Permalänk
Medlem

Bitcoins och moms

Hej!

Tror stenhårt på bitcoins och vill ge mig in i det medan hela rörelsen är fortfarande i sin vagga.
De allra flesta inser nog vikten av att vara först/en av de första.

Har sedan tidigare en annan webshop som inte ger mig några bekymmer. Bitcoins ger mig dock en del huvudbry - hur sjutton redovisar man moms?

Låt oss anta att jag säljer en vara för 1 BTC, vad blir momsen? 0,2 BTC?
Kan man ta ut moms ur en valuta som inte är valuta i lagens ögon?
Om momsen räknas i kr efter växling från BTC hur räknar man då? Tar man kursen vid försäljning eller växling?

Att fiffla med momsen är inte ett alternativ. Så jag hoppas på att få lite synpunkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Hej!

Tror stenhårt på bitcoins och vill ge mig in i det medan hela rörelsen är fortfarande i sin vagga.
De allra flesta inser nog vikten av att vara först/en av de första.

Har sedan tidigare en annan webshop som inte ger mig några bekymmer. Bitcoins ger mig dock en del huvudbry - hur sjutton redovisar man moms?

Låt oss anta att jag säljer en vara för 1 BTC, vad blir momsen? 0,2 BTC?
Kan man ta ut moms ur en valuta som inte är valuta i lagens ögon?
Om momsen räknas i kr efter växling från BTC hur räknar man då? Tar man kursen vid försäljning eller växling?

Att fiffla med momsen är inte ett alternativ. Så jag hoppas på att få lite synpunkter...

Detta är ingen frågeställning jag känner att jag vill gå in i egentligen. Men behövde rätta dig angående det första påståendet. Du är lite sen, det hela startade Februari 2009. De flesta tror nog att, om något, är början på slutet till Bitcoins då hoppymining nästan dödades med den senaste svårighetsgraden.

Men jag skall vara lite behjälpsam också:
Mervärdesskattelagen
Mervärdesskatteförordning

Jag antar dock att det skulle vara precis som om du tar betalt i annan valuta.

36.3 Utländsk valuta 36.3.1 Omräkning av utländsk valuta Säljare, ej redovisningsvaluta Om ett företag ställer ut en faktura i annan valuta än företagets redovisningsvaluta, ska momsbeloppet anges i båda valutorna i fakturan. Dessutom ska den kurs som använts vid omräkningen av valutan anges i fakturan. Det gäller även vid fakturering i euro. Det är i princip omräkningskursen på leveransdagen som ska tillämpas. Om fakturering sker i nära anslutning till leveran- sen, får av praktiska skäl omräkningskursen på fakturadagen tillämpas i stället. Säljare och köpare kommer således att redo- visa samma momsbelopp.

Men jag säger ytterligare en gång, att jag kan inte sånt här och råder dig att fråga din ekonomiska rådgivare. Dock likställs väl alla betalsätt inför lagen. Om jag så vill ta betalt med snäckor eller vitsippor gör ingen skillnad. En kurs skall dit, och mervärdesskatten räknas därefter ut.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Nu är vi väldigt mycket offtopic men Bitcoin är faktiskt mycket mer än bara mining. Att rörelsen startade feb 2009 har inte undgått mig. Man kan dock konstatera att Bitcoin är på väg att bli mainstream! Det är det jag menar med att vara en av de första. Visst du kan köpa ilpacasockar och knark på silk road men utöver det finns det inte så många näthandlare som tar emot BTC - jag tänker vara en av de första!

Så, hur gör jag med momsen?

Permalänk

Håller med borz. Det finns väl inte en enda webshop i Sverige som tar emot bitcoins än. Du blir en av de första som tar emot det isf. Min personliga åsikt är att bitcoins just nu inte är någon valuta i "lagens" ögon. Bitcoins är mer som en produkt, jämförbar med guld. Om du tar emot bitcoins för dina varor idag kan du säkert betrakta det som att du byter din vara mot en annan vara (ingen moms här tycker jag). Hur det blir längre fram återstår att se.

Om du däremot växlar dem till SEK är det annan sak.

Jag önskar dig lycka till. Alltid kul med nya saker.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Här hittade jag;
http://www.marknadsbarometer.se/anvand-barter-som-ett-verktyg...

