Permalänk

pwm_fan förklara för mig

Trådtiteln säger väl allt, jag antar att det frågats många gånger förut men jag har inte hittat någon enkel förklaring..
Det jag fattat är att pwm är 4 pin där den fjärde pinen styr hastigheten, har jag rätt så långt? Är dom andra 3 pin samma som på t.ex cha_fan? Och kan jag koppla en pwm fläkt till 3 pin och bara skita i den fjärde, om jag har rätt borde väl enda skillnaden vara att den då alltid går på max?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rjinswand:

Trådtiteln säger väl allt, jag antar att det frågats många gånger förut men jag har inte hittat någon enkel förklaring..
Det jag fattat är att pwm är 4 pin där den fjärde pinen styr hastigheten, har jag rätt så långt? Är dom andra 3 pin samma som på t.ex cha_fan? Och kan jag koppla en pwm fläkt till 3 pin och bara skita i den fjärde, om jag har rätt borde väl enda skillnaden vara att den då alltid går på max?

Svar: Ja till allt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

Trådtiteln säger väl allt, jag antar att det frågats många gånger förut men jag har inte hittat någon enkel förklaring..
Det jag fattat är att pwm är 4 pin där den fjärde pinen styr hastigheten, har jag rätt så långt?
Är dom andra 3 pin samma som på t.ex cha_fan?
Och kan jag koppla en pwm fläkt till 3 pin och bara skita i den fjärde, om jag har rätt borde väl enda skillnaden vara att den då alltid går på max?

Den fjärde pinnen styr hastigheten. De övriga pinsen är samma på alla fläktar dvs. plus, jord och hastighetsavläsning. Ibland går fläkten på max och ibland tror jag den listar den ut (eller får du kolla i bios om du kan ändra) att där inte är någon pwm-fläkt och börjar ändra spänningen istället.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Den fjärde pinnen styr hastigheten. De övriga pinsen är samma på alla fläktar dvs. plus, jord och hastighetsavläsning. Ibland går fläkten på max och ibland tror jag den listar den ut (eller får du kolla i bios om du kan ändra) att där inte är någon pwm-fläkt och börjar ändra spänningen istället.

slänger in en fråga då ämnet är uppe (med facepalm risk).

får man sköta varvtalsregleringen via mjukvara, detta lutar jag mot. eller lyckas datorn sköta detta själv?

Permalänk

Finns ju alltid bios... Sen så styrs det ju inte via varvtal utan volten

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapten kaos:

slänger in en fråga då ämnet är uppe (med facepalm risk).

får man sköta varvtalsregleringen via mjukvara, detta lutar jag mot. eller lyckas datorn sköta detta själv?

Du kan justera med programvara som speedfan. Men datorn sköter det bra själv. I mitt moderkort har jag tre lägen.

Permalänk

Fortsätter lite på tråden. Jag har ett par gamla fläktar som är 4pin PWM som dom kallas antar jag. Kan man kontrollera dessa via en pot på fjärde kontrollpinnen emot gnd eller 5 respektive 12v postiv pol? Eller hur exakt fungerar pwm signalen som fläkten får?

RPM signalen är ju lätt. Den gör ju bara att PWM pinnen jordar varje rotation av fläkten. Men fjärde pinnen är jag inte säker på för jag har ej satt mig in i det. Var liksom en sån sak som just slog mig.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Men fjärde pinnen är jag inte säker på för jag har ej satt mig in i det. Var liksom en sån sak som just slog mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering.
Ett härrk att mäta utan oscilloskop då signalen är för snabb för vanliga multimeter, så vi använder finnes/finnes inte i daglig mätning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jaha tackar för länken nu förstår jag hur det fungerar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.