3% bättre prestanda med Phoenix(phatk), Diablo eller poclbm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2003

3% bättre prestanda med Phoenix(phatk), Diablo eller poclbm

Japp, du läste rätt. Det finns ett trick som ger dig ungefär 3% bättre prestanda, en liten manuell optimering.

Öppna phatk-filen kernel.cl och hitta följande sträng:

#define Ma(x, y, z) amd_bytealign((y), (x | z), (z & x))

Byt ut den mot:

#define Ma(x, y, z) amd_bytealign( (z^x), (y), (x) )

Om du kör Windows Vista eller 7 och har lagt programmet i C:\Program eller något liknande så kan du behöva starta notepad som administratör, annars kan du inte spara dina ändringar. När du har ändrat i filen, starta om dina workers. Du kan se direkt att hastigheten ökat lite.

Detta funkar också för poclbm, då ska du ändra i filen bitcoinminer.cl .

Mitt 5850 gick från 333 till 342 MHash/s, 5770 gick från 194 till 199. Skriv gärna i tråden vad du själv fick för resultat.

Om du vill donera en slant kan du göra det till 1JXv3Bn3WohxVirdBrRoPFnZwgvqrk5gC9 , men var helst generös mot den urprungliga upptäckaren som du hittar här: http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=23067

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av triplea:

Om du vill donera en slant kan du göra det till 1JXv3Bn3WohxVirdBrRoPFnZwgvqrk5gC9 , men var helst generös mot den urprungliga upptäckaren som du hittar här: http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=23067

"var helst"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Jul 2001

Nice! Jag fick minst 6 Mhash/s ökning på mitt HD6870. Återkommer när jag slutat spela och kör GUIMiner på max igen.

Skickades från m.sweclockers.com

O.o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Tack för tipset, testade med ett av mina två 6970 åt gången då dom fladdrar lite mycket i mhash/s. Innan ändringen kunde det peaka på 388mhash/s efter ändringen så peakade det på 398,7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ka
Registrerad
Mar 2009

Tackar! Ökade från 444 till 454 på det ena och från 411 till 425 på det andra

Intel Core i7 7700K | MSI GTX 1070 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Corsair Force 120GB SSD | Achieva Shimian QH-270 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

fungerade fint tack för tipset!

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Böse
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av triplea:

Japp, du läste rätt. Det finns ett trick som ger dig ungefär 3% bättre prestanda, en liten manuell optimering.

Öppna phatk-filen kernel.cl och hitta följande sträng:

#define Ma(x, y, z) amd_bytealign((y), (x | z), (z & x))

Byt ut den mot:

#define Ma(x, y, z) amd_bytealign( (z^x), (y), (x) )

Om du kör Windows Vista eller 7 och har lagt programmet i C:\Program eller något liknande så kan du behöva starta notepad som administratör, annars kan du inte spara dina ändringar. När du har ändrat i filen, starta om dina workers. Du kan se direkt att hastigheten ökat lite.

Detta funkar också för poclbm, då ska du ändra i filen bitcoinminer.cl .

Mitt 5850 gick från 333 till 342 MHash/s, 5770 gick från 194 till 199. Skriv gärna i tråden vad du själv fick för resultat.

Tack blev bra ökning på mitt 6970 390 mhash till 404.. najs

Dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Ökade min mh från 770 till 790 aka 2.5%. Nice find.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Feb 2002

Detta går inte med GUIminer eller? För jag hittar ingen "kernel.cl" eller "phatk" iaf.

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Raptor:

Detta går inte med GUIminer eller? För jag hittar ingen "kernel.cl" eller "phatk" iaf.

Jo det går. Du måste dock ha en GUI miner som har Phoenix. DVS version 20110609 eller senare tror jag. Jag använder mig av GUIminer själv så.

Edit: Att byta kernel gör du med flaggorna "-k phatk".

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Hzup:

Jo det går. Du måste dock ha en GUI miner som har Phoenix. DVS version 20110609 eller senare tror jag. Jag använder mig av GUIminer själv så.

Edit: Att byta kernel gör du med flaggorna "-k phatk".

Ahh, hade en lite äldre version. Testade senaste versionen nu och får ca. 20Mhash/s mer med den, utan att ens ändrat nåt än Ska testa med tweaken också. Tack för tipset iaf!

EDIT: Testade nu tweaken och fick faktiskt några Mhash/s lägre...

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2001

Här har ni ytterligare en liten tweak av phatk. I mitt fall gav det ungefär 1%.

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=25860.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Använder Guiminer version 06-14 och Phoenix. Bytte Kernel till version 2011-07-03. Får nu istället för 395.5 per gpu 398.3. Stämde bra med ungefär 1%.