"Missuppfattningar gällande Barter
Väldigt många bär på en missuppfattning att Barter inte är lagligt. Och flertalet som bytt med någon annan, har säkert gjort det på ett sätt som inte är helt okej. Man har inte bokfört bytesaffären på ett korrekt sätt. Eller rättare sagt, helt enkelt struntat i att skriva några papper överhuvudtaget. Det har jag själv gjort mängder med gånger. Underbara byten! Men skriver båda parter bara fakturor till varandra och bokför dom precis som vanligt, så är Barter fullt legalt. Som vilken annan försäljning som helst.

Fördomar gällande Barter
En fördom är att; Barter är ingen riktig försäljning. Det hänger till viss del ihop med att många tror att det är olagligt. Men visst måste det räknas som en normal affär för företaget. Bara det att du betalar med dina egna varor eller tjänster.

Ett exempel på Barter
Vi tar ett konkret exempel. Du säljer kontorsmöbler och behöver hotellnätter. Ett hotell behöver ett nytt konferensbord och åtta nya stolar. Sedan ska ni bara komma överens om ett pris och sedan är affären i hamn. Efter det skickar hotellet en faktura till dig, och du en till hotellet. Du bokför din faktura som vanligt, inklusive momsen. Vips en bra affär för båda parter, och en helt laglig sådan. Svårare än så är det inte.
."

Problemet med bitcoins är ju att det finns inget som bestämmer deras värde förens de är sålda.
Men vi antar att man kan betala med pengar för varor i din butik också, då betalar du motsvarande moms för vad du skulle ha tagit betalt i kronor.
Du kommer att vara tvungen att betala momsen i kr oavsett (hur jag uppfattar det)
Accepterar du endast bitcoins blir det krångligare. Det vet jag faktiskt inte svaret på.
Grejen är väl att kursen är kanske inte en legitim källa i detta fall, är det så måste ju skatteverket erkänna en kurs som räknas som legitim.

Eventuellt betalar du ingen moms, utan bara bara skatt på vinsten när du säljer en bitcoin(för en riktig valuta), vilken blir 100%.

Jag tycker du skall ringa skatteverket och fråga.
Är även jag mycket intresserad av svar.

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem

Ok, jag tackar för alla synpunkter. En hel del vettiga poäng. Det som ställer till det för mig är att jag tänker ta betalt med enbart Bitcoins. Vill inte blanda in fler valutor då jag inte har möjlighet att följa kursen hela tiden.

Slår en pling till Skatteverket och återkommer med mera info!

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade skatteverket för 3 veckor sedan, har fått två mail om att de "arbetar på min knepiga fråga" och ett sista om att "överlämnar ärendet till en kollega pga semester". Huja

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Även jag har frågat SKV en liknande fråga, gällande valutahandel med BTC.
Jag har fortfarande inte fått något svar.

Verkar vara lite av ett laglöst land än så länge, ingen har kort sagt en aning.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Samma besked som alla andra :/ frågan skulle skickas vidare!
Uppmanar alla att mejla/ringa till Skatteverket så att de fattar att detta är allvar och att många behöver svar.

Permalänk

Bitcoins är i dagsläget ingen erkänd valuta. Så länge man tar emot bara bitcoins i form av betalning borde det inte vara något problem. Att SKV inte har ett svar tyder på detta. Jag tror inte man får fram något vettigt svar från någon rådgivare eller myndighet om detta. Det här är någonting nytt, som kan bli stort eller kollapsa om något år eller bara förbli som en slags sälj- och köpvara bland nördar. Det ironiska är att en av bitcoins's egenskaper belyser att man mer eller mindre struntar i staten. Det hela liknar en slags rörelse mot storebrodern.
Faktiskt förvånade det mig lite att ni frågade SKV men samtidigt förstår jag att man inte vill utsätta sig för tråkigheter.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Det tråkiga blir antagligen att skatteverket kan ändå säga att du skall betala moms.
Bevisbördan ligger sedan på din sida att påvisa att du inte skall göra det.
O.a.s. om de säger(eller inte säger något) "Vi har ingen aning".

Permalänk
Medlem

Exakt!
Jag och många andra frågar just för att vara på det torra.
Vill inte att SKV ska kunna komma in efterhand och schablonbeskatta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Bitcoins är i dagsläget ingen erkänd valuta. Så länge man tar emot bara bitcoins i form av betalning borde det inte vara något problem. Att SKV inte har ett svar tyder på detta.

Varför då? Jag kan ta betalt för mina varor i getter om jag vill men momsen ska ändå in.

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Varför då? Jag kan ta betalt för mina varor i getter om jag vill men momsen ska ändå in.

