Totalt misslyckad partition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perstorp
Registrerad
Jul 2001

Totalt misslyckad partition

Har en helt ny Samsung HD502HJ som jag skulle partitionera. Använde mig av Hiren's BootCD 14.0 och något program där (minns inte vilket av dem).
Uppenbarligen så gjorde jag något fel för nu så finns det bara 100MB kvar av 500GB. Inga partitioner finns överhuvudtaget.
Inga data behöver räddas utan jag behöver bara få tillbaks hela utrymmet.
Hur ska jag göra? Helst vill jag stoppa in den i en annan dator och göra det från Windows, inte från dos.
Tack.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Va? Varför har du inte kört in den i den datorn som den ska användas i och partitionera och hela faderullan där?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Varför från dos från hiren ? Det måste vara dumt Gparted finns ju på den, ja det finns ju många mera partitionshanterare också, men starta gparted o gör om.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Vad ska den användas till?

Tänker du installera Windows på den så använder du Win CD/DVD skivan för att ta bort och skapa nya partitioner samtidigt som du installerar Windows.

Är det en extra lagrings hårddisk så använder du diskhanteraren för att ta bort och skapa nya partitioner.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perstorp
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av panpo98:

Vad ska den användas till?

Tänker du installera Windows på den så använder du Win CD/DVD skivan för att ta bort och skapa nya partitioner samtidigt som du installerar Windows.

Är det en extra lagrings hårddisk så använder du diskhanteraren för att ta bort och skapa nya partitioner.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Det ska vara en extradisk, jag tog en annan och la in 7 på, det var tänkt att den skulle hysa 7 från början men i och med den misslyckade partitionen så får den bli extra istället.

"Datorn" / Hantera / Diskhantering visar bara att den är på 100MB så då vet jag inte hur jag ska göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

I diskhanteraren ska du se hårddisken(partitionen) på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perstorp
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av panpo98:

I diskhanteraren ska du se hårddisken(partitionen) på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Det funkade, enormt mycket tack!