Fractal Design Define XL - hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL - hur funkar det?

Tjena, jag har beställt ett Fractal Design Define XL Black Pearl och sitter förväntansfullt och väntar på leverans. I fronten har jag tänkt placera Noctua fläktar för insug... Då slog det mig att 99% av tiden kommer luckan (MED ISOLERING) att vara stängd, var kommer luften in?`finns det några insugshål någonstans som inte syns på bilderna? eller hur är det tänkt?

http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-s...

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Yes finns insug i frontpanelen på sidorna om luckan eller hur man skall säga..

http://www.fractal-design.com/img_prod/FD-CA-DEF-XL-BL_1_3.jp...

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Hej. Jag lånar din tråd så slipper det skapas en till tråd. Ni som äger en Fractal Design Define XL. Flyttar top fläkten nå luft?

Permalänk
Medlem

Ja, den flyttar luft, bara inga massiva kvantiteter av det.
Fractal XL är gjord för att vara tyst så top fläkten flyttar inte mycket luft, men den gör sitt jobb och är totalt ljudlös när den gör det.

En kraftigare fläkt skulle flytta mer luft, men enligt mig är det inget fel på designen, bar att original fläkten inte är gjord för att flytta massvis med luft, utan att vara tyst.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Jag menar om konstruktionen är gjord så den kan flytta bra med luft, kanske inte med fläkten som följer med men med annan fläkt? Läste lite kommentarer på Inet att den flyttar dåligt med luft.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått det rätt så flyttar orginal fläkten i toppen inte så mycket luft men det är inget fel på konstruktionen/placeringen av den så skulle man byta ut den mot en bättre fläkt så flyttar det bra med luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Så om jag förstått det rätt så flyttar orginal fläkten i toppen inte så mycket luft men det är inget fel på konstruktionen/placeringen av den så skulle man byta ut den mot en bättre fläkt så flyttar det bra med luft?

Det är i alla fall min mening.
Kanske inte lika mycket luft som om det vore hål rakt upp och fläkten satt helt plant, men nära nog.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag menar om konstruktionen är gjord så den kan flytta bra med luft, kanske inte med fläkten som följer med men med annan fläkt? Läste lite kommentarer på Inet att den flyttar dåligt med luft.

Jag har en 120mm fläkt i hålet på översidan. Datorn står under skrivbordet och det blåser upp på mina handleder när jag skriver. Så visst flyttas det luft.

Har ytterligare 4 120mm fläktar, en bak två i fronten och en på undersidan. I min låda har jag 4x2tb samt en ssd på 120GB så jag vill hellre bli av med varmluft än ha en tyst dator. Har man fläktar i fronten måste man ha den stora luckan på glänt, annars gör de ingen nytta.

Så den på toppen är blåsande medans alla de andra är sugande, vilket verkar fungera bra för mig.