Permalänk

Överklocka q8300 på p5b-e plus?

Har ett asus p5b-e plus moderkort som stödjer FSB upp till 1066Mhz, har en Q8300 processor med 1333Mhz FSB som körs "överklockad" för att få ut full hastighet, FSB ligger på 1340Mhz och det fungerar klockrent men skulle inte bli ledsen om jag fick ut lite mer prestanda.

Läst att FSB bara kan höjas sååå mycket innan de börjar krascha men grovt sett, var brukar maximum ligga för dessa moderkorten/processornerna?
Inte ute efter nåt extremt så, vad är en rimlig nivå att lägga sig på för en dator som står på 24/7?
Går det överklocka via mjukvara så att processorn körs i normal hastighet till vardags men överklockad i spel?
Finns det risk att windowsinstallationen förstörs om jag försöker boota med en lite för överklockad processor så datorn krashar under uppstart?

Psu: Corsair hx520
Cpu: Q8300 intel core2quad
Gpu: Ati 5870
Moderkort: Asus p5b-e Plus
Minnen: 2x2Gb+2x1Gb DDR2-800(890Mhz) alla 4 av samma märke och hastighet tror det är corsair xms.
Kylaren: Thermalright Ultra90 med noname låghastighetsfläkt(~1220rpm 90mm)
Cpu temp prime95 4 trådar med höjd prioritet: 54C
Cpu temp 4xsuperpi 32m: 50C
25-35% belastning i windows: 41C

Permalänk
Medlem

Dom går o få upp till 3ghz rätt så lätt, men eftersom ditt moderkort är av äldre modell får du kanske nöja dig med 2.8ghz.
Du måste dock sätta dina minnen på lägre mhz = Devider o ev mer volt till processorn och chippen..
Windows installationerna brukar aldrig förstöras längre.
Mycket vanligt på 98se/Me,2000 och XP, men inte i Vista o Windows 7..

Sätt energiläget på balanserat så klockar den ner sig i windowsmiljön och upp i spel.
Annars har du Speedsteep i biosen som klockar ner processorn när den inte pressas..

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Sätt energiläget på balanserat så klockar den ner sig i windowsmiljön och upp i spel.
Annars har du Speedsteep i biosen som klockar ner processorn när den inte pressas..

Har nåt sånt tjofräsan aktiverat i biosen men hört att de inte ska användas när man överklockar men det kanske bara var nåt som gällde förr?

Citat:

Dom går o få upp till 3ghz rätt så lätt, men eftersom ditt moderkort är av äldre modell får du kanske nöja dig med 2.8ghz.

Det blir ~373Mhz Fsb.

Citat:

Du måste dock sätta dina minnen på lägre mhz = Devider o ev mer volt till processorn och chippen..

Jo minnena har jag koll på, de hänger med upp till 895Mhz nånting i nuvarande konfiguration.

Citat:

Windows installationerna brukar aldrig förstöras längre.
Mycket vanligt på 98se/Me,2000 och XP, men inte i Vista o Windows 7..

Låter bra.

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda Speedstep om du ska max överklocka då den blir instabill, men det tror jag inte du är ute efter.
400fsb är vad gränsen brukar ligga på...

Permalänk

Ändrade FSB frårn 340 till 385*7,5=~2.9Ghz och datorn klarade prime95 på alla kärnorna i 10minuter felfritt, ska köra programmet under natten men vcore blir jag inte klok på.

Vcore är satt till 1.325V och i w7 utan belastning ligger vcore på 1.27-1.29V men med prime95 igång sjunker det till 1.19-1.21V, normalt med ett så stort drop i spänningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Ändrade FSB frårn 340 till 385*7,5=~2.9Ghz och datorn klarade prime95 på alla kärnorna i 10minuter felfritt, ska köra programmet under natten men vcore blir jag inte klok på.

Vcore är satt till 1.325V och i w7 utan belastning ligger vcore på 1.27-1.29V men med prime95 igång sjunker det till 1.19-1.21V, normalt med ett så stort drop i spänningen?

Är ju ett Asus, dom brukar ha ett våldsamt spänningsdropp.

Permalänk

Ok men det är inget att bry sig om då om processorn är stabil i prime95 och 4xsuperpi 32m?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Ok men det är inget att bry sig om då om processorn är stabil i prime95 och 4xsuperpi 32m?

Såvida du inte har ställt in något galet så är det inget att bry sig om.

Tyvärr så måste man ha ett mobo som klarar höga FSB för att få ut någon vettig klock med Q8300 pga den låga multin.
Jag hade ett P5Q Pro och det bästa jag lyckades med den var att få ut 455FSB men efter att den dog så fick jag mitt nuvarande och den klarade 480FSB utan några större problem.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Nu djävlar har jag överklockat processorn från 2500 till 2551Mhz och nu går den som ett skållat ollon

Verkar som FSB'n inte kommer va nåt problem, höjde vcore från 1.325 till 1.35, låste cpu ratio på 6(max 7.5) och höjde fsb, uppe i 425Mhz nu och har inga problem att belasta datorn hårt i windows med bl.a datorspel i fönsterläge med både winfast2 pvr och vlc igång.

Kommer inte gå så mycket högre med fsb för då måste jag sänka minneshastigheten rätt brutalt, ~445Mhz går gränsen.