Permalänk

Sandy Mac Pro - Projekttråd

Målet med Projekt Sandy Mac Pro är att modifiera ett PowerMac G5 chassi (nästan identiskt med Mac Pro) för att rymma ett standard ATX SandyBridge-System med två slaskdiskar och en SSD med minimal påverkan på utsidan av chassit.

Planen är att såga av I/O delen från mitt fullt fungerande logikkort och koppla på passthrough sladdar till mitt ATX-moderkort. Det gör lite ont eftersom hela min Power Mac fungerar perfekt idag men ibland får man göra vissa uppoffringar, från början hade jag tänk köpa ett nytt chassi för syftet men ville åt I/O delen och bestämde mig därför att permanent pensionera min gamla trogna Power Mac.

Även den fullt fungerande gigantiska nätdelen kommer att slaktas för att bli nytt hem till innehållet av ett Corsair agg som förhoppningsvis inte är för högt för att få plats.

Frontpanelen ska jag också försöka koppla om så att den kan återanvändas. Utöver det kommer jag försöka återanvända hårddiskbur och DVD-enhet dock vet jag att hårddiskburen kommer behöva flyttas fram en bit då ATX moderkortet är lite högre än det gigantiska PowerMac kortet som är mer än dubbelt så brett och därför kommer jag behöva göra hål i plåten som avskiljer toppen med hårddiskar osv från mitten med moderkort osv.

Kommer säkert upp en hel del annat på vägen också.

För den som vill följa projektet så finns det ett Flickr set här:
http://www.flickr.com/photos/alexander-hultner/sets/721576270...

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Kommer följas tack vare väl skriven beskrivning!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Del 1: The Teardown
Fler och större bilder finns på flickr, länk i första posten

G5 by Alexander Hultner, on Flickr

Så här ser chassit ut helt omodifierat, förhoppningsvis kommer det fortfarande se likadant ut när jag är färdig med det.

Messy by Alexander Hultner, on Flickr

Chassit är ute i förådet, inget riktigt förråd utan lite röra.

Plastic protection removed by Alexander Hultner, on Flickr

Då var det dags att börja

GPU by Alexander Hultner, on Flickr

Maxar det Crysis?

G5 by Alexander Hultner, on Flickr

Denna borde man nästan försöka återanvända, så glänsande.

CPU and cooler by Alexander Hultner, on Flickr

Ingen Intel lågprofil kylare här inte.

Low Wifi out here by Alexander Hultner, on Flickr

Ingen vidare bra Wifi-signal ute i förådet, som tur är kommer jag in på mitt ena Wifi utan problem.

Cables by Alexander Hultner, on Flickr

Logikkort ute men fortfarande en hel del kvar att dra ut.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Då vart "mini" nätdelen ute (observera ironin).

IMG_8608 by Alexander Hultner, on Flickr

Hårddiskburen kommer behöva offra sina spärrar om den ska in igen sen.
Dålig/Skakig bild

Empty Case by Alexander Hultner, on Flickr

Äntligen är chassit tomt, Swec i bakgrunden.

Spacious by Alexander Hultner, on Flickr

Hyfsat luftigt I chassit med bara ett ATX moderkort i.

Nu är det dags att börja med modifieringen, jag kommer dock behöva en del grejer (eller greker som telefonen rättar det) och säkert ännu mer som jag kommer på senare. Funderar även på att sleeva nätagget när jag ändå tänker korta kablar och ta bort onödiga, skulle kunna vara en kul grej och se snyggt ut.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Kommer följas från början till slut!
Ser väldigt seriöst ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gud vad roligt att du har börjat med det skall följa detta väldigt noga skall kul att se skillnaden på vara mods då vi är helt olika i hur vi vill ha det i och utan på
Ha så roligt med chassiet som är byggt som en stridsvagn haha

//Stark.JR

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Del 2: Cutting

Okej en liten uppdatering nu

New toy by Alexander Hultner, on Flickr

Var och hämtade ut en ny leksak idag, mer kommer hem under veckan.

Standoffs by Alexander Hultner, on Flickr

Distanser monterade på ett gammalt 780i moderkort som jag använder för att testa och mäta, de är precis rätt höjd så de ska fästas med epoxy sen så fort jag får tag på lite.

Higher standoffs by Alexander Hultner, on Flickr

Några av distanserna var något högre, dessa var dock för höga och till följd av det så hamnade expansionskort för högt upp när de skulle skruvas fast i chassit, därför kommer jag inte att använda dessa just nu i alla fall, kanske kommer till användning senare.

Going to cut by Alexander Hultner, on Flickr

För att få plats med ett ATX-moderkort så kommer jag behöva att göra ett hål här

Time to cut by Alexander Hultner, on Flickr

Dags att skära av den biten som ska av, så fram med Dremeln.

Masculine gloves by Alexander Hultner, on Flickr

Mina extremt manliga handskar

Daimond Cutting wheels by Alexander Hultner, on Flickr

Fast mina "Heavy Duty"-hjul slets ut på några sekunder så jag fick byta till "Daimon Cutting wheels". Vilket fungerade men tog en evighet så i slutändan blev det bågfilen.

Done by Alexander Hultner, on Flickr

Då vart man färdig med den delen, nu ska jag bara testa så att det verkligen passar också.

Fits perfectly by Alexander Hultner, on Flickr

Passar perfekt, tur det.

Motherboard sticking up by Alexander Hultner, on Flickr

Här kan ni se hur moderkortet sticker upp en bit.

No epoxy by Alexander Hultner, on Flickr

En polare var och köpte lite nya grejer åt mig på Kjell & Co efter jobb, extremt schysst av honom. Om du läser detta, tack så mycket Jonte. Han körde även mig och hämtade min Vertex 3, riktigt schysst kille. Tyvärr hade de slut på metall-epoxy så jag kommer förmodligen kolla på Optimera imorgon om de har. Keystone kommer behövas då Apple använder någon typ av magnetisk RJ-45-kontakt som kräver 5v.

Supper by Alexander Hultner, on Flickr

Då vart klockan över halv sju, dags att gå in och laga lite middag. Efter det så ska jag se någon ny serie vid namn Falling Skies med polaren som handlade åt mig på Kjell för att sedan ladda upp bilder på flickr och posta denna uppdateringen på Swec.

Imorgon kommer jag nog titta lite på hur jag ska göra med nätagget och även se om jag får tag på Epoxy so jag kan limma fast mina distanser. Kommer förhoppningsvis även kunna hämta ut lite mer ny hårdvara.

Jag funderar fortfarande på sleeving, har kollat på djungelapa och vet inte riktigt om jag ska ha fabirc eller traditionell i sådant fall, även kollat på ebay en del men skulle vara kul att stödja ett företag startat av en Swec:are och dessutom vet man att man får beprövad sleeving av kvalitet. Håller även på att diskutera lite med Alina om batchar på 2600k, de skulle fått in nya i eftermiddags så förhoppningsvis återkommer de till mig imorgon.

Tack för alla som visat intresse. Som tidigare sagt så finns det även lite fler bilder på flickr för den som är intresserad.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Mycket trevlig tråd Alex! Ska lätt följas, kan inte vänta och se på färdiga resultatet

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Otroligt snygga chassin dessa är!
Ser bra ut!

Permalänk

Sitter lite såhär mot kvällningen och funderar hur jag ska fästa min Vertex 3 på bästa möjliga vis, blir eventuellt en till SSD sen. Först tänkte jag en klick epoxy under en 3.5"->2.5" adapter och sedan fästa under plåten som separerar moderkort från den övre delen men kom sedan på att då kommer jag ju inte åt skruvarna så det funkar inte. Jag kan inte riktigt bestämma mig, funderar lite på att sätta spikband och skruva fast men risken är att det ser fult ut, har använt spikband för hårddiskupphängning i servern men där ska det ju inte se snyggt ut. Jag vill inte heller bara lägga dem i botten eller sätta mot innersidan då det känns så getto, då är spikband nästan bättre. Om någon har några tips så är de välkomna.

SSD 3.5" to 2.5" adapters by Alexander Hultner, on Flickr
Båda SandForce diskarna (trots olika generationer) har nästintill identiska adaptrar men Intel skiljer sig rejält. Det sticker lite när man ser Corsair Force F60 60GB med en prislapp på över 2000kr.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Äntligen ett G5-projekt där man har bestämt sig för att behålla lite orginaldelar!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Del 3: PSU

Idag så ska jag tömma G5 PSUn och kolla så att min Corsair PSU passar.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Skruvarna av och dags att öppna

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Såhär ser PSU:n ut inuti. Dags att plocka bort komponenterna och försöka få in sakerna från mitt Corsair agg.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Fläkten är borttagen, det är hyfsat mycket dam inuti Corsairn också.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

PSU:n ser ut att passa.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Jepp gott om plats här.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Corsair Agget blev lite slaktat

HDD Bay by Alexander Hultner, on Flickr

Efter lite undersökning kom jag fram till att jag kommer behöva att sätta hårddiskburen uppochner för att kunna byta hdd utan att skruva ner hela datorn igen, detta är en bieffekt utan att ATX-moderkort är något högre än Mac:ens Logikkort.

Det har varit extremt varmt att jobba idag med solen som stekt på hela dagen och ett svart förråd med svart tak hjälper inte. Allting tar mycket längre tid när det är varmt också, sen stöter man på småproblem hela tiden som drar ut på tiden. Jag får se om jag hinner mer idag för nu måste jag laga lite mat och senare ska jag och ett gäng polare dra och se nya Transformers på bio så det blir kanske inget mer idag. Jag skulle dock gärna vilja hinna hämta ut lite mer leksaker, blåsa rent på damm ordentligt, fixa epoxy och limma distanserna idag men jag tvivlar på att jag hinner. Annars kommer det imorgon.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Del 3: PSU

Idag så ska jag tömma G5 PSUn och kolla så att min Corsair PSU passar.

http://farm6.static.flickr.com/5064/5884455067_947a437cbe_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Skruvarna av och dags att öppna

http://farm6.static.flickr.com/5075/5885021712_01f9cbea91_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Såhär ser PSU:n ut inuti. Dags att plocka bort komponenterna och försöka få in sakerna från mitt Corsair agg.

http://farm6.static.flickr.com/5312/5884455379_470def1490_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Fläkten är borttagen, det är hyfsat mycket dam inuti Corsairn också.

http://farm6.static.flickr.com/5034/5885022038_cfe1deb033_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

PSU:n ser ut att passa.

http://farm6.static.flickr.com/5146/5885023250_dc827f3a75_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Jepp gott om plats här.

http://farm7.static.flickr.com/6015/5885023804_0afb967aaf_z.j...

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Corsair Agget blev lite slaktat

http://farm6.static.flickr.com/5075/5884457617_58795c000c_z.j...

HDD Bay by Alexander Hultner, on Flickr

Efter lite undersökning kom jag fram till att jag kommer behöva att sätta hårddiskburen uppochner för att kunna byta hdd utan att skruva ner hela datorn igen, detta är en bieffekt utan att ATX-moderkort är något högre än Mac:ens Logikkort.

Det har varit extremt varmt att jobba idag med solen som stekt på hela dagen och ett svart förråd med svart tak hjälper inte. Allting tar mycket längre tid när det är varmt också, sen stöter man på småproblem hela tiden som drar ut på tiden. Jag får se om jag hinner mer idag för nu måste jag laga lite mat och senare ska jag och ett gäng polare dra och se nya Transformers på bio så det blir kanske inget mer idag. Jag skulle dock gärna vilja hinna hämta ut lite mer leksaker, blåsa rent på damm ordentligt, fixa epoxy och limma distanserna idag men jag tvivlar på att jag hinner. Annars kommer det imorgon.

Äntligen en update Alex! Ser mycket fint ut!

Om du behöver hjälp med något så är det bara o ringa

/Richard

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Roligt projekt! Ska följas

Permalänk

Detta ska bli intressant att se
Har nog bara sett G5 mods där det slaktats rejält innan.

Lycka till !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Även att jag inte är speciellt förtjust i Appelprodukter så följs detta med stort intresse!

Ska bli kul att se slutresultatet

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kul tråd! lycka till

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Del 4: Standoffs

Då vart det hög tid att fästa distanserna på rätt ställen.

Toys by Alexander Hultner, on Flickr

Jag var på posten idag och hämtade ut två till paket med mer nya leksaker. Jag är väldigt spänd på hur den nya musen ska fungera.

Epoxy by Alexander Hultner, on Flickr

Jag lyckades även få tag på Epoxy (köpte på Optimera) så nu kan jag äntligen fästa mina distanser, något som jag kommer till snart.

Standoffs by Alexander Hultner, on Flickr

Då jag inte hade tillräckligt med kort distanser så fick jag ta och fila ner en lång (till vänster på bilden) så att den blev lika kort som de kortare. Antagligen kommer jag få göra detta med några fler i framtiden till I/O-panelen.

Epoxy applied by Alexander Hultner, on Flickr

Då har skruvat fast alla distanser på ett av mina gamla nforce 780i moderkort och även applicerat epoxy på, på så vis tänkte jag att jag kan använda detta moderkortet som en mall på vart alla distanser ska vara.

In place by Alexander Hultner, on Flickr

Tyvärr visade sig mitt moderkort vara ganska konkavt (för tung kylare?) vilket i sin tur ledde till att inte alla distanser nådde ner till chassi bottnen. Detta fick jag fixa genom att lägga lite tunga verktyg och liknande på moderkortet som kunde trycka ner distanserna, det ska i och för sig bara härda 16 timmar så egentligen borde jag ju kunnat stå där och trycka ner några i alla fall, dock var det typ 4 stycken som inte nådde ner och då räckte mina händer inte till så verktygen fick sno mitt jobb.

Det var allt för denna lilla uppdateringen, orkar inte göra så mycket så här sent, jag vet inte om det syns på bilderna angående distanserna men jag var precis ute i förrådet och fixade det. Tänkte gör det nu så kan det härda över natten och förmiddagen imorgon.

@Richard/Krå(q)kan: Om du vill komma över ett tag imorgon och vara med när jag bygger så får du gärna göra det, vet dock inte riktigt om jag ska göra så mycket roligt imorgon, blir nog lite mer jobb på nätagget men kan inte göra färdigt det helt förrän jag har sleeve, kommer eventuellt försöka mig på adapter kabel för frontpanelen och kanske börja så smått på bakre I/O-delen. Att fästa hårddiskburen är också något som skulle kunna göras, jag tror jag har en idé som kommer hjälpa mot vibrationer också.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Del 5 - New parts

Har inte gjort så mycket idag då jag haft en hel del annat att göra samt att Epoxyn har härdat nästan hela dagen, så det blir en liten mini-uppdatering. Men har i alla fall hunnit testa lite med nya delar samt hämtat fler paket.

Even more new toys by Alexander Hultner, on Flickr

Varit och hämtat ut ännu fler nya leksaker. Anledningen till att jag valde 800rpm Scythe fläktarna var för jag har läst en del reviews och de ska tydligen skyffla vara några av de fläktar som skyfflar mest luft i förhållande till ljudnivå på både 12v och 7v, betydligt bättre än t.ex. Noctua, Nexus och Revoltec som jag använt förut.

Standoffs by Alexander Hultner, on Flickr

Standoffs by Alexander Hultner, on Flickr

Distanserna blev bra, nu ska jag bara testa dem med lite ny hårdvara också, tror inte att det ska vara några problem men bäst att testa.

The new parts by Alexander Hultner, on Flickr

De passar fin fint, precis som jag förväntade mig.

Red doesn't fit in my build by Alexander Hultner, on Flickr

Tyvärr så har grafikkortet några röda sträck, en färg som inte passa i mitt bygge som är blått.

Blue is better by Alexander Hultner, on Flickr

Bättre, ska bara fixa kanten lite. Ser dock sämre ut på bild än IRL.

Det var allt för denna uppdateringen. Förhoppningsvis så får jag mina sleeving grejer imorgon kväll men får se hur mycket jag hinner för sen ska jag dra upp till Göteborg i helgen för lite trash metal. Men det skulle vara kul om man lyckas utnyttja all ledig tid och snart bli klar med projektet, åtminstone få det till funktionsdugligt tillstånd. Hade tänkt bygga adapterkabeln för frontpanelen idag men kom på att det nog var bäst att vänta på att jag får hem sleeving så att jag kan göra det snyggt.

Jag läste att det inte gick så bra för Projekt Dipp, det var synd då det var ett kul projekt att följa samt att det var kul att se hur annorlunda två personer kan göra ett relativt likt projekt i samma chassi. Jag hoppas att det löser sig på något vis Stark, även om det är ett stort steg bakåt så går det kanske fortfarande att rädda, kanske värt ett försök. I annat fall kommer du kanske på något nytt kul projekt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Del 5 - New parts.

underbart hultner! jävligt avundsjuk! gieeef!

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Del 6: Powersupply ep.2

This is going to take forever by Alexander Hultner, on Flickr

Då jag inte hittade några lämpliga distanser för nätagget så jag tänkte se om jag kunde hitta lämpliga muttrar istället. Tyvärr har jag alla skruvar, muttra, brickor och liknande i tre 2l glasskartonger så det kommer bli en hel de jobb att hitta.

Bolts by Alexander Hultner, on Flickr

Efter mycket letande och i frustrering hällt ut alla skruvar på marken lyckades jag till sist hitta ett gäng passande muttrar

Trying PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Testar nätagget för att se hur kabellängder blir och lite så. Kommer behöva flytta PCI-E Kablarna till det andra hålet, då lär de bli precis rätt längd. 24-pin kabeln kommer behöva kortas ner lite och det samma med 8-pin cpu kabeln. För er som undrar varför jag använder det gamla moderkortet när jag mäter så är det för att det låg där ute och kontakterna sitter på i stort sätt samma ställen på båda moderkorten. Kommer även behöva förlänga och ändra rätt mycket på SATA-strömmen.

Moved cables by Alexander Hultner, on Flickr

Var orolig för att kablarna inte skulle passa när jag flyttade dem, det blir ganska tajt i mittenhålet men det går, får se hur det blir med den nya sleevingen, får ev bredda hålet lite.

Organized by Alexander Hultner, on Flickr

Märkt upp kablarna med tejp. Kablar med blå tejp ska modifieras i längd, de med maskeringstejp ska tas bort och de med svart el-tejp ska inte modifieras utan endast sleevas. Vem behöver modulära nätagg när man kan modifiera.

Removed cables by Alexander Hultner, on Flickr

Börjat ta bort "onödiga" kablar.

PSU by Alexander Hultner, on Flickr

Fram med epoxyn igen, distanserna aka muttrarna som håller fast nätagget måste ju fästas, sen ska det bara torka 16 timmar (tråkigt men måste göras).

Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Var ute och kollade i brevlådan och mina sleeving grejer hade kommit, tyvärr hade Djungelapa slut på verktyget för 6/8/24-pin så jag får försöka lista ut hur jag ska få ut pinnarna ur PCI-E, 8-pin cpu och 24-pin kontakterna.

Tyvärr kommer jag nog inte kunna sleeva nätagget idag då det sitter med mjuk epoxy som håller på att torka. Men kommer nog ge mig på SATA-sladdarna idag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Del 6: Sata Sleeving

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Första SATA-kabeln sleevad, gick ju hyfsat lätt och blev rätt bra. Första gången jag sleevar något.

Fixing XFX Cable by Alexander Hultner, on Flickr

Fixing XFX Cable by Alexander Hultner, on Flickr

Asus var snåla och skickade bara med 4 SATA-kablar till ett moderkort som klarar 8 SATA-enheter, två av kablarna är märkta som SATA 6Gb/s och två som vanliga, då jag kommer ha 4 SATA-enheter direkt och sedan eventuellt lägga till en 5:e (extra SATA 6Gb/s SSD) så fick jag ta en kabel ur SATA-lådan där alla var röda utom ett gäng XFX-kablar som var svarta. Dock så har de lite onödigt krimskrans på sig som jag fick ta bort innan jag kunde fortsätta.

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Sista kabeln, ganska nöjd faktiskt även om jag kanske inte har några "pro-skillz" ännu.

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Alla SATA-kablarna på en bild, 3 olika sorters SATA-kabel där, därför de kan se lite olika ut.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Del 6: Sata Sleeving.

Mycket trevligt som vanligt!

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Följes. Du får ju inte posta så många bilder åt gången, då hinner man ju inte njuta av de

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Del 6: Sata Sleeving

http://farm7.static.flickr.com/6052/5890944625_250e5606a8_z.j...

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Första SATA-kabeln sleevad, gick ju hyfsat lätt och blev rätt bra. Första gången jag sleevar något.

http://farm6.static.flickr.com/5261/5890944757_4e260646ea_z.j...

Fixing XFX Cable by Alexander Hultner, on Flickr
http://farm6.static.flickr.com/5274/5890944873_7f7d6ff7c8_z.j...

Fixing XFX Cable by Alexander Hultner, on Flickr

Asus var snåla och skickade bara med 4 SATA-kablar till ett moderkort som klarar 8 SATA-enheter, två av kablarna är märkta som SATA 6Gb/s och två som vanliga, då jag kommer ha 4 SATA-enheter direkt och sedan eventuellt lägga till en 5:e (extra SATA 6Gb/s SSD) så fick jag ta en kabel ur SATA-lådan där alla var röda utom ett gäng XFX-kablar som var svarta. Dock så har de lite onödigt krimskrans på sig som jag fick ta bort innan jag kunde fortsätta.

http://farm7.static.flickr.com/6056/5890944967_51a21d06e5_z.j...

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Sista kabeln, ganska nöjd faktiskt även om jag kanske inte har några "pro-skillz" ännu.

http://farm7.static.flickr.com/6040/5890945089_f2841c69e5_z.j...

SATA Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr

Alla SATA-kablarna på en bild, 3 olika sorters SATA-kabel där, därför de kan se lite olika ut.

Riktigt bra för att vara första gången

Permalänk
Medlem

Ser sjukt nice ut ju roligt att det går så bra for dig
hoppas allting på baksidan löser sig och epoxin håller, jag hade väldiga problem med det till ett gammalt projekt att det var försvagt en det stod ju extra strong så håller väl antagligen

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Helt underbart bra detta!
Väldigt imponerad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har det tagit stopp?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av MinecraftZ:

Har det tagit stopp?

Nej men jag har varit ganska upptagen med annat, men en stor uppdatering är på G snart.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Har det tagit stopp?

Jag ska pressa han på att uppdatera

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

och kör intte på dit bygge som stark gjorde även om det hade varit häftit med ett demolerat chassi