Om staten vill ha moms på bitcoins skall de kunna ta det i form av bitcoins och inte i svenska kronor. Är staten beredd på det? Är staten beredd på att "låta" en annan valuta konkurrera med sin egen valuta? Om man skall behöva betala moms i samband med bitcoins är vi nog en bra bit på väg ändå. Å andra sidan kan man fråga sig om inte en av grundtankarna bakom bitcoins att staten inte skall vara delaktig i det alls.

Det hela är ju mycket komplicerat i dagsläge och man kan anse att bitcoins är under utvecklingsstadiet vilket leder till många oklara tankar när man pratar om moms/skatt.

Vi kan ta ett annat exempel: Om jag som säljare bara tar emot bitcoins som betalning och lägger på någon procent för momsen i "bitcoinsbeloppet" för varan. Skall jag då betala in momsen i svenska kronor till staten? Hur går det till? Vad bestämmer värdet för en bitcoin? Om det skall vara möjligt just nu eller den närmsta tiden måste väl vi ha skrivna lagar på det inom kort.

Edit:
Om man betraktar bitcoins som valuta (pengar) borde det i så fall gå att ha moms när man säljer en vara. Å andra behöver jag väl inte betala skatt om jag växlar från "bitcoinvalutan" till SEK eller USD? Gäller tex. fall där man som miner "växlar" sina bitcoins för annan valuta. Obs, man växlar och inte säljer.

Om man betraktar bitcoins som en produkt blir det väl mer som en bytesaffär mellan parterna. Här existerar ingen köpare eller säljare. Hur skall staten ha momsskatt av en bytesaffär?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Om staten vill ha moms på bitcoins skall de kunna ta det i form av bitcoins och inte i svenska kronor.

Fel. Staten skall ha betalt i kronor, sedan om du handlar i bitcoins, getter eller kronor gör ingen skillnad. Finns det inget värde/kurs så skall den värderas och sagd kurs skall förklaras. Finns dock shablonbelopp på det mesta.

Citat:

Är staten beredd på det? Är staten beredd på att "låta" en annan valuta konkurrera med sin egen valuta?

Beredd på att låta dig handla med en okänd valuta? Jajamen, så länge du betalar din moms skiter staten i hur du handlar.

Citat:

Om man skall behöva betala moms i samband med bitcoins är vi nog en bra bit på väg ändå. Å andra sidan kan man fråga sig om inte en av grundtankarna bakom bitcoins att staten inte skall vara delaktig i det alls.

Grundtanken med Bitcoins har inget att göra med Skatte/moms fiffel.

Citat:

Det hela är ju mycket komplicerat i dagsläge och man kan anse att bitcoins är under utvecklingsstadiet vilket leder till många oklara tankar när man pratar om moms/skatt.

Så länge du säljer en vara, så skall du betala moms. Osäkerheten om något beror på att valutan inte har en officiell kurs. Och det inte heller finns et schablonbelopp eller liknande. Dagskurser har funnits tidigare, och kanske kommer appliceras med BitCoin till en början.

Citat:

Vi kan ta ett annat exempel: Om jag som säljare bara tar emot bitcoins som betalning och lägger på någon procent för momsen i "bitcoinsbeloppet" för varan. Skall jag då betala in momsen i svenska kronor till staten?

Exakt. Du skall betala momsen i svenska kronor till staten. Blanketten finns på en av de sidorna jag listat tidigare.

Citat:

Hur går det till? Vad bestämmer värdet för en bitcoin? Om det skall vara möjligt just nu eller den närmsta tiden måste väl vi ha skrivna lagar på det inom kort.

Lagarna är skrivna allmänt. Därav så finns det inget som stoppar att de också skulle kunna appliceras på Getter, Snäckor, Bananer eller för all del Bitcoins.

Citat:

Edit:
Om man betraktar bitcoins som valuta (pengar) borde det i så fall gå att ha moms när man säljer en vara. Å andra behöver jag väl inte betala skatt om jag växlar från "bitcoinvalutan" till SEK eller USD? Gäller tex. fall där man som miner "växlar" sina bitcoins för annan valuta. Obs, man växlar och inte säljer.

Du kommer behöva betala vinstskatt på BitCoins också. Dock sker det bara en växling så kommer du ju inte tjäna pengar på det. Därav ingen vinstskatt på första växlingen.

Citat:

Om man betraktar bitcoins som en produkt blir det väl mer som en bytesaffär mellan parterna. Här existerar ingen köpare eller säljare. Hur skall staten ha momsskatt av en bytesaffär?

