Arctic introducerar två nya Freezer för dygnet-runt bruk

Permalänk
Melding Plague

Arctic introducerar två nya Freezer för dygnet-runt bruk

Välkända Arctic stuvar om i sortimentet och presenterar två nya processorkylare i serien Freezer 13, båda designade för krävande användare som belastar systemet till det yttersta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Recension på dessa och på Corsair H80/H100 plx

För 525kr måste Freezer 13 Pro prestera märkbart bättre än Hyper 212+, annars meh.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Så en "vanlig" kylare lämpar sig inte för dygnet runt bruk?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Så en "vanlig" kylare lämpar sig inte för dygnet runt bruk?

Jag har kört en Freezer 7 Pro dygnet runt i åtminstone 2 år ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Så en "vanlig" kylare lämpar sig inte för dygnet runt bruk?

Jag byter var 12:e timme! Trodde alla gjorde

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag byter var 12:e timme! Trodde alla gjorde

byter dator?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

byter dator?

kylare...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

kylare...

luktar lite ironi här...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

skulle väl säkert kunna prestera jäkligt bra om dom inte hade sina egna fläkthållar lösningar
så man antagligen måste köpa till en adapter för att kunna köra PnP om det ens går
+ att man är begränsad till artics egna fläktar
nä 212+ alla dagar

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Verkar grymt pris för produkten i alla fall. Sen hur den presterar återstår att se.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Meh...Lite tjockare än 212+ men mycket fulare Behåller nog min 212+ i några år till

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Freezer 7 pro är ju en klassiker!

Hoppas denna blir minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

luktar lite ironi här...

No shit sherlock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk

Bör inte en Hyper 212+ med två fläktar av hög kvalité kyla bättre, vara billigare, och fungera lika länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Bör inte en Hyper 212+ med två fläktar av hög kvalité kyla bättre, vara billigare, och fungera lika länge?

Hoppas det, för det är precis det jag har.. 212+ och 2st GT 1450rpm kostade väl ca. 400:- tutti.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Börjar snart lukta lite aftonbladet rubriker här. ingenstans i texten står det ju att den kan användas för 24/7.

Hehe trodde alla kylare var gjorde för att användas för att funka i load. så länge de klarar att avleda värmen tillräckligt snabbt och luften kan för flyttas med ett par fläktar så duger nog alla kylare till att köra 24/7

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Börjar snart lukta lite aftonbladet rubriker här. ingenstans i texten står det ju att den kan användas för 24/7.

Hehe trodde alla kylare var gjorde för att användas för att funka i load. så länge de klarar att avleda värmen tillräckligt snabbt och luften kan för flyttas med ett par fläktar så duger nog alla kylare till att köra 24/7

Beror nog på hur man ser det själv: "CO" står för "Continious Operation", vilket skulle kunna innebära dygnet runt..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Vill påstå att INGEN luftkylare lämpar sig 24/7 på full belastning.
Antingen blir det för varmt eller låter för mycket, i vart fall om man vistas i samma rum.
Jag har kört så sen mitten på 90 talet och gick ganska snabbt över till vattenkyning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Vill påstå att INGEN luftkylare lämpar sig 24/7 på full belastning.
Antingen blir det för varmt eller låter för mycket, i vart fall om man vistas i samma rum.
Jag har kört så sen mitten på 90 talet och gick ganska snabbt över till vattenkyning.

Sant. Men frågan är då vilken målgrupp man har i sinnet när man marknadsför kylaren som en 24/7 kylare med full belastning? Kanske intressant för folk som kör folding på CPUn i över ett år utan omstart, men knappast intressant för vanliga överklockare som har datorn på några timmar om dagen eller flera dagar, veckor, månader - ja till och med år utan att ha full belastning. Ser heller inte att dessa kylare skulle vara märkbart annorlunda i prestanda från high-end luftkylarna som redan finns på marknaden. :/

Permalänk
Medlem

Blir inte den där 50mm fläkten o låta förjävligt högt då? eller snurrar den i 20 varv par minut?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

skillnaden här är ju just dubbellagrade fläktar.... eller ni missade det?

fast håller med det där ang. arctics fläktfäste. inge vidare... men yet again det är en kylare med fläktar som är anpassade för att snurra 24/7. att någon har en kylare med fläkt som snurrat i 2år betyder ingenting. kom igen med den fläkten om 6år så får vi se skillnaden mellan den och en sådan här och noctuas fläktar.

Min gamla far arbetar på Ravema som maskinreparatör och han skrattar åt normala datorfläktar (han är van vid industrifläktar som kostar några tusenlappar) men blev faktiskt ganska imponerad av Noctuas fläktar och även Scythes GT fläktar. Men Fractals fläktar, ursäkta språket, pi**ar han på

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Blir inte den där 50mm fläkten o låta förjävligt högt då? eller snurrar den i 20 varv par minut?

Tror inte det kommer bli några problem med det. Dom väsnas faktiskt inte speciellt mycket idag. Det är lite skillnad mot dom gamla 40/50/60mm som var vanliga förr. Idag har du bättre och tystare lager/barings även i dessa mindre fläktar.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Inaktiv

Har du verkligen provat att med endast luftkylning köra klockade quad's tillsamman med 1 eller 2 grafikkort på full belastning timmar i streck?

Om det funkar för dig så är det bara att grattulera men aldrig att jag skulle skippa vattenkylning och gå tillbaks till luftlylning, har för alltid fått nog av vrålande fläktar.
Möjligen om jag flyttade datorn till ett annant rum så man slapp höra bruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har kört en Freezer 7 Pro dygnet runt i åtminstone 2 år ....

Samma här... nog den bästa och billigaste kylaren jag har köpt..

Permalänk
Medlem

känns som priset är lite väl tilltaget och hur går det om man skulle vilja byta ut fläkten eller sätta på en till?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Har fått väldigt bra betyg i detta test iallafall. Tycker den verkar riktigt bra.
http://www.hitechlegion.com/reviews/cooling/heatsinksfans/101...

Permalänk

installerade noctua fläktar och nåt liknande kyltorn (~250kr) för några månader sen i min 24/7 server. Tror dock att de kommer att hålla några år, sen om man måste byta efter 3 år är ju inte världens grej. Då har det ändå kommit bättre, tystare och effektivare lösningar

Permalänk
Medlem

Hmm, vanliga 13 Pro har 6 års garanti, och denna som är byggd för tungt långvarigt bruk har också 6 års garanti? Om de nu hävdar att den kommer hålla sex gånger längre, varför är garantin densamma? Borde de inte visa vad den går för i form av att ge bättre garanti?

Och enligt deras hemsida så ska både vanliga 13 Pro, och 13 Pro CO ligga på 0,4 sonne vid 1350 rpm. Hur kan de få deras kullagrade fläkt lika tyst som deras glidlagrade fläkt? Kullagrade brukar väl alltid vara mer högljudda av sig? Det är min erfarenhet iaf...

Installerade nyligen en 13 Pro i en server som ska gå dygnet runt i många år. Är hittills väldigt nöjd. Kyler bra på en 125W processor, och är väldigt tyst, och med sex års garanti så känns det som ett säkert val även det. Känns som en uppskalad 7 Pro, för processorer som är för varma för att 7 Pro ska klara de tyst.

Hade jag köpt en ny idag, så hade jag velat se en recension som jämför 13 Pro med 13 Pro CO, för att se att den verkligen inte låter mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Har du verkligen provat att med endast luftkylning köra klockade quad's tillsamman med 1 eller 2 grafikkort på full belastning timmar i streck?

Om det funkar för dig så är det bara att grattulera men aldrig att jag skulle skippa vattenkylning och gå tillbaks till luftlylning, har för alltid fått nog av vrålande fläktar.
Möjligen om jag flyttade datorn till ett annant rum så man slapp höra bruset.

vet inte vem du syftar på men jag har kört både klockade quads och hexas med flera grafikkort och endast luftkylning. Inga problem... välj rätt kylare, det har uppenbart inte du gjort. Min 1090T har körts överklockad upp till 4.2GHz både med Scythe Kama Angle rev.2, Noctua luftkylare (älskar dom) och H70. Klart bäst var H70'n kombinerad med Noctuas NF-P12.

Och btw, har man vattenkylning brukar man ofta ha fläktar oxå.... eller du kör helt fläktlöst system?

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

installerade noctua fläktar och nåt liknande kyltorn (~250kr) för några månader sen i min 24/7 server. Tror dock att de kommer att hålla några år, sen om man måste byta efter 3 år är ju inte världens grej. Då har det ändå kommit bättre, tystare och effektivare lösningar

det är inte för inte som Noctua har 6års garanti på sina fläktar och även kylare.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes