Anosmi - Finns det fler här inne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Varför skriver du att du lider av det om du inte tycker det?

Vad vet du om jag lider eller inte?
Klart som fan att jag lider! Tänk dig själv! Du har inte en blekaste aning om hur du luktar.
Om någon utbrister "åhh vad det luktar gott här" så kan inte jag känna det.

Klart fan jag lider!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vad vet du om jag lider eller inte?
Klart som fan att jag lider! Tänk dig själv! Du har inte en blekaste aning om hur du luktar.
Om någon utbrister "åhh vad det luktar gott här" så kan inte jag känna det.

Klart fan jag lider!

Hänvisar till din första inlägg som gjorde mig lite förvirrad men nu vet jag bättre

Skrivet av Ala_95:

Hej!

Jag har haft anosmi så länge jag kan minnas. Lider därför inte allt för mycket eftersom jag inte vet vad jag går miste om. Det enda problemet jag har i och med anosmi är att jag t.ex. inte känner vad jag själv och mina kläder luktar samt att jag inte känner om det t.ex luktar bränt. Annars är det nästan en fördel då man slipper känna allt som luktar illa (vilket verkar förekomma ganska ofta).

Jag har hört att det ska vara rätt så vanligt med anosmi. Men jag har aldrig träffat eller hört om någon annan som har det.
För att fastställa min anosmi så har jag gjort diverse lukttester och även MRT (så kallad magnetröntgen).

Sedan om man tänker sig i medicinsk väg, är det någon som vet hur många procents invaliditet anosmi räknas som?

Finns det fler här inne som har anosmi?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Hänvisar till din första inlägg som gjorde mig lite förvirrad men nu vet jag bättre

"Lider inte allt för mycket" skriver jag.
Jag tror att om någon av er skulle drabbas av permanent anosmi helt plötsligt så skulle ni lida bra mycket mer än jag gör. Jag har ju inga minnen av hur saker luktar osv. Jag vet inte hur nyklippt gräs luktar så därför tycker jag inte att något "saknas" så, vilket ni nog skulle tycka.

Jag skrev ju varför jag lider, för att jag inte vet vad jag själv luktar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Har tänkt på sånt förut, folk som saknat ett sinne sen födseln. De kan ju faktiskt inte veta vad de saknar, sen är det också svårt att beskriva hur det sinnet upplevs. Lukt kan väl beskrivas fram och tillbaka och jämföras med smak t ex men du vet ju fortfarande inte hur det upplevs eller vad det är riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har tänkt på sånt förut, folk som saknat ett sinne sen födseln. De kan ju faktiskt inte veta vad de saknar, sen är det också svårt att beskriva hur det sinnet upplevs. Lukt kan väl beskrivas fram och tillbaka och jämföras med smak t ex men du vet ju fortfarande inte hur det upplevs eller vad det är riktigt.

Precis. Jag vet ju liksom inte hur det känns att känna en lukt, det är inget jag ens kan föreställa mig.
Dags för en underbar kebabtallrik nu då. Jag kan fortfarande njuta av mat

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har tänkt på sånt förut, folk som saknat ett sinne sen födseln. De kan ju faktiskt inte veta vad de saknar, sen är det också svårt att beskriva hur det sinnet upplevs. Lukt kan väl beskrivas fram och tillbaka och jämföras med smak t ex men du vet ju fortfarande inte hur det upplevs eller vad det är riktigt.

Exakt.
För mig är det helt sjukt att tänka: "Hur är det och se med två ögon?"
Det är helt ofattbart för mig, jag hade blivit yr i huvudet

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eptk:

Exakt.
För mig är det helt sjukt att tänka: "Hur är det och se med två ögon?"
Det är helt ofattbart för mig, jag hade blivit yr i huvudet

Såg faktiskt en dokumentär från BBC idag. Där fanns bland annat en kvinna som var skelögd vid födseln så allvarligt att hon aldrig fick stereo-syn som de kallade det, hon kunde inte se saker i 3D. Har du alltid bara haft syn på ett öga och har du också endast ett "plant" seende?

Dokumentären heter The man who forgot to read and other stories. Den var riktigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Såg faktiskt en dokumentär från BBC idag. Där fanns bland annat en kvinna som var skelögd vid födseln så allvarligt att hon aldrig fick stereo-syn som de kallade det, hon kunde inte se saker i 3D. Har du alltid bara haft syn på ett öga och har du också endast ett "plant" seende?

Dokumentären heter The man who forgot to read and other stories. Den var riktigt intressant.

Jag har grå starr sedan födsel (förr kollade man inte nyfödda lika noga som idag så hade läkarna upptäckt det direkt hade det gått att rädda och jag hade sett på två ögon, men detta upptäcktes försent).
Har lite brytningsfel på vänsteröga också, jag har en syn på ~0.5 - ~0.6 (minns inte exakt) jag är precis på gränsen till att få ha körkort.

Gällande 3D så kan jag inte heller se det, jag upptäckte det på Liseberg för många herrans år sedan, jag testade även ganska nyligen att gå på bio och se om jag kunde se 3D (eller om jag bara hade kommit ihåg helt fel att ja inte kunde uppfatta det) men det var så sant, ingen 3D för mig.

Så man oroar sig lite för att mer och mer filmer blir 3D. Blir lite jobbigt för en annan att se dem då

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Hmm, sedan jag fick en kraftig hjärnskakning för något år sedan har jag haft svårt att känna vissa lukter och att korrekt identifiera andra :/