Klen grafikkrets till HTPC för full HD (1080p)

Permalänk
Medlem

Klen grafikkrets till HTPC för full HD (1080p)

Hej!
Har byggt ihop en HTPC nyligen, med ett "ASUS AT5IONT-I Deluxe" moderkort. Den har en APU med Intel Atom D525 och Nvidia ION. Datorn kör Ubuntu 11.04 med de senaste drivrutinerna installerade. Den klarar fint att köra film i 720p, men när det kommer till filmer med 1080p så laggar det lite.

Finns det något sätt att fixa detta? Skulle en liten överklockning kunna hjälpa?
Eller finns det något program som omvandlar 1080p film till 720p medans man streamar filmen?
Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groovy:

Hej!
Har byggt ihop en HTPC nyligen, med ett "ASUS AT5IONT-I Deluxe" moderkort. Den har en APU med Intel Atom D525 och Nvidia ION. Datorn kör Ubuntu 11.04 med de senaste drivrutinerna installerade. Den klarar fint att köra film i 720p, men när det kommer till filmer med 1080p så laggar det lite.

Finns det något sätt att fixa detta? Skulle en liten överklockning kunna hjälpa?
Eller finns det något program som omvandlar 1080p film till 720p medans man streamar filmen?
Tackar för svar!

Är du säker på att uppspelningen sköts av grafikkortet?
Har själv krånglat med mitt AMD-baserade kort men fick det aldrig att fungera som jag ville i Linux så det blev Windows isätllet.

Det du måste ha är libvdpau. libva är ett alternativ om du absolut inte får det att fungera med libvdpau men libva kräver mer av cpu än libvdpau.
Sedan kan du testa att spela upp med smplayer och xbmc. Båda dessa ska fungera fint med 1080p om allting är rätt installerat.

Permalänk
Medlem

Efter lite krångel fick jag VDPAU att fungera jättebra! Tack så mycket!