Sata3 ssd på Sata2 moderkort frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Feb 2003

Sata3 ssd på Sata2 moderkort frågor.

Som topic lyder.

Funkar det? Och isånnafall tappar jag någon prestanda?

Var precis på väg att köpa en Crucial M4 256gig när jag kom att tänka på detta.

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002

ifall din ssd är snabbare än 300mb/sek så förlorar du hastigheten över det. men märks bara av ifall du kopierar filer till en annan hårdisk som är snabbare än 300mb/sek... alt när du ska dubbelklickar på en film så tar det 0.01sek längre tid. men när du startar windows eller gör normala saker kommer du inte märka av 1% förlusten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Feb 2003

Gött mos! Tack för svaret

Då blir det en beställning ikväll.

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Nu är det kanske liiite större skillnader än som antydigts tidigare i tråden, läs anandtechs test, de testar i både sata 6gbit/s och sata 3gbit/s.

http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Frispel:

Nu är det kanske liiite större skillnader än som antydigts tidigare i tråden, läs anandtechs test, de testar i både sata 6gbit/s och sata 3gbit/s.

http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...

kan hålla med om att vissa tester så var det stor skillnad men är det verkligen märkbart? inga irl tester och knappt någon kommentar ang sata... så stora frågan är ifall det ens märks av?

fast har du slösat så mycket pengar så är 300:- till inget o tveka över.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535617

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Feb 2003

Hur som haver är den bra mycket snabbare än min mekaniska hdd. Det var även inplanerat en uppgradering av övriga dator delar lagom till i höst då vissa större spel-titlar dyker up :D, och därmed får jag även 6gbps.

Tackar för responsen.