Bytesaffär mellan näringsidkare eller privatpersoner? Precis som tidigare omnämts så finns det väldigt bra förklarat angående byteshandel http://www.marknadsbarometer.se/anvand-barter-som-ett-verktyg...

Citat:

skriver båda parter bara fakturor till varandra och bokför dom precis som vanligt, så är Barter fullt legalt. Som vilken annan försäljning som helst.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Hzup, jag förstår dina poäng och jag hoppas du förstår mina poäng. Skall nog förtydliga lite från mitt förra inlägg. Om jag driver en webshop och bara byter mina varor mot bitcoins och inga svenska kronor eller euros eller annan valuta, min webshop (kanske skall heta webexchanger i detta fall, inget shop ) använder alltså inte statens valuta (eller något annat lands valuta). Vad är det som säger att jag skall betala något till staten när jag inte använder statens valuta?

"Lagarna är skrivna allmänt och skulle kunna appliceras på vad som helst". Även om lagarna är skrivna allmänt skall de ändå vara praktiskt möjliga att realisera. Om jag ger dig en t-shirt och du ger mig en banan (eller snäcka etc. som du skrev). Vi gör alltså ett byte. Vem av oss då skall betala moms till staten? Du eller jag eller båda? Vem är säljare och vem är slutkonsument? Här blir det genast svårt och svaret är väl att ingen betalar moms om man skall vara realistisk.

Om bitcoin är en vara så är den som vilken vara som helst, som en banan tex., vilket gör att jag kan byta min t-shirt mot din bitcoin och om vi skall vara realistiska behöver du väl inte ge mig extra bitcent för moms och eller ännu mindre behöver jag ge dig en t-shirt plus en bit (25%) av en annan t-shirt (eller tygbit) för moms.

Om staten anser att bitcoin är en alternativ valuta (vilket lär dröja om staten någonsin ser det som en valuta ens), så har staten själv indirekt erkänt valutan. Här blir hopp för oss att bitcoins kan bli stort va? Om detta sker kan det ha stora effekter på staten/bankerna. Skall vi tro att det snart sker? Nej, det tycker jag inte för det är jättelångt kvar, och hur kan staten anse något som valuta när det är så osäkert kring det i dagsläget? Det första land som anser det som valuta kanske t.o.m kan bli stämplad som terrorister? Kanske bara någon av stormakterna som vågar...

Det hela gör att jag tror att vi kan utan problem handla med och ta emot bitcoins en tid framöver, utan att behöva oroa oss över moms/skatt. Ja, så länge vi inte får någon ny information från staten. Viktigast är ändå att man skall använda sitt sunda förnuft och tänka på riskerna och konsekvenserna om man tar steget att öppna en webshop. Jag personligen ser ingen risk.

Vad jag däremot ville betona med förra inlägget var att fallet med bitcoins är mycket komplicerat. Som vanligt är vi ju alltid så insnöade på att allt skall gå via staten. Bitcoins, om det blir stort kan ju göra att vi får börja ifrågasätta vårt synsätt.

Ni får ursäkta om texten var rörig.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Bra svar phuonganh!

Att tillämpa moms på Bitcoins är helt vidrigt och otroligt destruktivt! Som du antyder så kan Bitcoin få människor att ifrågasätta bl.a. statens egentliga värde och om våran aktuella valuta inte är ett sämre alternativ än vad en övergång till Bitcoins egentligen vore. Moms är en av de sakerna man bör ifrågasätta och inte tvärtom.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Hur ni än vänder och vrider det för att försöka slippa skatt och moms så fungerar det inte på det viset.
Här är ett ställningstagande från skatteverket angående mervärdesskatt vid Byteshandel:
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstagande...

Där står det i klartext att momskonsekvenserna ska bestämmas för varje part för sig i en bytestransaktion. För varje part ska en bedömning göras om förutsättningarna är uppfyllda för att denne ska vara skyldig att betala moms beträffande sin del av transaktionen.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Om ni nu verkligen inte vill betala skatt, varför inte använda en välkänd och gångbar valuta men strunta i allt vad redovisning heter? Kör allt svart men med SEK, EUR, USD eller någon annan lämplig valuta? Det verkar ju mycket enklare.

[Skriver som en kråka idag]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Bra svar phuonganh!

Att tillämpa moms på Bitcoins är helt vidrigt och otroligt destruktivt! Som du antyder så kan Bitcoin få människor att ifrågasätta bl.a. statens egentliga värde och om våran aktuella valuta inte är ett sämre alternativ än vad en övergång till Bitcoins egentligen vore. Moms är en av de sakerna man bör ifrågasätta och inte tvärtom.

Ja se bara hur bra det går för Grekland där de flesta struntar i momsen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Om jag driver en webshop och bara byter mina varor mot bitcoins och inga svenska kronor eller euros eller annan valuta, min webshop (kanske skall heta webexchanger i detta fall, inget shop ) använder alltså inte statens valuta (eller något annat lands valuta). Vad är det som säger att jag skall betala något till staten när jag inte använder statens valuta?

Nu är jag inte jurist, så om jag har fattat fel får folk gärna rätta mig, men enligt vad jag har förstått så gäller att om du driver ett företag i sverige (vilket du gör om servern eller ett kontor eller motsvarande befinner sig på svenskt territorium) så måste ditt företag vara registrerat i sverige (även om huvudkontoret inte är placerat här) och är ditt företag registrerat i sverige måste du betala skatt, moms och eventuellt även arbetsgivaravgifter till svenska staten. Hoppas det inte var allt för rörigt..

Permalänk

Förstår tankarna kring det här. En känsla som slog mig när jag skrev de tidigare inlägg var att: driver jag ett företag ens i det här fallet? Eller är det en privatsajt där jag byter mina varor med de som är intresserade? Nu vet jag i för sig inte om trådskaparen och andra som också har tänkt starta något liknande hade räknat det som företag eller privat. Av de inläggen att döma tippar jag på företag.

Skulle jag starta en sajt där jag byter varorna mot bitcoins kommer jag inte att registrera något. Iaf inte i dagsläget.

Fnorken: Just nu är vi mer intresserade av bitcoins än USD, SEK etc.

Jag låter mer och mer som en sån där skattefifflare.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

@phuonganh: Du skall se, snart slår en mod dig på dina skattefifflande fingrar!

Då han snacka om webshop, rörelse och moms så står det ganska klart att han tänkte agera näringsidkare.
Som privatperson så kommer du undan, via att utnyttja att det finns möjlighet att tjäna pengar via hobbyverksamhet. Dock kan du som mest tjäna 30'000kr. Jag har inte brytt mig att kolla upp siffran. Dock har den varit uppe på tapeten flera gånger tidigare i diverse trådar.

Citat:

Skulle jag starta en sajt där jag byter varorna mot bitcoins kommer jag inte att registrera något. Iaf inte i dagsläget.

Så länge du håller dig under sagda gräns så skall du inte behöva registrera dig heller. Var gränsen går, det vet jag som sagt inte.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Några fler här som har erfarenhet från att handla på marknader ute i DarkNet/Deep Web där man använder Bitcoins? Det är löjligt hur bra affärer man kan göra där tack vare anonymiteten. Vad sägs om en 2TB-hårddisk fylld med top-500 filmer från IMDB för endast 9 BC?

Poängen är att det blir väldigt svårt om inte rentav omöjligt att sätta en skatt/moms på pengar som bara cirkulerar inom en anonym marknad där ingen vet vem som köpt eller sålt vad. Det är bara när man ska konvertera om till Svensk krona eller annan valuta som man skulle kunna tillämpa extra skatt.

Skrivet av Strogge:

Ja se bara hur bra det går för Grekland där de flesta struntar i momsen....

Men det är ju staten som har sabbat det för Grekland - självklart låter det som en lösning att de ska kräva ännu mer pengar men det är inte där problemet bottnar. Jag kan garantera dig att det inte är bristen på moms som lett till situationen. Lösningen är alltså att generera staten mer pengar så att dem kan fortsätta öka deras statsskuld på ytterliggare bekostnad av det redan skuldsatta folket? Oh the irony

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Återigen är vi där igen. Det hela blir som en ond cirkel, vilket är intressant.
Jag känner till det där om 30k, var väl någon som skrev 37k per år i någon annan tråd kanske.

1. Om jag lägger upp en sajt där jag erbjuder lite t-shirt och andra prylar i utbyte mot bitcoins.
Jag "ger bort" mina saker och någon annan ger bort sina saker till mig. Är bitcoins en oväsentlig påhitt? Om så är fallet har ingen "handel" ägt rum? Inte någonstans ser jag 30k i det här.

2. Eller antar att jag registrerar min websajt under företag och säljer prylar som bara tar emot bitcoins. Bitcoins är en del av vardagen och därför skall räknas in i skattesystemet? Staten har inte sagt sitt om ärendet (läs mitt tidigare om komplikationer mellan staten och bitcoins som valuta i så fall).

3. Staten går ut och säger rakt ut att "bitcoins" är totalförbjudet, allt som har med det att göra är illegalt. Kommer det att fungera i vår tidsålder?

Vilket utfall vill vi helst se? Kan någon göra en poll?

Därför tror jag att de som tänker starta websajt för ändamålet kommer igång snabbast (redan idag) med alternativ 1. Med alt. 2 får vi nog vänta länge.
Kanske man kan köra på alt. 1 och sedan går över till alt. 2 när staten säger sitt?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phuonganh:

Vilket utfall vill vi helst se? Kan någon göra en poll?

Vi behöver nog inte ens gissa. Hzup hade en bra länk tidigare (tror jag; jag har inte orkat läsa mer än början) och är man fortfarande osäker är det nog bäst att fråga skatteverket. Nog med fifflarsnack nu.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vi behöver nog inte ens gissa. Hzup hade en bra länk tidigare (tror jag; jag har inte orkat läsa mer än början) och är man fortfarande osäker är det nog bäst att fråga skatteverket. Nog med fifflarsnack nu.

Såg ingen länk för någon poll?
Det är 3 eller 4 personer som har "frågat" skatteverket. Jag misstänker att det kan ta lång tid innan de får svar, eller om de ens någonsin får något svar.

Det har varit intressant att diskutera, jag har sagt mitt angående det här. Vi får se hur det utvecklas.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phuonganh:

Det är 3 eller 4 personer som har "frågat" skatteverket. Jag misstänker att det kan ta lång tid innan de får svar, eller om de ens någonsin får något svar.

Fast just inblandningen av obskyra digitala pengar kan väl knappast påverka besluten särskilt mycket? Jag kan tänka mig att folk i alla tider har försökt hävda att de endast ger varandra gåvor/byter prylar/hjälper varandra och liknande och skatteverkets standardsvar borde vara ungefär lika gamla. Därmed säger jag inte att det är omöjligt att fuska för den som vill, men det blir nog inte mindre olagligt bara för att man går omvägar via bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast just inblandningen av obskyra digitala pengar kan väl knappast påverka besluten särskilt mycket? Jag kan tänka mig att folk i alla tider har försökt hävda att de endast ger varandra gåvor/byter prylar/hjälper varandra och liknande och skatteverkets standardsvar borde vara ungefär lika gamla. Därmed säger jag inte att det är omöjligt att fuska för den som vill, men det blir nog inte mindre olagligt bara för att man går omvägar via bitcoin.

Han vill ju bara skattefuska. Ingen ide att diskutera med ett troll.

@phuonganh: I alt 1 så har handel ägt rum, därav skall moms(företag)/skatt(vinst) betalas. I alt 2 så finns det inga "komplikationer". Som sagt tidigare, och som jag länkat så bryr sig staten inte om i vad för något du tar betalt. Att betalningen gör det svårare för dig, har de(Staten) inga som helst problem med. Och alt 3 är ju bara löjligt. Varför skulle staten hävda att det skulle vara olagligt? Dina resonemang faller om och om igen.

Kanske är dags att inse att det du trycker på är, helt jävla vanligt, skattefusk.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Fast just inblandningen av obskyra digitala pengar kan väl knappast påverka besluten särskilt mycket? Jag kan tänka mig att folk i alla tider har försökt hävda att de endast ger varandra gåvor/byter prylar/hjälper varandra och liknande och skatteverkets standardsvar borde vara ungefär lika gamla. Därmed säger jag inte att det är omöjligt att fuska för den som vill, men det blir nog inte mindre olagligt bara för att man går omvägar via bitcoin.

Jag tror inte de frågade skatteverket om det är okej att inte ta moms när de säljer prylar för bitcoins utan mera hantering, redovisning och all pappersarbete. Beslutet är bara en del av detta, frågan är också hur man skulle föra in detta i skattesystemet.
Delvis är problemet att bitcoins just är någonting mellan vara/valuta som kanske försvinner om en vecka, en månad, ett år? Vad vet vi?

Därmed inte sagt att staten inte uppskattar att någon idag per automatik betalar moms i SEK till staten (själv räknar fram) när de tar emot enbart bitcoins. Även när staten inte ger något besked, och den ovissa framtiden med bitcoins.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD