Permalänk
Skrivet av Hzup:

Han vill ju bara skattefuska. Ingen ide att diskutera med ett troll.

@phuonganh: I alt 1 så har handel ägt rum, därav skall moms(företag)/skatt(vinst) betalas. I alt 2 så finns det inga "komplikationer". Som sagt tidigare, och som jag länkat så bryr sig staten inte om i vad för något du tar betalt. Att betalningen gör det svårare för dig, har de(Staten) inga som helst problem med. Och alt 3 är ju bara löjligt. Varför skulle staten hävda att det skulle vara olagligt? Dina resonemang faller om och om igen.

Kanske är dags att inse att det du trycker på är, helt jävla vanligt, skattefusk.

Det har kommit påståenden om att vissa vill få bitcoins att bli olagligt. USA och Tyskland om jag inte minns fel.
Du börjar däremot gå till personangrepp?
Jag avslutar bestämt detta med denna post.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Hjälpsam

Skulle inte förvåna mig om resultatet från skatteverket blir att du betalar in/redovisar momsbeloppet i SEK när du växlar från BC till SEK.

Detta förutsätter att du redovisar 25% moms i BC på kvittot så klart.

Det finns viss risk för spekulation av butiker att inte växla förrän kursen ä gynnsam. Problemet är att det inte blir en dedikerad vinstskatt på den summan, dock bör det mer än väl täckas av momsen. Å andra sidan bör företaget växla med jämna mellanrum för att kunna kvitta momsen på inköpen. Känns som en självsanerande lösning.

Jag är dock långt ifrån någon skatteexpert, men min teori i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle inte förvåna mig om resultatet från skatteverket blir att du betalar in/redovisar momsbeloppet i SEK när du växlar från BC till SEK.

Detta förutsätter att du redovisar 25% moms i BC på kvittot så klart.

Det finns viss risk för spekulation av butiker att inte växla förrän kursen ä gynnsam. Problemet är att det inte blir en dedikerad vinstskatt på den summan, dock bör det mer än väl täckas av momsen. Å andra sidan bör företaget växla med jämna mellanrum för att kunna kvitta momsen på inköpen. Känns som en självsanerande lösning.

Jag är dock långt ifrån någon skatteexpert, men min teori i alla fall.

Moms och omvandlingskurs skall anges på kvittot, ex. på lagligt kvitto från en bitcoinaffär

Citat:

Kvitto 2011-06-30 17:15
bitcoinvaruhandel AB - 123456-7890
Btcgatan 123
123 45 Bitcoinstaden

ASUS HD6990 49 BTC
Frakt 1 BTC
Totalt 50 BTC varav moms 1275 SEK
Omräkningskurs 1 BTC = 102 SEK

Välkommen åter!

Här betalar alltså köparen 50 BTC och säljaren betalar då moms på 1275kr.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl detta inte en BTC-exklusiv fråga? Detsamma hade väl gällt om man enbart tagit betalt i kuddar, cyklar eller något annat?

Intressant att veta oavsett!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hzup:

@phuonganh: Du skall se, snart slår en mod dig på dina skattefifflande fingrar!

Då han snacka om webshop, rörelse och moms så står det ganska klart att han tänkte agera näringsidkare.
Som privatperson så kommer du undan, via att utnyttja att det finns möjlighet att tjäna pengar via hobbyverksamhet. Dock kan du som mest tjäna 30'000kr. Jag har inte brytt mig att kolla upp siffran. Dock har den varit uppe på tapeten flera gånger tidigare i diverse trådar.

Så länge du håller dig under sagda gräns så skall du inte behöva registrera dig heller. Var gränsen går, det vet jag som sagt inte.

Inkomst från hobbyverksamhet är fortfarande skattepliktigt. Däremot är enstaka försäljningar skattefritt upp till en viss summa. Här finns massa bra information från skatteverket om inkomst av hobby: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inkomst från hobbyverksamhet är fortfarande skattepliktigt. Däremot är enstaka försäljningar skattefritt upp till en viss summa. Här finns massa bra information från skatteverket om inkomst av hobby: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800...

Jag har bland annat länkat till skatteverkets hemsida, där den pdf:en finns. Under "moms"-delen så säger de precis det jag sagt angående 30'000kr.

Har någon fått något svar från vårat kära skatteverk?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hzup:

Jag har bland annat länkat till skatteverkets hemsida, där den pdf:en finns. Under "moms"-delen så säger de precis det jag sagt angående 30'000kr.

Har någon fått något svar från vårat kära skatteverk?

Ville bara påpeka att det inte bara är att ignorera skatteverket helt om man kör hobbyverksamhet vilket man kunde få intryck av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som hört något från SKV?
Jag mailade precis och påminnde om mitt ärende.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Skatteverket skulle kunna jämföras med en sämre webshop som handlar med något ointressant.
Dom är ungefär lika jävla dåliga på att svara på mail

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jine:

Skatteverket skulle kunna jämföras med en sämre webshop som handlar med något ointressant.
Dom är ungefär lika jävla dåliga på att svara på mail

Nu lär det väl i bästa fall bara vara semestervikarier på plats; knepiga frågor om obskyra internetfenomen hamnar nog rätt långt ned i att göra-listan...

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Återigen är vi där igen. Det hela blir som en ond cirkel, vilket är intressant.
Jag känner till det där om 30k, var väl någon som skrev 37k per år i någon annan tråd kanske.

1. Om jag lägger upp en sajt där jag erbjuder lite t-shirt och andra prylar i utbyte mot bitcoins.
Jag "ger bort" mina saker och någon annan ger bort sina saker till mig. Är bitcoins en oväsentlig påhitt? Om så är fallet har ingen "handel" ägt rum? Inte någonstans ser jag 30k i det här.

2. Eller antar att jag registrerar min websajt under företag och säljer prylar som bara tar emot bitcoins. Bitcoins är en del av vardagen och därför skall räknas in i skattesystemet? Staten har inte sagt sitt om ärendet (läs mitt tidigare om komplikationer mellan staten och bitcoins som valuta i så fall).

3. Staten går ut och säger rakt ut att "bitcoins" är totalförbjudet, allt som har med det att göra är illegalt. Kommer det att fungera i vår tidsålder?

Vilket utfall vill vi helst se? Kan någon göra en poll?

Därför tror jag att de som tänker starta websajt för ändamålet kommer igång snabbast (redan idag) med alternativ 1. Med alt. 2 får vi nog vänta länge.
Kanske man kan köra på alt. 1 och sedan går över till alt. 2 när staten säger sitt?

Så fort du växlar in dina pengar till sek så har du ju giort en vinst (förhoppningsvis) och du måste betala skatt om du stiger över gränsen på cirka 30k. Men så länge du inte växlar in så är det nog inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.