Lutar mot Fractal Design Arc chassit, har bara 1 fråga: Sitter det ett dammfilter i den stansade ytan på sidan också? Annars lär man väl klämma dit en fläkt som blåser ut luft så datorn inte blir dammfylld.

Sitter inget filter där inte tror jag, men det går ju självklart att komplettera med ett ;

http://www.inet.se/artikel/5321644/lian-li-flaktfilter-af14-3... / http://djungelapa.se/product.php?id_product=148.

NZXT H2 är dock ett fantastiskt chassi det också, men hade själv valt ett Arc före det!

Mvh

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av DanneBern:

Sitter inget filter där inte tror jag, men det går ju självklart att komplettera med ett ;

http://www.inet.se/artikel/5321644/lian-li-flaktfilter-af14-3... / http://djungelapa.se/product.php?id_product=148.

NZXT H2 är dock ett fantastiskt chassi det också, men hade själv valt ett Arc före det!

Mvh

Tror det blir att sätta dit en fläkt på utblås istället, borde räcka någolunda iaf. Köp imorgon förmodligen, tack alla för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

Grejen e den att det e bra byggkvalitet... det e bara en definitions fråga att fläktarna inte funka var inte på grund av byggkvalitet det var av att dom e löstagbara då kan det väll komma lite skräp i mellan tror jag så att det glappa lite... jag tror att nzxt blev lite för innovativa fast det e bra byggkvalitet kanske lite mer o stabila konstruktioner man definitivt inget dåligt chassi. Du kan ju ha fått ett dåligt ex eller så har alla som gjort reviews mm på lådan fått ett utomordentlig ex jag tror på det första men visst chassit kan ha brister men åter igen ett chassi som e gjort i solid stål skulle alla ge tummen ner åt och även ifall fläktarna inte funkar så är det bra byggkvalitet .

Min personliga åsikt vilket chassi som e bäst skulle jag nog säga arc fast du ska veta att dammfilter stoppar inte allt dam och det finns mycket hål i arcen fast dom e ju där för en anledning annars så kommer corsair med lite nya billiga chassin som ser ut att vara lika bra och roliga att bygga i som deras tidigare chassin dock så tycker jag att FD arc e snyggare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Jag ska tjoffa dit ett filter på sidan av mitt Define XL med http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=469467161 valde jag. Verkar smidigt att bara splaffa dit det magnetiskt för lätt rengöring.

i7 7700K | 16GB DDR4 Vengeance LPX 3200MHz | ASUS ROG Strix Z270I Gaming | Define Nano S | MSI GTX1080 Gaming X |
| Be Quiet! SFX L Power 500W | CM MasterLiquid 240 | Corsair Force LE 240GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av LoTex94:

Den här snubben är inte direkt förtjust:
http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Visserligen tycker jag att mycket som han retar sig på är väldigt subjektivt och inte mycket att orda om egentligen. Men bristen på luftspalter runt dörren och det lilla utrymmet mellan hårddiskburarna kan inte vara bra för luftflödet. När det gäller ljuddämpningsmaterialet, så har jag lite dåliga erfarenheter av den typen av material, då det tenderar att torka och sedan smulas sönder väldigt lätt.

Men det går att bygga en tyst burk med ett H2, inget snack om saken. Dock skulle jag inte ta chassit till ett bygge med hårdvara som kräver en hyfsat bra kylning.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Stöldmärkt:

Skrivet av LoTex94:

Ge mig 3?

Skrivet av Stöldmärkt:

TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

http://www.vortez.net/articles_pages/nzxt_h2_review,9.html

De avråder verkligen att köpa detta chassi.

OBS! IRONI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Masen666:

http://www.vortez.net/articles_pages/nzxt_h2_review,9.html

De avråder verkligen att köpa detta chassi.

OBS! IRONI

Förstod detta

TS: Antingen så lyssnar du på skitsnacket om att H2 är dåligt och köper ett R3, eller så lyssnar på på SweC och andra kända och respekterade sidor och köper H2 där du bla får väldigt smarta fästen för originalfäktarna, hotswap, USB3 osv

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Hade jag inte behövt utrymmet i Define XL hade jag mest troligen tagit Fractal Design Arc framför H2'an även om jag inte tror H2 är ett dåligt chassi så tycker jag dörren där framtill ser keff ut.

i7 7700K | 16GB DDR4 Vengeance LPX 3200MHz | ASUS ROG Strix Z270I Gaming | Define Nano S | MSI GTX1080 Gaming X |
| Be Quiet! SFX L Power 500W | CM MasterLiquid 240 | Corsair Force LE 240GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |